Full version: - Vad är Phuket?
Kathy
När larmet om tsunamikatastrofen kom visste utrikesminister Leila Freivalds inte vad Phuket är för något.
- Jag hade absolut inte en aning om det, säger hon i en intervju i tidningen Dagens Nyheter.


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,602431,00.html
lisselbo
Otroligt pinsam människa
Ciczi
Så pinsamt.... Skäms!

Ciczi
kiki
Ja tjena..... Ok att man inte kanske är så allmänbildad (fast tom JAG vet vad Phuket är - BETYDLIGT mycket yngre än Freivalds och garanterat inte så berest), ÄVEN om man är minister, så får man väl ha självbevarelsedrift nog att inte erkänna hur dum det...

Fast jag inte litar på kvällspressen så skulle det inte förvåna mig om det är sant denna gång...
jendah
Det är väl inte så hemskt att hon inte kände till Phuket eller ordet Tsunami...
Det är väl betydligt värre att hon inte direkt frågade sig själv: "Var ligger det?" "Vad betyder det för oss?" och "Vad ska vi göra nu?"

-och sen omedelbart tog reda på svaren och satte igång att jobba..... rolleyes.gif
kristerh
Pinsamt att en utrikesminister inte kan geografi wink.gif
Hon behöver väl inte kunna alla ställen på jorden men man tycker att hon borde kunna de större turistorterna iallafall.
krister
renate
Skulle aldrig erkänner något sådant om jag hade varit utrikesminister.
Undrar om kvällspressen inte tog i litet för mycket.
Tsunami visste inte jag heller,jag tror att hon inte visste att Phuket ligger så nära havet,so uppfattade jag det i tv.
Kathy
Det var DN som gjorde intervjun med Laila Freivalds:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Jag tycker i alla fall det är pinsamt. sad.gif
zaaritha
Och hon ska va´med i regeringen!!!!!
Trodde att de bör vara allmänbildade--åtminstone..............
pejori
instämmer sad.gif sad.gif sad.gif
både pinsamt och dåligt mad.gif mad.gif
Fenja
CITAT (jendah @ 12-02-2005, 12:28)
Det är väl inte så hemskt att hon inte kände till Phuket eller ordet Tsunami...
Det är väl betydligt värre att hon inte direkt frågade sig själv: "Var ligger det?" "Vad betyder det för oss?" och "Vad ska vi göra nu?"

-och sen omedelbart tog reda på svaren och satte igång att jobba..... rolleyes.gif

Håller med du jag!
Mvh
Fenja
Snöflinga
Man upphör inte att förvåna sig wub.gif Tycker nog att en utrikesminister borde ha lite mera koll......
Att hon sedan tog reda på det och satte igång och jobba wacko.gif ??
Med vad då? Åka bakom skynket och ta siesta vid framkomsten, inte tala med alla som verkligen jobbat dygnet runt för att hjälpa......

Nej, något större förtroende ger hon åtminstonde inte mej, pinsamt att
en sådan person skall företräda vårt land ..... mad.gif
zaaritha
Just det!
Caprice
Att inte vår utrikesminister vet vad Phuket är, det är väl som om riksbankschefen inte vet vad pund är...??


Har absolut inget förtroende för henne, och hoppas verkligen inte hon sitter på en regeringstol efter nästa val... mad.gif


Caprice
zaaritha
Håller med dej!!
jendah
CITAT (Snöflinga @ 12-02-2005, 23:54)
Man upphör inte att förvåna sig wub.gif Tycker nog att en utrikesminister borde ha lite mera koll......
Att hon sedan tog reda på det och satte igång och jobba wacko.gif ??
Med vad då? Åka bakom skynket och ta siesta vid framkomsten, inte tala med alla som verkligen jobbat dygnet runt för att hjälpa......

Nej, något större förtroende ger hon åtminstonde inte mej, pinsamt att
en sådan person skall företräda vårt land ..... mad.gif

Bara utifall att någon trodde att jag tyckte att hon satte igång och jobbade... (ser ut som min mening i mitten av ditt inlägg där)...
Jag tyckte hon borde ha tagit reda på allt och satt igång att jobba... vilket vi alla vet att hon inte gjorde... vilket jag anser är hennes största fel av allt för många...

Om hon borde ha kännt till Phuket - självklart borde hon - men ärligt talat, det finns många saker varje dag jag borde ha vetat men inte vet, (trots att jag är fullt behörig för mitt jobb) - och det enda jag kan göra åt saken är att ta reda på det snarast och sen vet jag ju... eller?

Hade hon satt igång direkt hade ingen behövt diskutera om hon borde ha vetat vad Phuket var eller inte...
Inte för att jag vill försvara henne... hon verkar ju inte precis vara kompetent...
zaaritha
Jag visste både var Phuket ligger o vad en tsunami är!
Ska då inte Freivalds veta det?
jendah
Det visste jag med... och det borde hon också ha vetat...

Men det var inte det allvarligaste felet hon gjorde - det var att hon inte gjorde något åt det!!!
Även en kompetent människa har luckor - men är man kompetent fyller man igen dem innan någon hinner märka det! Och det kan man ju inte precis säga att hon gjorde...


Godnatt smile.gif
zaaritha
Du har så rätt!
Man förväntar sej att en regeringsmedlem,ska ha nå´n hum om aktuella
händelser!
Men--jag tycker inte att nå´n i regeringen platsar!
jendah
CITAT (zaaritha @ 13-02-2005, 00:51)
Men--jag tycker inte att nå´n i regeringen platsar!

Så sant tongue.gif
Copycat
--
jendah
nej - de kunde inte ha förhindrat något alls... en naturkatastrof är en naturkatastrof...

men...
de kunde ha lyssnat på de rapporter som kom in... de kunde ha reageart... de kunde ha skickat personal tidigare....
de kunde ha låtit bli att skyffla runt skulden på varandra... och uppföra sig som barnungar... osv.
Copycat
--
jendah
Sa jag att de kunde göra något åt det??? Inte vad jag vet... Men en hel del hade kunnat göras annorlunda...


Jag kan förstå att det inte går på fem minuter att samordna hjälp till ett land på andra sidan jorden... jag förstår att man inte inte ens i de värsta mardrömmarna kan föreställa sig detta... att man inte vet vad det innebär... att saker går fel... osv

...vad jag inte förstår är att man inte sätter igång direkt att ta reda på vad som behöver göras... jag förstår inte hur man kan sjunka så lågt att man skyller på andra för sina egna fel.... att man är så enveten att man inte vill lära sig av sina fel...

Vi satte på tv-n mitt på annandagen och insåg direkt att något enormt hänt... det var inte särskilt svårt att inse, även om man helst inte ville.
Brandklipparen
Laila borde vakta sin tunga, hon gräver sin egen grav...........
Kathy
CITAT (Brandklipparen @ 14-02-2005, 17:52)
Laila borde vakta sin tunga, hon gräver sin egen grav...........

Kl 23:00 ikväll kan hon själv kommentera direkt i TV.
tullmejs
Får vi inte de politiker vi förtjänar?
Caprice
CITAT (Copycat @ 13-02-2005, 12:21)
Hejsan alla !
Nu sticker jag väl ut hakan alldeles för mycket, men VAD är det ni tycker att hon kunnat göra?
Förhindrat tsunamin?
katastrofen var ju redan ett faktum när beskedet nådde utrikesministern. Det är lätt att sitta och tycka att någon reagerat för sakta, men ingen anade nog vilken dignitet katastrofen hade.
Översvämmningar har vi ju hört talas om, och inte har svenska folket skrikit halsen av sig för att det inte skickats hjälp till dom länderna omgående.
Vari ligger skillnaden? Jo att det var mycket svenska turister inblandade, jag tycker faktiskt att det luktar lite smygrasism om alla som skriker på att UD inte "ingrep och förhindrade katastrofen".
Det konstiga är att ingen av dom jag pratat med som var där har klagat på den hjälp dom fick, och dom döda, ja, dom var som sagt var redan döda då rapporten nådde UD.
Rasism är fult, men smygrasism är nog ännu fulare
sad.gif

Copycat,
måste säga att jag inte alls håller med dej ang "smygrasism"...

Du menar att vi bryr oss för att det råkar vara svenskar inblandade...?
Alla pengar som samlats in då, det är väl inte många kronor som hjälper någon svensk av dessa pengar...?
Tvärtom så går de ju just till invånarna...

Ang Freivalds tycker jag det ingår i hennes arbete som utrikesminister att reagera och agera i just såna här fall....

Om vi vanliga "Svensson" får höra nyheter ang tsunamin så blir det att man håller ögon och öron öppna för att få veta mer...

I egenskap av utrikesminister räcker verkligen inte detta..

Lägg sedan till hennes nonchalanta stil så har du vad det är som gör folk förbannade...
Lägg sedan till en lägenhetsaffär så tycker folk rent illa om henne...!

Jag tillhör definitivt en av dem...


Caprice
kristerh
CITAT (tullmejs @ 15-02-2005, 01:40)
Får vi inte de politiker vi förtjänar?

Och väljer wink.gif unsure.gif
krister
kristerh
CITAT (Brandklipparen @ 14-02-2005, 17:52)
Laila borde vakta sin tunga, hon gräver sin egen grav...........

Den borde vara rätt så djup vid det här laget wink.gif
krister
jendah
CITAT (kristerh @ 15-02-2005, 09:39)
CITAT (tullmejs @ 15-02-2005, 01:40)
Får vi inte de politiker vi förtjänar?

Och väljer wink.gif unsure.gif
krister

Känner mig inte särskilt skyldig till att hon eller någon annan av dem hamnade där... gjorde vad jag kunde med min enda röst unsure.gif tongue.gif
Kathy
Håller med dig, Copycat.



Saken var ju den att information om vad som hände fanns tidigt ute, både på Fritidsresor, Aftonbladet, Expressen samt DN:s hemsida......och ändå reagerade inte UD. Göran Persson ville inte avbryta sitt julfirande och Laila satt på teater.

Den svenske ambassadören i Phuket ringde till UD och talade om vad som hade hänt.....men trots det, så tog det bra lång tid innan någon reagerade här hemma i Sverige.

Socialstyrelsen har varit självkritiska till att den svenska hjälpinsatsen kom igång sent och att den borde varit större.

När kommer Göran Perssons självkritik? När kommer Laila Freivalds självrannsakan?

Nej, det är mycket HSB kring detta...det var väl därför UD tog tid på sig att reagera och agera. wacko.gif
kristerh
CITAT (jendah @ 15-02-2005, 09:47)
[Känner mig inte särskilt skyldig till att hon eller någon annan av dem hamnade där... gjorde vad jag kunde med min enda röst unsure.gif tongue.gif

Nej jag är inte heller skyldig.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon