Full version: Honungsmelon
Jejja
Nu har sonens honungsmelonfrön grott. Om nu den här lilla plantan överlever, var ska jag då förvara den?? Sen när den blir större alltså. Måste meloner vara i växthus för att bli nåt? Jag har inget nämligen... Blir det stora plantor av honungsmelon?
Betty
Jag hittade det här i en annan tråd:

CITAT
Åsa, mälardalen zon 2 Skickat den: 09-02-2005, 13:12

Melon sås 4-5veckor innan du sätter ut plantorna och melon är köldkänslig och kan inte sättas ut så väldigt tidigt.

De meloner man köper i grönsaksdisken har för det mesta inte odlats i svenskt klimat, de kommer ofta söderifrån eller har odlats i uppvärmda växthus, ofta är risken stor att avkommor från dessa meloner inte hinner ge mogna frukter under en vanlig svensk sommar. Man brukar få bättre resultat ifall man köper melonfrön hos en fröfirma då kan man se till så att sorten man väljer är mer anpassad för vårat klimat.

Här är några ex. på mer tåliga sorter som Runåbergs fröer säljer:

Sweet granite
Sortbeskrivning: En av de tidigaste för friland och växthus. Den ger något avlånga, svagt nätade frukter på 1-1,5 kg med orange fruktkött. De växer på medelkraftiga rankor, som går bra att binda upp. Sweet granite är en melon som utvecklats för nordliga förhållanden och är motståndskraftig mot fusariumsvampar. (70dagars utvecklingstid)

Sugar baby
Sortbeskrivning: En mycket tidig vattenmelon som ger hygglig skörd t.o.m. på friland i södra Sverige en bra sommar. Annars behöver den hjälp av fiberduk, plasttunnlar eller växthus. Plantan är rankande men småväxt och ger klotrunda, mycket mörkgröna frukter på upp till 2-3 kg. Köttet är kraftigt rödorange med små mörkbruna frön, sött och mycket sprött.
(76dagars utvecklingstid)
--------------------
Mvh Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon