Tessa
CITAT
Svenska meteorologer är försiktiga med att utlova rekordväder.
 - Vi kan väl sträcka oss till att säga att om det blir varmare än normalt i Norge, blir det varmare än normalt i Sverige också, säger Anders Persson, meteorolog på SMHI.
 Enligt norska meteorologer kan både vår- och sommardagarna komma extra tidigt i år. Det skulle innebära att vi får njuta av sommartemperaturer redan i april eller maj.
 Meteorologerna förutspår en medeltemperatur på en till två grader över det normala.
 - Om temperaturen blir högre än normalt i maj kan det bli tal om fint sommarväder med en medeltemperatur på 20 grader på dagen och 15 på natten, säger meteorologen Ole Nielsen till den norska tidningen Dagbladet.


Aftonbladet
amaira
Törs man tolka det här som att det går att plantera ut "de frostkänsliga" tidigare?

Här på Mälaröarna brukar jag inte känna mig säker förrän "järn-nätterna" i början på juni har passerat.
Det brukar kunna komma frostnätter då, även om vädret varit fint hela maj.

För några år sedan, var sista frostnatten i april!!!!!
Det gör ju en hiimla skillnad i trädgården, och med förkultiveringen.

Jag kanske ska prova fifty-fifty...
Dzad
Jahaja... skulle det inte vara för de senaste dagarna, då vi haft -15 grader som mest, skulle jag säga att vi inte haft en enda kall vinterdag denna vinter.

Dags att byta ut granarna mot palmer snart kanske? unsure.gif

Njäää, tråkigt med en så snölös och omväxlande slaskig omväxlande isig vinter som vi haft här i trakten, men bra är det väl om man vill tänja på zongränserna och plantera träd&buskar här som förut var en zon lägre ner...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon