Full version: Någon som har
*Felix matte*
Så här ser min stol ut efter ens stunds surfande...detta trots att jag borstat håret innan sad.gif på ryggstödet finns minst lika många strån.
Caprice
Oj, Agnetha... ohmy.gif

Läste om det HÄR...

Annars kan det kanske bero på stress...?
Dåliga matvanor..?

Tycker du ska kontakta en läkare...
Det verkar vara för mkt för att vara "normalt"...



Caprice
lotta_
Här på apotekets hemsida (under rubriken produkter) hittade jag en del information. Inte kul för dig, har du sökt läkare?
Fenja
Silicea kan ge dig tjockare, glansigare hår, färre rynkor, fastare hud, starkare och vackrare naglar.

Silicea - Kiseldioxid
Näst syret är kisel det mest utbredda elementet i litosfären, det utgör ca 25% av jordskorpan. Kiseldioxid förekommer rent som bergkristall (kvarts) och är kemiskt sett kiselsyrans anhydrit. Kiselsyran är av kolloidal natur, en kiseldioxid- molekyl kan binda 330 vattenmolekyler och övergår därmed i gelform. Kiseldioxid reagerar mycket trögt och angrips bara av fluor. Växterna behöver kiselsyran som stödsubstans, för sidenmasken är den en essentiell näringsfaktor. Hos djuren ingår kiselsyran i stödsubstansen, hos fåglarna är det fjädrarna som innehåller mycket kisel. Hos människan anrikas kisel i bindväven, huden, naglarna och håret. Totalhalten i den mänskliga kroppen är dock inte mer än 0,00 1%. Även i den mänskliga kroppen är kiselsyran strukturgivande och utgår en motpol till kalciums stödfunktion. Kiseldioxidens struktur är svår att angripa kemiskt och fysikaliskt. Föreningen ingår inga äkta lösningar utan är bara kolloidalt dispergerad och kolloidema är inte nedbrytbara. Därför utgör kiselsyran i viss mån en motpol till de organiska funktionerna och anrikas i kroppsdelar med ringa eller ingen ämnesomsättning. Som homeopatikum har Silicea en långsam och varaktig effekt och används i huvudsak vid kroniska, recidiverande och alternerande sjukdomsförlopp. "Värden av den homeopatiska metoden, att uforska ämnenas läkekrafter och göra dem tillgängliga genom speciell beredning, kan knappast belysas bättre än genom detta vanligt förekommande ämne vars stora läkekraft så ofta har bekräftats...

Mvh
Fenja
*Felix matte*
Tack för alla tips wub.gif


ska ta en titt på länkar...kanske finns där något "undermedel"

nutidens läkare har inte tid att bry sig så mycket om småkrämpor som håravfall....nåja det är ju inte livshotande...men irriterande.
Bjäbban
Jag var hos frissan för ett par veckor sedan och fick då veta att jag hade haft för ett par månader sedan ett ovanligt stort hår avfall ( det hade jag så klart själv märkt, men trodde det var åldern…)
Hon berättade att det kunde man få av en sådan banal sak som förkylning!
Mitt hår var dock på väg att växa ut igen, men det tar ju sin lilla tid, till sommaren trodde hon att det skulle vara som vanligt igen #hoppas#
Tror att många gånger vet frissan mer än läkare om sånt här!Så fråga din frissa!
ninnisky
Enligt min frissa så går håravfall normalt i 3-4 årscykler. Behöver inte vara något speciellt men en förkylning eller annan infektion kan bidra. Själv tappade jag väldigt mycket hår varje gång jag tvättade det under hela förra våren. Jag är ganska hårfixerad, gillar mitt rödbruna randiga (ej färgade) väldigt mycket och var ledsen för håravfallet.
Var väldigt noga med vad jag stoppade i mig och så småningom när sommarsolen kom, kom också håret tillbaka. Nu är allt frid och fröjd på den vägen!

Agneta, ditt hår ser ju så fint ut. Så hav tålamod (lätt sagt) och räkna framförallt inte hårstråna som jag gjorde.....
pejori
agnetha!!!
jag drabbades av håravfall när jag fick nya mediciner ohmy.gif ohmy.gif
blev tipsad om att äta zinktabletter. blink.gif blink.gif
det hjälpte och nu tappar jag inte mer en normalt. smile.gif smile.gif
märkte skillnaden redan efter ett par dagar. smile.gif smile.gif
jag tar tre om dagen wub.gif wub.gif
evelina
Mediciner påverkar naturligtvis och även om man har någon brist i kroppen.

Håret har en viss livslängd ungefär 7 års intervaller och ibland så är det ju en massa hår som är då 7 år gammalt och då tappar man ganska mycket.
Men man kan oftas känna i hårbotten att det kommer nytt stubb.
Sedan är det många som använder barnschampo för att dom tror att det är milt men så är inte fallet barn och vuxna har olika pH värde i hårbotten.

Det finns ett bra märke som heter Bio+ det kommer från Findland fråga din Frisör om det.

Lycka till! wub.gif wub.gif (Tips från en frisör) wub.gif
*solis*
Jag äter Omega-3E(Fritt Flyt) och "lyckopiller och håret växer så att det knagar och har vuxit snart till nedre delen av ryggen efter att jag hade kort klippt 2001.
*Felix matte*
Tack alla! wub.gif
Nej detta är inget normalt "tappande"....har pågått 2 -3 mån och nu är håret hälften så tjockt som i höstas mad.gif
Tur ändå att jag hade jättetjockt hår biggrin.gif ...stackars om det drabbat en tunnhårig sad.gif
Det lutar nog åt att infektionen jag drabbades av i höstas är boven i dramat (en doktor jag träffade i dec. hade faktiskt den teorin)... nu tar jag AloeVera Gel och ska ta en titt på tips ni gett...kanske finns där något som hjälper....vill ju inte bli helt kal och risken är väl inte överhängande skulle jag tro.

räkna hårstrån...inte en möjlighet...de ligger överallt och då är det dammsugaren som får sköta matematiken laugh.gif
tiam
Om denna tråd fortfarande är ativ finns det ganska bra information här om håravfall smile.gif
mamamaggan
Jag tappar mer hår än normalt p g a mediciner men har hejdat det hela genom att äta Priorin , finns på apoteket och hälsokost. Kan verkligen rekommendera det . Men man måste äta det i minst 4 - 6 månader innan det märks någon stor skillnad.
Peztis
När jag mådde jättedåligt ett tag för ett år sedan så rasade håret av i mängder, tror jag tappade 1/3 av allt och då har jag inte särskilt mycket hår till att börja med.

När jag fick lite mer ordning på allt så började det dock att komma tillbaka så nu har jag mycket som är halvutväxt i förhållande till övrig längd.
Motti
Öljästtabletter är bra både för hår och naglar, Om man tex haft hög feber kan man tappa en hel del hår ett tag efter eller om man ammar.Sen är det så att ju längre hår man har ju mer ser man hur mycket man tappar.Man kan också pröva att byta schampo !billiga schampon på tvålitersflaskor som man köper på stormarknade är inte bra,satsa på ett kvalitetschampo istället.Kan tillägga att jag är X_frisör:)annars är vi ungefär som våra pälsdjur vi fäller med gämna mellanrum en del mer än andra.
Christa
CITAT (pejori @ 20-02-2005, 12:19) *
agnetha!!!
jag drabbades av håravfall när jag fick nya mediciner ohmy.gif ohmy.gif
blev tipsad om att äta zinktabletter. blink.gif blink.gif
det hjälpte och nu tappar jag inte mer en normalt. smile.gif smile.gif
märkte skillnaden redan efter ett par dagar. smile.gif smile.gif
jag tar tre om dagen wub.gif wub.gif


Vilken styrka är det på zinktabletterna?
*Stintan*
Detta är ju en urgammal tråd!
Peztis
Japp, och håravfall lär ju fortfarande finnas med i vår världsdel...
Så om någon har bra idéer och tips - varför inte dela med sig av dem även om ursprungliga tråden var för fem år sedan.
*Stintan*
Jo men kanske lite svårt att få svar av medlemmar som inte längre är aktiva. Kan ju vara bra att tänka på menar jag.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 26-07-2010, 21:47) *
Jo men kanske lite svårt att få svar av medlemmar som inte längre är aktiva. Kan ju vara bra att tänka på menar jag.


Har Pejori lagt av?
*Stintan*
Hon är iallafall inte aktiv sen en tid.
abbbe
CITAT (*Stintan* @ 26-07-2010, 19:27) *
Detta är ju en urgammal tråd!

"Det var ju bättre för!" Medlemmerna söker sig långsamt tillbaka smile.gif
Red Top
CITAT (abbbe @ 28-07-2010, 23:42) *
"Det var ju bättre för!" Medlemmerna söker sig långsamt tillbaka smile.gif




Christa
CITAT (tiam @ 08-07-2010, 12:47) *
Om denna tråd fortfarande är ativ finns det ganska bra information här om håravfall smile.gif


Det var det här inlägget som gjorde att jag hittade tråden. 8 juli 2010 är ju inte så länge sedan. Jag mejlade direkt till Pejori men när jag inte fick något svar så försökte jag i tråden istället. Det har hänt ett antal gånger att jag mejlat till medlemmar utan att få svar. Om de inte läser sina mejl eller om de har andra själ att inte svar vet jag inte. Dock tycker jag att om man inte vill svara på ett privat mejl så kan man åtminstone svara att man inte vill svara och varför så att man vet att man nått fram.
*Stintan*
Jamen om man inte ens längre är på forumet, tagit time-out kanske, så ser man ju inte något i forumet. Sen kanske man har en mailadress man angett på forum o.dyl. som man aldrig kollar utan bara har angett för att man måste. Så har jag för till den kommer det mest skräp som jag bara tömmer emellanåt. Sen har jag en mer privat mailadress som används till vänner och bekanta. Många öppnar ju inte heller mail om avsändaren verkar obekant. Det kanske kan vara en förklaring.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 29-07-2010, 13:54) *
Jamen om man inte ens längre är på forumet, tagit time-out kanske, så ser man ju inte något i forumet. Sen kanske man har en mailadress man angett på forum o.dyl. som man aldrig kollar utan bara har angett för att man måste. Så har jag för till den kommer det mest skräp som jag bara tömmer emellanåt. Sen har jag en mer privat mailadress som används till vänner och bekanta. Många öppnar ju inte heller mail om avsändaren verkar obekant. Det kanske kan vara en förklaring.


Jag menar mejlen som skickas till brevlådan i odla. Man brukar ju då få en påminnelse om att man har post när man går in i forumet.
Biggan_
Det är ju semestertider! Inte alla som hänger på odla då!

*Stintan*
CITAT (Christa @ 29-07-2010, 16:21) *
Jag menar mejlen som skickas till brevlådan i odla. Man brukar ju då få en påminnelse om att man har post när man går in i forumet.


Ja men om man inte går in på forumet på flera månader så vet man ju inget.
herkules
pejjan sa nåt förut om att hon tagit bort mejl och pmfunktionen.
om det är så ff vet jag inte, hon gjorde ju ett gästspel här för ett tag sedan.
Anki på Öland
Hon har inte varit inne sen den 28 maj.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon