gammelnalle
Har fått hem 9 p-k (pallkragar) som jag såsmåningom tänker placera ut.
INGA BLOMMOR!!!!!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

bara ätligt...

jag har tidigare haft 3 p-k på höjden och det har funkat bra.. mycket lättarbetat med den höjden...

nu börjar mina komposter bli rätt överfull...

Kan man istället slänga kökskompost som "fyllematerial" och bara överst lägga 30-40cm "köpejord" (jag är medveten om att den kommer att sjunka---- det har min andra ochså gjort.) ???????

på så sätt gör man ju minst två flugor på smällen???

blir det "för gödlslat"?
är det nåt som skulle vara olämpligt att odla i denna "kompostgrund ??



björn
Virgo
Går jättebra att göra så. Har själv gjort likadant.

Det finns ju dom som gräver gropar och slänger köksavfall i dessa och sedan på med lite vanlig jord och sedan odlas det grönsaker.
kerstin z5-6
Visst går det , men slöseri det är det .. kålhuvven o morötter .. när det finns så mkt vackert som BLOMMAR laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-02-2005, 22:26)
Visst går det , men slöseri det är det .. kålhuvven o morötter .. när det finns så mkt vackert som BLOMMAR laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

jo men visst blommar det i mina land med... men grönskasblommorna brukar inte bli så stora eller många...

och KIRSKÅLET blommar !!
och Maskrosorna
och körsbärsträden
och äppel...

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
mulle
Gammelnalle, det går alldeles utmärkt! Jag gör så! T.o.m. potatisen har blivit fin i komposten!
Mulle
Lena N
Borde vara toppen för pumpa och squash.
solkatten
Pumpa kan man till och med odla på gödselhögen har jag läst.
Jag gräver ner en del av mitt grönsaksrens i rabatten istället för att ta omvägen över komposten.
Letty
Potatisen satte jag ofrivilligt i komposten i fjol, och det blev de vackraste av alla potatisarna!
Vi har 4 kaniner och det blir en hel del gössel från dem. Jag blandar ut kluttarna med vatten och häller på i pallkragar och runt alla buskar och träd. Även trädgårdslandet fick sig en omgång då - ur hannes bur där det blandas med spån.

Heller kaninskit än ko - för kaniner äter inte nässlor!!! rolleyes.gif
njila
CITAT (Letty @ 03-04-2005, 15:50)
Heller kaninskit än ko - för kaniner äter inte nässlor!!!

Va! kan kogödsel sprida nässlor bara för att korna äter det? Eller är det en principsak, att du inte vill ha några nässelätare i din trädgård, inte ens skiten. Jag vet nog inte hur nässlor sprider sig, inser jag. Kanske är det därför nässlorna gör just det i min trädgård.

njila
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon