Full version: Vitaminer
Pia-Maria
Jag har varit på ett veckoslutsseminarium och där talade bl a en läkare från Australien om hur vi faktiskt KAN förebygga de tre största dösorsakerna i världen ( Cancer, Diabetes, Hjärt-kärl sjukdomar) genom att äta rätt, dricka rent vatten, röra på oss och sist men inte minst se till att få i oss de vitaminer och mineraler som kroppen behöver varje dag!
Vet ni att bönder och vetrinärer vet bättre vad djuren behöver i form av tillskott än vad en läkare vet. Djuren får i sej mer än vad vi får. det är lite skämmande.
men nu tänker jag inte börja äta av djurens mat utan nu tänker jag äta det som den läkaren rekomenderade, och så hoppas jag att jag så småningom kommer att må bättre.
Varma kramar från snöstormens Gotland
*Felix matte*
Vi människor (de flesta tror jag) slarvar då o då med maten men jag tror inte någon av oss djurägare slarvar med våra fyrfotavänners kost unsure.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 22-02-2005, 13:00)
Vi människor (de flesta tror jag) slarvar då o då med maten men jag tror inte någon av oss djurägare slarvar med våra fyrfotavänners kost unsure.gif

Håller med, min lilla Greta (katt) får vitaminer varje dag, + att hon äter bättre mat än vad jag gör wub.gif törs knappast tala om hennes meny:
Måndag: vanlig kattmat, tisd räkor ca 200 gr skalat, onsd kattmat, torsd kattmat, fred kokt torsk, lörd o söndag antingen rå lövbiff eller grytbitar.
eftersom hon oftast vägrar att äta sin vanliga kattmat svälter hon de dagarna eller så charmar hon husse så att jag tar fram nåt annat till henne tex strömming eller kyckling wink.gif
krister
Pia-Maria
Mitt tips till dej Krister ät samma mat som lilla Greta får, utom den rena kattmaten förstås, skaldjur och fisk låter fint och så kött, proteiner är viktigt!Pia-Maria
kristerh
CITAT (Pia-Maria @ 22-02-2005, 13:15)
Mitt tips till dej Krister ät samma mat som lilla Greta får, utom den rena kattmaten förstås, skaldjur och fisk låter fint och så kött, proteiner är viktigt!Pia-Maria

Ja det kanske vore nåt, fast jag vill nog inte ha rått kött rolleyes.gif
krister
Rossi
Till råga på allt läste jag i en vetenskapstidning att våra födoämnen innehåller mindre och mindre vitaminer/mineraler än vad samma födoämnen gjorde för 20-40 år sedan. Grödorna blir tyvärr utarmade.

Så även om man tycker att man äter rätt och riktigt så får man kanske inte i sig tillräckligt av nyttigheterna ändå.

Vi köpte en burk Enomdan på Apoteket för ett tag sedan så jag knaprar flitigt av dem - en om dan!
Agger
Ett litet recept på en vitaminbomb:

4 pressade blodapelsiner
2 mosade bananer

Blanda ihop, och njut. Jättegott.
Sulawesii
Jag läser allt jag kan komma över om nyttig kost och försöker också leva därefter.
renate
CITAT (Felix matte @ 22-02-2005, 13:00)
Vi människor (de flesta tror jag) slarvar då o då med maten men jag tror inte någon av oss djurägare slarvar med våra fyrfotavänners kost unsure.gif

Så rätt du har Agneta.Det är inte alltid så noga vad jag har till lunch,ändå försöker jag att äter sund.
Men mina djur ska ha i sig allt de behöver.(Inga extra vitaminer) Jag däremot äter kosttillskott,Omega3 och lite annat.
renate
CITAT (Agger @ 22-02-2005, 15:14)
Ett litet recept på en vitaminbomb:

4 pressade blodapelsiner
2 mosade bananer

Blanda ihop, och njut. Jättegott.

Det är jättegott,jag brukar köra det i mixern,har ett äpple och lite citron med.
*Felix matte*
Vitaminbomb som jag och mina syskon brukade dricka när vi var små...ja till o me när vi var ganska stora. Minns inte att jag nånsin var förkyld. biggrin.gif

Pressa 1 -2 apelsiner, knäck 1 ägg i juicen och rör om... Drick och njut. wub.gif tongue.gif
KURT
Tillskott av vitaminer är sällan nödvändigt och kan i vissa fall vara skadligt. Vetenskapens värld visade ju ett program där man viade att höga halter A- och D-vitamin definitivt inte är bra.
Agger
CITAT (KURT @ 22-02-2005, 15:54)
Tillskott av vitaminer är sällan nödvändigt och kan i vissa fall vara skadligt. Vetenskapens värld visade ju ett program där man viade att höga halter A- och D-vitamin definitivt inte är bra.

Ja, det såg jag.
Vitamintillskottstillverkarna (långt ord) gör sej ju en fin hacka...
*Felix matte*
Apoteket har väl sammansatta vitaminer... Mitt Val 55+ tar jag två st varje dag biggrin.gif
Sulawesii
Hade stora problem med migrän förr. När jag ätit ett b-vitamintillskott med större mängd än rekommenderat dagsintag ett tag, upphörde nästan migränen helt (mindre än en gång i månaden). Det här är några år sedan och det har hållt i sig.
Hade i flera år innan detta ätit "vanliga" b-vitaminkomplex och hade migrän..... jämt.... känns det som när jag tänker på det så här några år senare.
Så, jag behövde tydligen mycket b-vitamin för att fixa nåt i kroppen. Därför är jag absolut för vitaminer i tablettform, men visst är det bäst att få i sig sina vitaminer naturligt, om det går!

Sen tycker jag ju absolut att man ska vara försiktig med de vitaminer som lagras i kroppen.
*Felix matte*
För mig är tabletterna ett måste...komponenter i innehållet mildrar svåra biverkningar av mediciner biggrin.gif wub.gif

men visst får vi det vi behöver med varierad kost...de allra flesta iaf.
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 22-02-2005, 16:03)
Apoteket har väl sammansatta vitaminer... Mitt Val 55+ tar jag två st varje dag biggrin.gif

Mitt Val finns för många olika behov.
Det började med att min vegetarian åt Mitt Val Vegetarian

och med tiden fick jag för mig att även jag skulle ta vitaminer och stod med en burk Mitt Val Kvinna i handen.
Då blev jag rekommenderad på apoteket att istället köpa ACO:s VitaMineraler Kvinna, som hade samma innehåll men nästan kostade hälften bara.

Ett litet tips Agneta wub.gif
Vitamineraler finns även 55+




Vitamineraler Kvinna - för kvinnor i fertil ålder wink.gif unsure.gif
Känner mig lite tveksam där. Fertil wink.gif Det skulle väl vara ett sorgligt missöde då wub.gif men 55+ har jag ju några år kvar till rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 22-02-2005, 22:30)
CITAT (Felix matte @ 22-02-2005, 16:03)
Apoteket har väl sammansatta vitaminer... Mitt Val 55+ tar jag två st varje dag biggrin.gif

Mitt Val finns för många olika behov.
Det började med att min vegetarian åt Mitt Val Vegetarian

och med tiden fick jag för mig att även jag skulle ta vitaminer och stod med en burk Mitt Val Kvinna i handen.
Då blev jag rekommenderad på apoteket att istället köpa ACO:s VitaMineraler Kvinna, som hade samma innehåll men nästan kostade hälften bara.

Ett litet tips Agneta wub.gif
Vitamineraler finns även 55+




Vitamineraler Kvinna - för kvinnor i fertil ålder wink.gif unsure.gif
Känner mig lite tveksam där. Fertil wink.gif Det skulle väl vara ett sorgligt missöde då wub.gif men 55+ har jag ju några år kvar till rolleyes.gif

Vad jag hittills fått info om från apotekspersonal så finns inte just den mineralen som är viktig för mig i Vitamineral...åtminstone inte i tillräcklig mängd. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon