Full version: Vad retar dig mest ?
Snöflinga
Tittade på cafe programmet i kväll, där var samtalstemat: Vad gör dig mest upprörd hos andra människor .........

Bollar den vidare till er kära forumister. För mig är värsta döds-synden
Att ljuga......då mår jag dåligt, när jag vet att detta är en osanning.....
Sedan finns det ju andra saker jag har svårt för, dålig andedräkt och svettlukt, ja det finns många fler "petitesser", .... How about you ????
*solis*
Har tagit bort detta inlägg.
160kvm stort hus
Folk som inte kan köra bil, dvs utsättara ndra för risker genom att göra idiot omkörningar och köra fort så in i helv..

Rökare som inte kan respektera att det faktiskt finns dom som inte röker. Genom att ställa sig i tex i busskuren och röka när det regnar...

Folk som ljuger har inget hos mig att göra.

Men då måste vi ju ha en mostsatt tråd oxå.

Vad gillar du hos människor? ( alltså inte dina "egna" nära och kära utan folk.. laugh.gif )

Jag gillar när nån ler på tex t-banan. Iofs så tror man ju att det är en full amerikansk turist. biggrin.gif Men leendet sprider sig och jag känner mig glad hela dagen.

Jag gillar vardagliga saker som när nån håller upp dörren eller liknande.

Mvh G
Agger
Jag blir riktigt arg när hundägare låter sina hundar göra sin toalett på MIN gård. Jag HATAR hundpiss på soptunnan och på brevlådan. ARRGGGG mad.gif

För att inte tala om hur dum hussen/matten ser ut när denne står och glor upp i det blå fastän det snöar och inte låtsas se vad deras hund gör.

Det finns mycket annat som retar mej, men just nu råkar det vara detta som bubblar i mej ännu... mad.gif
pejori
det jag hatar mest är mäniskor som är "vän av ordning" mad.gif mad.gif
som alltid påpekar alla fel andra gör, oavsett vad det gäller. sad.gif sad.gif
det påpekas om allt, som dessa "perfekta" mäniskor finner felaktigt hos andra, utan att inse att alla gör fel nångång. unsure.gif unsure.gif
det kan gälla allt ifrån etikett, till kommafel i nån text, eller att använda talspråk i skrift. suck..........
wub.gif wub.gif
*Felix matte*
Apropå kommatecken laugh.gif

KOMMATECKNETS BETYDELSE.

En Telegrafist i det forna Sovjetunionen fick följande telegram.
Fången avrättas, ej skickas till Sibirien.

Telegrafisten tyckte synd om den dödsdömde fången och flyttade kommatecknet.
Fången avrättas ej, skickas till Sibirien.

Av detta lär man att ett kommatecken kan vara skillnad mellan liv och död.
laugh.gif wub.gif
stennie
På tal om komma tecken....

Engelska läraren skrev på tavlan följande ord:

"Woman without her man is nothing"
och bad eleverna tillägga kommatecken och punkterna.

Pojkarna skrev:
"Woman, without her man, is nothing."

Flickorna skrev:
"Woman! Without her, man is nothing!"
Boxer
Egoistiska, humorbefriade och långsinta. mad.gif

Självironiska, vänliga och generösa. wub.gif
Kathy
Chefer som är konflikträdda, undanglidande, skyller ifrån sig, förstår inte situationers allvar, tar inte sitt ansvar. mad.gif
Människor som ljuger. mad.gif


Medmänniskor som hjälper till där det behövs....t.ex om någon blir akut sjuk ute på stan, så händer det att det finns människor som hjälper till. wub.gif
Människor med humor och självdistans, levnadsoptimister! wub.gif
*solis*
Tog bort inlägget.
Sulawesii
Det som upprör mig mest just nu har med mig själv att göra. Är tvungen att hålla tyst om en sak till en person. Inte ett dugg bättre än att ljuga. Avskyr ohederlighet!
lotta_
Falska människor sårar mig.
cic
Världssvält. Orättvisor. USA.

Typ.
kerstin z5-6
Brist på vidsynthet och tolerans ,samt de som hävdar att "sunt förnuft" existerar... i det andra brister jag alltså med det första smile.gif
ninnisky
vad som retar mig mest just nu är min ...hosta, blir snart tokig på den mad.gif mad.gif mad.gif
zaaritha
Falskhet! Fjäsk! Självgodhet!:((

Medkänsla, vänlighet, humor o självironi.wink.gif)
Inga från Närke
CITAT (zaaritha @ 24-02-2005, 19:14)
Falskhet! Fjäsk! Självgodhet!:((
Medkänsla, vänlighet, humor o självironi.wink.gif)

Håller med helt på minussidan. Ett tillägg på det som retar mig är SKITPRAT.

Håller med helt på plussidan.
*solis*
Nu kom jag på vad som har retat mig väldigt mycket:BESSERWISSER och vet ni vad ; jag har och är av och till en sådan besserwisser wacko.gif mad.gif laugh.gif
Tesa
Minus......
Norrmän som diskuterar gångriktning mitt i gatan....norrmän som parkerar mot körriktningen mitt i gatan....norrmän som tränger sig före i köerna....norrmän som skall diskutera en hel meny i kassan på bolaget...Folk som inte kan komma till skott och säga vad de menar utan bara antyder en massa..., Småsinthet, långsinthet

Plus
Norrmän som bor i Sverige... rolleyes.gif Varma öppna ärliga människor som kan gå rakt på sak (ofta norrmän) Medmänsklighet....förståelse för att andra inte ser saker på samma sätt
amaira
Jaa, det här har jag funderat på. Vill skriva en sak - men så "håller" det inte.
Kommer på något annat, men det blir inte bättre det.


Överlag retar jag mig väldigt lite på andra människor, liksom jag inte retar mig särskilt mycket (längre) på när livet är som det är.
För, varför skulle det inte vara?
Det är ju det, oavsett om jag lägger min energi på att önska motsatsen, eller inte.

Därför försöker jag lägga min energi på att inse att det faktiskt är "okej" - och det som jag inte accepterar, beror på ... att jag inte accepterar det.

Bara så, och inget annat.
Livets svåra enkelhet...


Eller ... såhär:

Ge mig sinnesro att acceptera
det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.


(AA:s sinnesro-bön)



Men ... visst irriterar jag mig, jag också.

Håller med "16 kvm stor balkong". Och så gillar jag inte Bush.
Fast... Det är snarare hans metoder som retar mig.

Tycker det är farligt, när människor utan större "andlighet" men desto större makt, anser sig stå i direktkontakt med Gud. Och att han är så tvärsäker på vad som är "demokrati" att han missar aspekter av det.

Men ... jag tror inte att jag är direkt "irriterad" av det. Snarare är det något jag "tycker", en åsikt jag har som går tvärtemot Bush:s.
Det är ju en annan sak.


Jag har också fortfarande lite svårt för andra människor som sitter hårt fastlåsta i en fyrkant, starkt begränsade människor, med lika stark övertygelse om deras egen rättfärdighet.

Fast ... det blir ju så "paradoxt" att det är svårt att just reta sig på det.


Det jag tycker mest om hos människor? Det är något som jag kallar för "livs-generositet".

En generositet i människors hjärtan, att acceptera andra människors olikheter - och också begränsingar - med öppna sinnen.
Såna människor tycker jag om!! wub.gif



Jaa ... vad ska jag skriva?

Visst blir jag också irriterad på andra människor, och på situationer och händelser.

Och jag blir ofta spontant irriterad, när andra människor inte tycker som jag tycker.
Fast efter en stund (eller nån dag) berikar det mig istället, för det ger mig bredare tankar.


Men, framför allt ...

Det finns något som har slagit rot inom mig, något som jag FÖRSTÅR! Med insikt.
Men lite svårt att förklara, särskilt med några "korta ord".

Irritationen är en känsla, och känslor kommer ofta spontant, dyker upp ur det omedvetna. Det är som det ska vara.

Men, man behöver inte "hålla i" de känslor som dyker upp. De kan få komma och gå, som havets vågor mot stranden.


Känslor föder tankar.

Men tankar föder också känslor.

Jag kan "medvetandegöra" mig över vilka tankar jag går omkring och tänker dagarna i ända (som människor gör: ständigt för långa monologer med sig själv, medvetet eller omedvetet)

Och så kan jag ta dem under granskning. Och fråga mig:
- Är det här verkligen SANT! ???


Väldigt väldigt ofta, kommer jag fram till svaret Nej.

De gånger som det inte blir nej, så kan jag i alla fall fastslå, att jag
faktiskt inte vet!!!

Varför ska jag gå omkring och vara arg, irriterad eller upprörd, för någonting som inte är sant, eller som jag INTE VET om det är sant?

Eller ... varför ska jag gå omkring och vara upprörd över någonting som ÄR, (till exempel att katter jamar och inte skäller, ett exempel ur Byron Katies bok The Work) bara för att jag inte kan acceptera verkligheten?

Vilket slöseri med livsenergi, som jag kan använda på att LEVA mitt EGET liv.


I Kay Pollaks helt underbart kloka bok "Att välja glädje", skriver han om hur negativa tankar fjärmar oss från verkligheten, och hur kärleksfulla tankar får oss att närma oss den.

En enkel mening ur detta, blir:
När jag känner mig irriterad på någon, så är det något jag inte förstår, det är något jag inte vet.

Irritationen finns inom MIG, det är inte DEN ANDRE som skapar den. Den andre berör bara något, som redan finns inom mig.
Det kan väl inte den andre rå för.


Man "speglar sig".
Eller: Verkligheten finns i betraktarens öga".

Men "att spegla sig" betyder inte att den egenskapen som den andre visar, behöver vara MIN egenskap istället.

Det finns tusen olika prismor i människors speglingar.
Ofta kan det vara att speglingen väcker något (kanske helt annat) till liv inom oss, som vi är rädda för att behöva möta/konfronteras inom oss själva.

Kopplingen kan ibland vara långsökt. Men svaret ligger inom oss själva, inte i någon annan människa.


Därför kan jag visst bli irriterad på andra människor, mycket irriterad till och med.
Men Kay Pollaks ord ringer i mina öron:
"Du är inte irriterad av de skäl du tror!"
Och (i min egen tolkning):
"När jag blir irriterad på någon, har jag tappat greppet om sanningen."

Det finns någonting som jag inte vet.
Om jag visste och förstod HELA sanningen, HELA bilden, så skulle jag inte längre vara irriterad.

Och så rinner min irritation bort som smältvatten en vacker vårdag.
Jag behöver INTE veta ens, det enda jag behöver veta, är att jag inte vet.

Det här ger mig en oerhörd inre RO! wub.gif

Det här får mig också att förlåta mig själv, när jag beter mig dumt, klumpigt, elakt eller fult, eller visar svagheter.

Allt har nämligen en ORSAK!
Den finns där, vare sig jag kan se den eller ej.
Och det är "okej".



Jag, och alla andra människor, står på samma plan, i vår mänsklighet: Vi är MÄNNISKOR, med tillhörande mänskliga mekanismer.

Att jag kanske beter mig bättre än någon annan människa i något visst sammanhang, betyder inte att jag ÄR bättre!! Det betyder bara, att jag har andra "orsaker", och har sluppit den andres orsak, något som jag kan vara tacksam över.

För annars hade det varit JAG.



Jag har så oerhört mycket livsefarenhet med mig i bagaget.

För några år sedan sa jag, att jag inte ville ha mitt liv ogjort, för det har gett mig så mycket. Men om jag skulle vara tvungen att göra om det, skulle jag skära halsen av mig.
Omedelbart.


Idag säger jag ... okej ... om jag skulle tvingas leva om det.

För ...

Vad skulle jag annars kunna veta om min kraft som jag har inom mig? (och som ALLA människor har!)
Hur skulle jag kunna veta, att livet bär?
Och hur skulle jag FÖRSTÅ vad som menas med det?

Vad skulle jag veta, om att kraften kommer ur min svaghet, att den är en förutsättning, och det är okej.




Idag skulle jag utan tvekan leva om det.

Det har varit fruktansvärt emellanåt (liksom det också har innehållit mycket gott, vacker och fint).

Men framför allt har det tvingat mig till eftertänksamhet och förändring, till att söka "sanning" och "verklighet". Till att "finna mig själv", det som är genuint "jag", och så småningom även med känslan inse att "jag är okej".


I min helhet är jag okej.

Det har gett mig så otroligt mycket, det ger mig tillgången till mitt jag och till mitt liv, så fullt ut som det går. Så känns det just nu i alla fall.
Och det är ”gott”.


Det finns så lite utrymme för "irritation" i det...

Men mycket utrymme för ren mänsklighet, på gott och ont.



Och visst irriterar jag mig, spontant. Men det ger mig möjligheter att möta ännu fler prismor av mig själv. En upptäcktsfärd som aldrig tar slut wub.gif .
Det är bara i början som det är skrämmande, sedan blir det ett äventyr, när man upptäcker att det ju inte är FARLIGT!
carol
CITAT (Scrollan @ 24-02-2005, 11:57)
Chefer som är konflikträdda, undanglidande, skyller ifrån sig, förstår inte situationers allvar, tar inte sitt ansvar.  :angry:

Håller med helt, för mina chefer är sådana just nu och jag blir så arg och känner mig så maktlös. mad.gif

Amaira - det är trist men det finns inte en chans att jag kan (dvs hinner) läsa dina långa inlägg vilket gör att jag oftast inte kan svara i en tråd som du skrivit utan risk att jag upprepar vad du säger. Lite ohyffsat kanske, men något man får räkna med om man skriver långt. Sorry. sad.gif
amaira
CITAT (carol @ 25-02-2005, 09:29)
Amaira - det är trist men det finns inte en chans att jag kan (dvs hinner) läsa dina långa inlägg vilket gör att jag oftast inte kan svara i en tråd som du skrivit utan risk att jag upprepar vad du säger. Lite ohyffsat kanske, men något man får räkna med om man skriver långt. Sorry. sad.gif

Jag vet. Det räknar jag med.

Det hindrar inte att jag skriver smile.gif . Det ger mig något att skriva såhär, långt och eftertänksamt.
Och så blir forum levande, först när det finns folk som skriver, på olika sätt och på olika vis, och från olika vinklar. Så det finns något att välja bland rolleyes.gif .

Jag läser själv inte allt som andra skriver. Antingen så har jag ingen lust, eller så har jag inte tid.

Men rätt som det är sätter jag mig ner och läser. Och då är jag glad att det finns folk som skriver. På olika vis och på olika sätt och utifrån olika vinklar wub.gif .

wub.gif
Heddas matte
Jag retar mig på oreflekterat görande. såna människor som bara gör utan att tänka efter.. utan att fundera på om det de gör är korkat, orättvist, dåligt eller rent av elakt.
tror nämligen att väldigt få människor är elaka etc medvetet.. så om det bara orkades tänkas efter lite mer tror jag fler skulle bete sig smartare.

Hedda däremot, retar sig inte på nånting! smile.gif på det viset verkar det vara skönt att vara hund.
*solis*
Amaira wub.gif

Dina ord gick raka vägen in i mitt eget hjärta och tårar av tacksamhet och glädje började rinna ur mina ögon wub.gif

Dessa dina ord kommer jag att läsa om och om igen wub.gif

DU ÄR en STOR givare av rena livsenergi och jag vill säga ETT STORT TACK wub.gif
amaira
CITAT (solis @ 25-02-2005, 15:35)
DU ÄR en STOR givare av rena livsenergi och jag vill säga ETT STORT TACK wub.gif

Åhhh, varsågod! sleep.gif

rolleyes.gif wub.gif wub.gif
birgitek
Det enda som stör, retar mej är människor som inte acceptera andras åsikter o annorlunda tänkesätt, dvs enkelspårighet.
Birgit Ek
*Felix matte*
Faktiskt så vet jag inte om jag har något jag retar mig på numera...
annat var det förr då jag "stressade" när jag såg folk gå aaallldeeeleees fööör saaaktaaa tiiiilll sooopruuummeeet med sina påsar ohmy.gif unsure.gif wacko.gif jag var en sån som ville ha allt "gjort igår"
Herregud...vad spelar det för roll om man går fort el. sakta ohmy.gif wacko.gif
men sån var jag... numera vet jag tack o lov bättre biggrin.gif
ylv
Jösses så tröttsamt!!
Agger
CITAT (ylv @ 26-02-2005, 23:00)
Jösses så tröttsamt!!

Men att du orkar sitta och läsa alls, om du nu tycker att det är så tröttsamt. ?? blink.gif blink.gif

Man behöver ju bara läsa det man är intresserad av, det står ju i rubriken vad inlägget handlar om...
Berith
CITAT (Agger @ 27-02-2005, 09:05)
CITAT (ylv @ 26-02-2005, 23:00)
Jösses så tröttsamt!!

Men att du orkar sitta och läsa alls, om du nu tycker att det är så tröttsamt. ?? blink.gif blink.gif

Man behöver ju bara läsa det man är intresserad av, det står ju i rubriken vad inlägget handlar om...

laugh.gif Och jag som tolkade det som att ylv tyckte det var tröttsamt att "gå aaallldeeeleees fööör saaaktaaa tiiiilll sooopruuummeeet med sina påsar" som Agneta sa!
Agger
CITAT (Berith @ 27-02-2005, 09:23)
CITAT (Agger @ 27-02-2005, 09:05)
CITAT (ylv @ 26-02-2005, 23:00)
Jösses så tröttsamt!!

Men att du orkar sitta och läsa alls, om du nu tycker att det är så tröttsamt. ?? blink.gif blink.gif

Man behöver ju bara läsa det man är intresserad av, det står ju i rubriken vad inlägget handlar om...

laugh.gif Och jag som tolkade det som att ylv tyckte det var tröttsamt att "gå aaallldeeeleees fööör saaaktaaa tiiiilll sooopruuummeeet med sina påsar" som Agneta sa!

Ja... det kanske det var...oops!

rolleyes.gif rolleyes.gif

Men om det var tråden i sig det handlade om så står jag fast vid det jag skrev...annars får jag be så mycket om ursäkt rolleyes.gif
Saiai
Brukar inte reta mig på människor, eller leta fel hos dem, slöseri med energi......
Sollan
Jag retar mig på korkad reklam....
mekare
I dag blev jag väldigt arg på två tonårskillar som jagade och försökte sparka en duva. De gick från var sitt håll och hoppade på den stackars duvan. Narturligtvis sa jag till dem och då försvann de snabbt som ögat. Tyvärr är det andra gången jag ser detta här. En del tonårskillar verkar ha tappat all vet och sans. mad.gif

Jag blir så arg så jag kokar. Men andra vuxna går bara förbi och verkar inte bry sig. mad.gif
Agger
CITAT (mekare @ 27-02-2005, 13:53)
I dag blev jag väldigt arg på två tonårskillar som jagade och försökte sparka en duva. De gick från var sitt håll och hoppade på den stackars duvan. Narturligtvis sa jag till dem och då försvann de snabbt som ögat. Tyvärr är det andra gången jag ser detta här. En del tonårskillar verkar ha tappat all vet och sans. mad.gif

Jag blir så arg så jag kokar. Men andra vuxna går bara förbi och verkar inte bry sig. mad.gif

Idag är det nog många som drar sej för att ingripa, man vet aldrig när man är på fel plats vid fel tillfälle. Jag menar då att man kan riskerar att bli attackerad själv...inte nu av duvan förstås...men, ja, ni fattar... våldet har ökat. Det dom där grabbarna höll på med är ju total avsaknad av empati.

Men jag skulle nog ha gjort som du och sagt ifrån.
gammelnalle
Jag irriterad??? Arg??

Jo faktiskt just nu!!

Bråk på jobbet....

Vi har fått en ny bearbetningsmaskin till jobbet... som gör en massa farliga moment...

Utbildning på maskinen. ???? VAD är det... vare sig för operatörer eller vi som skall serva den.

OM företaget accepterar LÅNGA driftstopp, dyra reparationer etc. så må det väl vara en sak, men att UNDANHÅLLA säkerhetsföreskrifter... då blir jag MILDT sagt arg....

INLÅST i elskåpet (dit bara elektriker har tillträde till) hittade jag TVÅ olika säkerhetsföreskrifter från respektive maskinleverantören och tillverkaren. Givetvis inte på svenska.... (ÄR DET INTE LAG PÅ DET???) men där det klart och tydligt stipuleras att ALLA som överhuvudtaget kommer i kontakt med maskin skall informeras om farorna. De rekommenderar dessutom att de anställda fick kvittera att de läst och förstått.........

och tyvärr är detta inte först gången. och jag har påtalat för företagsledningen, facket, skyddskommitten... men tror ni att någon bryr sig.....
Jag upplevs bara som jobbig....


sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif



Men jag fick 2 oväntade kramar i förrgår , en av en "ung" (ca 40år..) dam samt en av en äldre herre 60år.... .... SÅNT väger upp mycket....
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

och att läsa här på odla!!! DÅ blir jag också glad!!

smile.gif smile.gif smile.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Annki
Svek. Speciellt föräldrar som sviker löften till sina barn. Man ska aldrig lova mer än man kan hålla. Annars tror jag att man får ta sin omgivning med en klackspark och hoppas att de bemöter en på samma sätt. Herregud! Vi är ju bara människor?!
amaira
Hmmm, funderar lite ...

Att "reta sig på" kan ju ha många innebörder...

För mig är det att gå omkring "reta sig", för att man inte riktigt släpper fram en egentlig känsla eller åsikt... ???
Att man inte riktigt törs stå för den, eller visa den, eller vet om den är rätt, eller ... nått.

Det är då den börjar "gnaga" och blir till ett "retande" inombords.
Nåt sånt tänker jag ... rolleyes.gif (utan att gå in alltför mycket i det)
Ullet
Jag retar mig på människor som inte står för vad dom gör eller säger, jag retar mig på att vissa människor anser sig förmer än andra och tycker det är okej att säga hur andra ska göra eller vara utan att ha hela bilden av människans situation framför sig.

Jag retar mig också på vissa människors attityder mot funktionshindrade/utvecklingsstörda eller låtsas som om dom inte finns öht.

Jag tycker om människor som insett att livet är större än ngt annat, som inte bryr sig om utseende, status, etc utan som ser människan under ytan! Människor som bjuder på sig själva, sin kunskap o sin livserfarenhet. Sen imponeras jag starkt av folk i min omgivning som står ut med min förvirring, min glömska o som fortfarande tycker om mig även om jag inte fungerar lika bra som tidigare. Sånt gör gott! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon