Full version: Hantverkare
Agger
Har en liten undran... Vi måste göra om vårat badrum, det är lite fuktskadat (trist i ett nästan nytt hus) Frågan är om en målare måste göra jobbet eller kan man låta en liten byggfirma (utan måleriutbildning) göra det? Jag tänker då om försäkringar och sånt gäller.

Förut har man måstat anlita en målare vet jag, men allt ändras ju hit o dit hela tiden.

Är det någon som vet??
KURT
Säkrast är ju att kolla med försäkringsbolaget. Men vad jag vet så är kravet att någon med "fackkunskap" skall utföra arbetet. Man skall alltså ha dokumenterad fackkunskap.
kristerh
Om de skall reparera i badrummet måste de ha en våtrumslicens, om de inte har det och det händer något, så får man stå för kostnaden själv, försäkringsbolaget betalar alltså inget i dessa fall.
krister
Caprice
Vi kollade upp detta då vi gjorde om vårt badrum fullständigt... Ink flytta vägg, dra om avlopp och ström..

Jobbet ska utföras "fackmannamässigt" för att försäkringen skall gälla..

Ni kan alltså göra arbetet själva, om ni följer diverse regler..
Försäkringen gäller om det görs på detta sätt..!
Och det är faktiskt inte så svårt som det kan låta..
Oftast handlar det om att man är rädd för att utföra våtrumsarbete..

Vi köpte av branschrådet godkända produkter och fotade under arbetets gång..

Man ska även tänka på att produkterna ska komma ifrån samma tillverkare, i vissa fall kan de annars "arbeta mot varandra"..

Gör man arbetet åt sig själv är man självklart väldigt försiktig och ser till att det blir korrekt utfört..

Om jag skulle anlita någon för att utföra arbetet skulle det absolut vara någon som har licens för detta... Eller någon med dokumenterat goda referenser... Och i detta fall skulle jag fota under arbetets gång..
I detta fall är alltså erfarenhet det viktigaste..

Glöm alltså inte bort att ni kan göra arbetet själva..!
Det finns stora pengar att spara..!
I vårt fall rörde det sig om ca 120.000:- som vi sprarade...!


Caprice
Inga från Närke
CITAT (Agger @ 24-02-2005, 11:03)
Har en liten undran... Vi måste göra om vårat badrum, det är lite fuktskadat (trist i ett nästan nytt hus)

Du skriver nästan nytt hur, hur gammalt då?

Är det någon byggfirma som har byggt huset, har inte den något ansvar i detta fallet om det är ett nytt hus, så ni inte behöver bekosta eller göra något själva?
Det går inte under dolda fel om ni köpt det privat och fuktskadan har uppkommit p.g.a något fel.
En besiktningsman som har slarvat vid besiktningen och inte uppgett fel och brister m.m. eller vid eventuell slutbesiktning av nybyggnation.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon