Full version: SKOKRÄM
LisaPalm
Läste igår att danskarna har blandat ämnen som ska vara till skokräm i sina dressingar o såser sad.gif framförallt i chili produkter. Vart ska det sluta?

Dessa ämnen¨är inte avsedda till mat dessutom canserframkallande sad.gif mad.gif
kristerh
Ja man blir ju inte förvånad wink.gif men om man visste allt de blandar i maten skulle man nog svälta ihjäl så det är nog bäst att man inte vet vad man stoppar i sig unsure.gif
krister
Ralf
CITAT (LisaPalm @ 26-02-2005, 11:17)
Läste igår att danskarna har blandat ämnen som ska vara till skokräm i sina dressingar o såser

Var läste du detta?
LisaPalm
AFTONBLADET blink.gif
Caprice
Det verkar som det mesta är cancerframkallande...? unsure.gif

Läste att McDonald´s fått göra om sin dressing till Ceasarsalladen...
Om jag går till McDonalds brukar det bli just den, den är verkligen prisvärd..!

// har blandat ämnen som ska vara till skokräm //
Det låter ju som ett skämt...?

Eller kan det vara ytterligare en vridning av kvällstidningarna..?
Det kanske "bara" är ett färgämne...?


// Ser framför mej hur de sprutar ut lite skokräm för att göra blodpuddingen ännu mer svart.. // laugh.gif


Caprice
ninnisky
ja, här kommer kemisten fram...
handlar det inte om konsistensgivare som i sitt ursprung användes till väldigt mycket mer är dressingar och skokräm och som egentligen är livsmedelsgodkända. Vänd på steken - skokräm innehåller dressing.
Livsmedelsgodkända pigment finns t e x i målarfärg o s v.
Rättfärdigar ingenting, men som vanligt måste man ta saker lite mer på allvar än just kvällstidningarnas reportage. Det finns många fler gemensamma ämnen som man kan finna i både livsmedel och i sk "oätliga produkter" men som man accepterar och som är godkända.

Tror jag duckar en stund!!
(ska ner och laga middag till barn och barnbarn. Det blir marinerad kalkon med garam masala sås, rostade grönsaker och ett gott rödvin och druvjuice till de minsta, därtill serveras ris)

Kommer nog tillbaka ikväll rolleyes.gif rolleyes.gif
amaira
CITAT (ninnisky @ 26-02-2005, 14:16)
Tror jag duckar en stund!!
(ska ner och laga middag till barn och barnbarn. Det blir marinerad kalkon med garam masala sås, rostade grönsaker och ett gott rödvin och druvjuice till de minsta, därtill serveras ris)

Kommer nog tillbaka ikväll rolleyes.gif rolleyes.gif

Woops *borta* ohmy.gif Och jag som skulle ge en klapp på axeln! tongue.gif

(håller i övrigt med dig)
Caprice
Dressing på skorna, skokräm att äta... wacko.gif

Vem uppfinner ett Universalmedel som man kan smeta på skorna och äta...?

Förresten, finns ju redan...!
Olivolja... laugh.gif


Caprice
cic
CITAT (LisaPalm @ 26-02-2005, 11:45)
AFTONBLADET blink.gif

Jag förvånas över att det är så många som läser detta blad. Än mer förvånad över att folk tror på vad som står i den.. wacko.gif blink.gif
Caprice
Läser den för den är gratis på nätet... biggrin.gif


Caprice
gammelnalle
CITAT
I förra veckan gick larmet i Storbritannien. Färgämnet Sudan 1, som används i bland annat skokräm och lösningsmedel, hade av misstag hamnat i ett parti chilipulver som använts i Worcestershiresås. Såsen i sin del har ingått i en mängd färdigmat - bland annat dressingen på McDonalds.


hämtat ur aftonbladets webbupplaga

och att mat används till något annat än mat är ju inget ovanligt.. tänk bara på tempera-målning osv...

smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (Caprice @ 26-02-2005, 14:21)
Dressing på skorna, skokräm att äta... wacko.gif

Vem uppfinner ett Universalmedel som man kan smeta på skorna och äta...?

Förresten, finns ju redan...!
Olivolja... laugh.gif


Caprice

Kom att tänka på en annan sån där användbar sak som även går att äta.

Arméns hudsalva, ni vet den där lilla gröna hylsan...

Den lär även fungera som nödproviant har jag hört, eller så har jag blivit lurad wink.gif

I alla fall kan jag tänka mig att den sätter fart på magen om man äter större mängder, så där är ett användningsområde till biggrin.gif
anna_rispan
ja eller att man kan steka i det i allafall. försvarets hudsalva då alltså...
Ralf
CITAT (cic @ 26-02-2005, 14:43)
CITAT (LisaPalm @ 26-02-2005, 11:45)
AFTONBLADET blink.gif

Jag förvånas över att det är så många som läser detta blad. Än mer förvånad över att folk tror på vad som står i den.. wacko.gif blink.gif

Folk läser det dom vill läsa. Och det resulterar i att tidningarna skriver det som folk vill läsa. Då blir det tex "katastrofer" i var o varannan artikel.

jag rekommenderar sidan www.mediekritik.nu

Där kan man bland annat läsa om hur tom Dagens Nyheter skriver rena fantasiartiklar.
netaave
Känner mig lite polerad på insidan tongue.gif biggrin.gif
Betty
Och vilka ämnen som finns i vanligt smågodis ska vi då inte ens andas om... rolleyes.gif
jendah
CITAT (Betty @ 26-02-2005, 21:57)
Och vilka ämnen som finns i vanligt smågodis ska vi då inte ens andas om... rolleyes.gif

shhhh...
jag gillar godis och vill inte veta vad för elände jag stoppar i mig blink.gif blink.gif
illa nog att man vet hur mycket socker det är i unsure.gif

smile.gif
zaaritha
Ja--smågodis, ja!! Urrk.
Håller med den som skrev att det nog är tur att vi inte vet vad allt vi stoppar i oss innehåller!!!! wacko.gif
*Felix matte*
Kanske inte alls skadar att få i sig lite skokräm invärtes om man tänker på vad stora mängder lotioner och krämer man kletar i ansiktet...
Än är det foundation som gör en 10 år yngre eller antiwrinkel som slätar ut huden och Vips! alla rynkor borta som genom ett trollslag laugh.gif

Bli Tio år yngre på tre månader med vår creme säger annonserna...tror den hette dimelle el.nåt liknande! ohmy.gif
Frågade maken vad han trodde ifall jag använde krämen i sex månader (20 år yngre laugh.gif ) skulle jag månntro känna att åldersskillnaden oss emellan blev alltför stor unsure.gif laugh.gif laugh.gif
adrian
CITAT (ninnisky @ 26-02-2005, 14:16)
ja, här kommer kemisten fram...
handlar det inte om konsistensgivare som i sitt ursprung användes till väldigt mycket mer är dressingar och skokräm och som egentligen är livsmedelsgodkända. Vänd på steken - skokräm innehåller dressing.
Livsmedelsgodkända pigment finns t e x i målarfärg o s v.
Rättfärdigar ingenting, men som vanligt måste man ta saker lite mer på allvar än just kvällstidningarnas reportage. Det finns många fler gemensamma ämnen som man kan finna i  både livsmedel och  i  sk  "oätliga produkter" men som man accepterar och som är godkända.

Tror jag duckar en stund!!
(ska ner och laga middag till barn och barnbarn. Det blir marinerad kalkon med garam masala sås, rostade grönsaker och ett gott rödvin och druvjuice till de minsta, därtill serveras ris)

Kommer nog tillbaka ikväll rolleyes.gif  rolleyes.gif

(säljer säker dressing...) biggrin.gif

De visade ju på PLUS att antirynkcrmerna INTE fungerade bättre även om de kostade 6-700:-...

Apotekets fö 60:- var precis lika bra, eller dålig... smile.gif

Om sen skokrämne ger oss blankt och skinande tarmsystem, så lär vi väl ändå inte märka det... smile.gif
Berith
Framtidens dessert....? Skokräm och mjölk! wacko.gif
ninnisky
CITAT (adrian @ 27-02-2005, 08:31)
(säljer säker dressing...)  :D

Fel, fel...
här handlar det om termoplaster i granulatform, dressingen är inte tillsatt i det läget wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon