Full version: Foto problem
Carina Josefsson
Hejsan! Jag är en alldeles färsk medlem här, hittade sidan först igår faktiskt. Men det verkar vara en mysig sådan!
Mitt problem är att jag har en del foton från i somras som jag ville lägga i album, men de är alldeles för stora! Går det att få ner dem till 100kb på nåt vis?
Tack på förhand! rolleyes.gif
Gåsis
Jag är inte bra på det här, men längst ned på första sidan finns en avdelning som heter support. Där finns en hel del användbart. När jag förminskar mina bilder kan man trycka på en knapp som heter redigera (när jag ser min egen bild) , då kommer ett sånt program och man kan förminska bilden och välja kvalitet. Det man inte får glömma är att spara den lilla bilden för sig - annars försvinner den "riktiga". Sen är det bara att lägga in den i ditt album. Blev det här som om en blind leder en blind eller laugh.gif

/Åsa
Ciczi
Hej Carina!

Välkommen hit! Visst går det att förminska sina bilder i datorn till 100kb. Om du har ett bildredigeringsprogram typ Photoshop, Paint eller Gimp finns det en enkel funktion i menyerna som heter Skala bild. (eller dylikt) Gå in där och ändra proportionerna på dina bilder. Man får laborera lite innan man lärt sig hur mycket man behöver förminska.

Ett exempel: Mina digitalkamerabilder blir 2048*1536 punkter. Då skalar jag ner dem till cirka 600*400 punkter. I dessa program är skalningen oftast inställd i förväg så att ändrar du den ena siffran så följer den andra med så att bilden blir proportionell.

Hoppas att det var till någon hjälp! biggrin.gif

mvh Ciczi
amaira
Kul med ännu en "färsk" medlem! wub.gif Vill önska dig välkommen!!
Posse
CITAT (Carina Josefsson @ 28-02-2005, 11:22)
Hejsan! Jag är en alldeles färsk medlem här, hittade sidan först igår faktiskt. Men det verkar vara en mysig sådan!
Mitt problem är att jag har en del foton från i somras som jag ville lägga i album, men de är alldeles för stora! Går det att få ner dem till 100kb på nåt vis?
Tack på förhand!      :rolleyes:


Jag använder gratisprogrammet Photo Plus.

smile.gif Kika gärna på Odla-tråden Hjälp.
renate
Önskar dig välkommen Carina!Hoppas det löser sig med dina bilder så vi får titta i ditt album.
Carina Josefsson
Tack ska ni ha för råden, ska prova om det funkar. smile.gif
Fredi
Jag har för mig att man kan dra ner dpi-värdet och att det inte behöver påverka hur bilden ser ut på en datorskärm. Dpi är antalet punkter per tum.
amaira
CITAT (Fredi @ 01-03-2005, 12:03)
Jag har för mig att man kan dra ner dpi-värdet och att det inte behöver påverka hur bilden ser ut på en datorskärm. Dpi är antalet punkter per tum.

Ja det stämmer. För att visa en bild på skärmen räcker det med att den har upplösning 72 dpi. Mer visar inte skärmen i alla fall.
Carina Josefsson
Tack ska ni ha för råden. Det funkade! biggrin.gif
Posse
CITAT (Carina Josefsson @ 04-03-2005, 12:31)
Tack ska ni ha för råden. Det funkade! biggrin.gif

Kul! smile.gif

Kommer det en -ikon då snart? unsure.gif
elleave
Du får nog gå in i din kontollpanel (högst upp på sidan) och fylla i ditt användarnamn i fotoalbumet!
Dörjde länge innan jag upptäckte det!!! ohmy.gif wub.gif
Carina Josefsson
Jaha! Det hade jag missat totalt. Tack för hjälpen allihop. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon