Sidor: 1, 2
Eva i Skåne
Jag tittar inte särskilt mycket på tv, men de gånger jag sett reklam för eller läst om denna serien, så har jag sett fram emot att den ska börja.

Böckerna av Viveca Lärn har varit väldigt underhållande att läsa så jag hoppas att serien på tv också blir trevlig.
lotta_
Jag gillar svenska serier och den här går inte i så många avsnitt, så den blir lätt att följa. Kommer att vara bänkad framför TV:n kl 20.00.
cic
Jag tänkte, den ska jag se! Men.. nu läser jag detta, kollan på klockan.. FAN! Jag har såklart missat första halvtimmen. sad.gif
Men som tur är går det i repris. sleep.gif

Får man en recension?
estet
Yepp, jag ska fortsätta följa med! smile.gif
sanna
Ja, jag tyckte att den var helt underbar! smile.gif Inga stora dramatiska saker händer, men det är en stillsam, småputtrig humor som Carin Mannheimer är så duktig på att gestalta. Jag gillade "Svenska hjärtan" väldigt mycket och det finns släktskap med den hos "Saltön", tycker jag. Lite "Skärgårdsdoktorn-känsla" också.
Kommentaren från Tomas von Brömssen när hans fru meddelar att hon tänker lämna honom: - Jamen, klockan är ju bara halvtio...? Sådant tycker jag är lite kul... rolleyes.gif
Eva i Skåne
Mysig var den. Lugnt tempo och inga märkvärdigheter. Blir absolut fortsättning för min del smile.gif

Jag håller med Sanna. Carin Mannheimer har gjort en del riktigt bra serier.
*Felix matte*
Kommer nog att följa serien...verkar vara av samma typ som Hemsöborna och Skärgårdsdoktorn... men blir sååå förb. på allt biljud mad.gif
Varför måste de nästan alltid lägga in bakgrundsmusik till talet wacko.gif
jag har tinnitus och allt blir bara "gröt" och då tappar jag oftast intresset att överhuvudtaget fortsätta titta.
kollade om jag kunde få text men icke. sad.gif
Eva i Skåne
Men nog stod det att den var textad??? Tyckte jag såg den dekalen komma upp innan den började. wink.gif
lotta_
CITAT (Eva i Skåne @ 28-02-2005, 21:43)
Mysig var den.  Lugnt tempo och inga märkvärdigheter. Blir absolut fortsättning för min del  :)

och här med... smårolig var den också.
estet
...och miljön och naturen! Vilken idyll... smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 28-02-2005, 21:52)
Men nog stod det att den var textad??? Tyckte jag såg den dekalen komma upp innan den började. wink.gif

Inte hos mig iaf...vi testade flera ggr och ingen text kom fram sad.gif

repriser brukar vara textade smile.gif
Snöflinga
Har du text-tv, så finns texten på sidan 199..... Så gjorde jag och såg hela avsnittet textat. Håller med om att det är jobbigt med alla bi-ljud. Där är faktiskt S.V.T ett föredöme, de flesta program är textade....

Jättebra serie, gillar den burleska humorn och allvaret, Nu måste jag skynda mig att läsa de två böckerna, som serien är baserad på... Har läst de två sista, men köpte de två första på rean tongue.gif Lite kul är ju också att man har ansikten på personerna, fast jag hade föreställt mig dem lite annorlunda....... Men vilken fin trädgård Per Myrberg hade wub.gif
Castea
Jag tittade. Tycker serien verkar lovande! Och lagom många avsnitt.
cic
Tackar.. för recensionerna alltså! (Även fast jag förstår att det inte var enbart till mig.. sleep.gif )

Då ska jag ta mig an en repris! smile.gif
Irene_L
Jag tittade också. Tycker om tempot och ska fortsätta att följa serien rolleyes.gif
mvh
Irene
*Felix matte*
CITAT (Snöflinga @ 28-02-2005, 22:09)
Har du text-tv, så finns texten på sidan 199..... Så gjorde jag och såg hela avsnittet textat. Håller med om att det är jobbigt med alla bi-ljud. Där är faktiskt S.V.T ett föredöme, de flesta program är textade....

Jättebra serie, gillar den burleska humorn och allvaret, Nu måste jag skynda mig att läsa de två böckerna, som serien är baserad på... Har läst de två sista, men köpte de två första på rean tongue.gif Lite kul är ju också att man har ansikten på personerna, fast jag hade föreställt mig dem lite annorlunda....... Men vilken fin trädgård Per Myrberg hade wub.gif

Då har vi fortfarande problem med text tv...kollade precis och inte en enda sida får jag fram mad.gif P100 står det i övre vänstra hörnet och sen är det stopp. sad.gif
renate
Den här blir en av få serier jag tänker följer,lite småmysigt,idylliskt.Läste några böcker av Viveka Lärn. rolleyes.gif
ninnisky
Den här serien ska jag följa! Brukar annars aldrig se serier, men
denna känns så naturlig och enkel, så äkta smile.gif smile.gif smile.gif
Posse
Serien verkade väl rätt lovande... smile.gif
Men jag tyckte det var mycket irriterande att hon den där Sara (till råga på allt lågstadiefröken eller vad hon sa?) svor så förskräckligt. sad.gif
Bjäbban
Vist var den textad på 199, jag har också lite hörsel proplem, brukar sätta ner ljudet och läsa texten istället!
Är glad för att 1 och tvåan har så många program textade, till och med rapport brukar vara det!
Men det kräver ju text TV förstås.....
Tesa
CITAT (Posse @ 28-02-2005, 22:34)
Serien verkade väl rätt lovande... smile.gif
Men jag tyckte det var mycket irriterande att hon den där Sara (till råga på allt lågstadiefröken eller vad hon sa?) svor så förskräckligt. sad.gif

Jag som mest retade mig på att hon svor så dåligt...jag skulle kunna lära henne massor....

Såg nästan bara det och tyckte det var så stelt och onaturligt att jag blev lite besviken...men jag ska försöka titta i fortsättningen med....lite kul eftersom det är inspelat här på västkusten...
Eva i Skåne
CITAT (Tesa @ 28-02-2005, 23:56)
CITAT (Posse @ 28-02-2005, 22:34)
Serien verkade väl rätt lovande... smile.gif
Men jag tyckte det var mycket irriterande att hon den där Sara (till råga på allt lågstadiefröken eller vad hon sa?) svor så förskräckligt.  sad.gif

Jag som mest retade mig på att hon svor så dåligt...jag skulle kunna lära henne massor....


Det hör till hennes karaktär från böckerna, men det är lite väl överdrivet i tv-serien.
*Felix matte*
CITAT (Bjäbban @ 28-02-2005, 23:41)
Vist var den textad på 199, jag har också lite hörsel proplem, brukar sätta ner ljudet och läsa texten istället!
Är glad för att 1 och tvåan har så många program textade, till och med rapport brukar vara det!
Men det kräver ju text TV förstås.....

En sån unsure.gif
Berith
Blir absolut alla fem avsnitten här också. Skönt med serier som är som "vanligt" och inte en massa intriger och jäkelskap. Tomas von Brömsen spelar så bra och passade verkligen för den rollen.

Men dom andra.... biggrin.gif Hur sjutton ska jag kunna ta Ulla Skoog på allvar när jag såg henne nyss i Yrrol? På restaurang med Susanne Reuter och en rejäl blåtira. wink.gif Eller han växtsamlaren, han kan ju aldrig spela nåt annat än sektledare i Hem till byn. Eller prästens son i Tre kronor... Eller dottern i den där andra serien.... Eller....

Men den blir alldeles säkert braaa! wub.gif
Ewa L
CITAT (Posse @ 28-02-2005, 22:34)
Men jag tyckte det var mycket irriterande att hon den där Sara (till råga på allt lågstadiefröken eller vad hon sa?) svor så förskräckligt. sad.gif

Jag störde mig också lite över det först, men sedan fick jag ju förklaringen.

I övrigt tycker jag det var en serie helt i egen smak. Även om jag håller med Berith vad gäller de olika karaktärerna. tongue.gif
Att sedan kalla sektledaren/växtsamlaren för "en stilig karl"!! I mina ögon är han näst intill kräkmedel.
Det är ju tur att smaken är som baken.

Betyget blir ändå att jag bokar in de närmsta 4 måndagarna kl 20.00!! wub.gif
kristerh
Jo den blir nog bra, men som vanligt retar jag mig på ljudet, det är samma jämt när det är en svensk serie eller långfilm, ena stunden hörs det knappt vad de säger, nästa sekund kommer värsta volymen på musiken, så där håller de på wink.gif ska det vara så svårt för producenterna att hålla en jämn volym wink.gif man får sitta med fjärrkonrollen i handen hela tiden o reglera ljudet.
krister
Posse
CITAT (Berith @ 01-03-2005, 07:58)
Eller han växtsamlaren, han kan ju aldrig spela nåt annat än sektledare i Hem till byn.

Ja, senast jag la märke till honom var han väl Hem till byns egen lilla maffiaboss och nu skulle han visst föreställa växtsamlande högstadielärare. Jag hade lite svårt igår att låta bli tänka på honom som den läbbige Conny... rolleyes.gif
Sulawesii
Jag blev inte speciellt imponerad. Är jag den enda?
kristerh
CITAT (Sulawesii @ 01-03-2005, 11:13)
Jag blev inte speciellt imponerad. Är jag den enda?

Nja, en ny serie brukar ju inte vara så kul första avsnittet wink.gif det kommer nog.
krister
carol
Sulawesii- Inte jag heller.

Jag förstår mig framför allt inte på det formella språket, alla sa god kväll till varandra hela tiden och niade varandra och Herr och Fru o s v, det är väl knappast normalt. huh.gif Hade jag varit hon som såg han med trädgården och ville säga något skulle jag sagt typ Hej, vilken fin trädgård du har! Kändes extra krystat eftersom hon svor som en borstbindare i nästa replik. Så tyckte jag.
Betty
CITAT (Sulawesii @ 01-03-2005, 11:13)
Jag blev inte speciellt imponerad. Är jag den enda?

Nej det är du inte. Jag dissar, som vanligt, svenska serier... tongue.gif
Anki på Öland
CITAT (Betty @ 01-03-2005, 12:58)
CITAT (Sulawesii @ 01-03-2005, 11:13)
Jag blev inte speciellt imponerad. Är jag den enda?

Nej det är du inte. Jag dissar, som vanligt, svenska serier... tongue.gif

Samma här, kan inte heller med svenska serier och filmer. sad.gif
Anki
Eva i Skåne
CITAT (Anki på Öland @ 01-03-2005, 14:19)
CITAT (Betty @ 01-03-2005, 12:58)
CITAT (Sulawesii @ 01-03-2005, 11:13)
Jag blev inte speciellt imponerad. Är jag den enda?

Nej det är du inte. Jag dissar, som vanligt, svenska serier... tongue.gif

Samma här, kan inte heller med svenska serier och filmer. sad.gif
Anki

Det är tur att valet är fritt rolleyes.gif

Jag prioriterar svenska filmer och nordiska och andra lite udda, t ex italienska och spanska (kommer en ikväll sleep.gif )


wub.gif
ninnisky
Med tanke på Saltöns svordomar

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=204332
belle
Jag håller verkligen med dig, Carol. Tycker också att språket kändes väldigt onaturligt. Sen tycker jag att tjejen som var gift med Månsson var en urlöjlig klische´.
gammelnalle
CITAT (ninnisky @ 01-03-2005, 15:14)

ack ja!!!:angry: mad.gif

fast akkja är nåt annat...
MoniqueÖ
Men vet ni! Det är ju det som är det härliga med TV man kan faktiskt byta kanal om man inte gillar nåt!

Böckerna, som serien ändå baseras på, är helt fantastiska och åtminstone jag älskar det sätt som Viveka Lärn använder när hon beskriver livet på Saltön. Carin Mannheimer har givit sin bild av böckernas underbara värld!

Jag håller med att vissa karaktärer kanske inte överensstämmer med min bild men det gör inget för jag har fjärrkontroll till min TV och när det blir skämmit eller pinsamt byter jag över till nåt annat en stund för att återkomma när jag har lust.

Det är skööönt med fria val och fjärrkontroll... smile.gif rolleyes.gif smile.gif

/Q
ah56
CITAT (Posse @ 01-03-2005, 10:03)
Jag hade lite svårt igår att låta bli tänka på honom som den läbbige Conny... rolleyes.gif

Thomas Nystedt har spelat en mängd roller på scen och film/TV. Har sett honom på både Backa Teatern och Stadsteatern i Göteborg.

Thomas Nystedt

Thomas Nystedt
Berith
CITAT (Anki på Öland @ 01-03-2005, 14:19)
CITAT (Betty @ 01-03-2005, 12:58)
CITAT (Sulawesii @ 01-03-2005, 11:13)
Jag blev inte speciellt imponerad. Är jag den enda?

Nej det är du inte. Jag dissar, som vanligt, svenska serier... tongue.gif

Samma här, kan inte heller med svenska serier och filmer. sad.gif
Anki

Jag tycker ialla fall att det är mysigt med en serie som handlar om nåt annat är Sveriges baksida. tongue.gif
Caprice
Såg Inte Saltön, jobbade...

Ska kolla reprisen nu ikväll...

Ang svenska filmer och serier vet jag inte vad jag ska säga..
Håller med om att de flesta inte är särskilt bra...
Men det finns undantag..

Jag gillade Skärgårdsdoktorn... Beckfilmerna är OK allihopa....


Caprice
Caprice
Jaha...
Nu har jag sett Saltön...

Tycker det duger att titta på, vilka vackra omgivningar.. wub.gif
Men undrar hur det ser ut där nu... wink.gif

Serien kommer säkert igång...
Men jag håller med om att Sara´s svärande kändes lite ansträngt..
Ska man svära och vara tuff bara för att man kommer ifrån storstan..? mad.gif

Men visst kommer jag titta...


Caprice
Ewa L
Är det någon som vet var den är inspelad? Framförallt sekvensen med den gula villan där hon (vadhonnuhette) slog läger.
Min dotter hade också sett programmet och tyckte sig känna igen KFUM-gården på Fiskebäckskil.
Hon var "inhyst" där på somrarna på golfläger. Men det är ju några år sedan så hon var inte riktigt säker. Själv var jag ju bara där på besök så jag vet ju inte.
Caprice
De tackade ju bla Fiskebäckskil i eftertexten, så det stämmer säkert.. smile.gif

Caprice
Iza
Grundsund har jag läst någonstans.
Posse
CITAT (carol @ 01-03-2005, 12:46)
Sulawesii- Inte jag heller.

Jag förstår mig framför allt inte på det formella språket, alla sa god kväll till varandra hela tiden och niade varandra och Herr och Fru o s v, det är väl knappast normalt.  :huh: Hade jag varit hon som såg han med trädgården och ville säga något skulle jag sagt typ Hej, vilken fin trädgård du har! Kändes extra krystat eftersom hon svor som en borstbindare i nästa replik. Så tyckte jag.

Jag förmodar att serien är avsedd föreställa livet på "Saltön" för ett antal år sedan? unsure.gif

Kollade på programmets hemsida http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=29042 men fann vid det hastiga besöket inget om detta. Vilken tid skulle böckerna skildra?
Eva i Skåne
Jag tror serien är helt i nutid. Böckerna tror jag kommit under de senaste fem åren och bilen som Emely körde iväg i var en Volvo kombi av modern modell.
Tesa
Dom snackade ju om Brad Pitt också så så himla länge sen kan det ju inte föreställa... tongue.gif
Grundsund stämmer...det var väl på 2 ställen till men jag kan vid gud inte få fram det ut hjärnbarken...på nån ö var det iallafall....
ninnisky
Serien är till största delen inspelad på Skaftö, d v s Grundsund, Fiskebäckskil. Några scener ska också vara från Gullholmen.
Skaftöborna har fått se hela filmen på 5 timmar innan den sändes i TV
(därifrån min info) rolleyes.gif rolleyes.gif
Ewa L
Tack för svaret ang. inspelningsplats. Min dotter kommer att bli jätteglad när det visade sig att hon kände igen sig rätt. Det var ju några år sedan.

Vad kan man inte få svar på på detta forum? wub.gif
Posse
Enligt artikeln "Saltön" får en fortsättning:

CITAT
Serien är inspelad i Grundsund, Rågårdsvik och Fiskebäckskil.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon