Full version: Da vinci koden
Bjäbban
Har just läst ut Da Vinci koden och undrar ni som läst den, tror ni på detta???
Själv hetsade jag inte upp mig så mycket över om huvud teorin att Jesus var gift med Maria Magdalena och fick en dotter och att det fortfarande finns avkommer efter den linjen.
Säger jaha, en sen då det är ju över två tusen år sedan, kan inte finnas mycket kvar av det blodet, bör vara väldans utspätt….
och förresten så har jag för mig att det går omkring Muslimer som på fullt alvar hävdar att de härstammar från Mohamed ( är ingen expert på detta, utan bara något jag läst någonstans…)

Nej det som gjorde mig konstig i blicken det var den biten som handlar om Konstantin den store och hur han skapade Kristendomen, 300 år efter Jesus! Kusligt!

Ja vad ska man tro? Den (boken alltså) är så logisk uppbyggd att jag känner hur världen gungar…
samtidigt så ÄR det ju en roman, alltså ett påhitt!
Helt klart en bok som sätter myror i huvet på en!

Har i vart fall kikat på nattvarden (finns att beskåda på internet) och vist ser lärjungen kvinnlig ut!
Har också sett att Opus Dei finns på riktigt (de har en hemsida bland annat)
Hittade också det här:

http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=200
råse-marie
Jag ska läsa den efter gubben ......
Det är första boken som jag ser att ha läser sen vi träffades.
laugh.gif så den måste väl vara bra wink.gif

Nattvarden har jag oxå sett visst ser det ut att vara en kvinna sleep.gif

men är det inte så att bakom varje framgångsrik man finns en kvinna laugh.gif
yla
har just läst davincikoden o den va urdåligt skriven tycker jag
jag blev så besviken för ämnet va de inge fel på
de va ett intressant sätt att se på saken o vasomhelst kan ju stämma eller hur
de lär vi aldrig få veta
men som sagt som bok va den uruselt skriven o inget att rekommendera

så tyckte jag,,,,jag hade ju också köpt den andra boken änglar o demoner som visar det sej börjar på nästan exact samma sätt sad.gif mad.gif unsure.gif blääähh kommer nog aldrig igenom den


sorry jag vet att en massa människor tycker boken va fantastisk men inte jag tongue.gif
Bjäbban
Ja där ser man hur olika man upplever en bok...
Jag tyckte det var en riktigt spännande deckare! Sedan om jag tror på det...tja!
yla
CITAT (Bjäbban @ 02-03-2005, 09:57)
Ja där ser man hur olika man upplever en bok...
Jag tyckte det var en riktigt spännande deckare! Sedan om jag tror på det...tja!

tror på det nej
laugh.gif
men jag tror ju inte alls rolleyes.gif

o som sagt allt kan ju ha hänt så varför inte
anna_rispan
Om Leonardos konstnärskap. När de hade den dramatiserade dokumenatären av Leonardo Da Vinci på ettan eller tvåan så beskrev de hans arbete med att han gick runt på stadens gator och letade efter ansikten som han tyckte passade på lärjungarna. Konstnärlig frihet kanske gav en av dem ett mjukt ansikte som vi tycker ser kvinnligt ut.

Har inte läst boken.
Airamya
Det var ett tag sedan jag läste DaVinci-koden men jag minns att jag tyckte det var en helt OK deckare och jag kan tänka mig att den kanske kan ge vissa personer en tankeställare men jag kan inte förstå varför den höjs den skyarna på vissa håll och trycks ner fullkomligt på andra håll. Det är ju 'bara en roman'.
Det är ju inte den första boken som ser på Maria Magdalena i ett nytt ljus.
Som sagt, jag tyckte det var mysig läsning men där fanns för mig inget nytt.

Då tycker jag Marianne Fredrikssons bok : enligt Maria Magdalena, är intressantare. Djupare.

Men Leonardo Da Vinci var en intressant person och att studera nattvarden lite grundligare kan nog vara riktigt roligt smile.gif
För er som har lust att följa en DaVinci-kod/nattvards-diskussion kan ni läsa här på Skalmans forum
Monica M zon 4
Det var ett tvprogram för nån vecka sedan som handlade om vad som var sant och inte i Da Vincikoden. Det var inte mycket som stämde med verkligenheten!

Dessutom är boken mer eller mindre ett plagiat av en bok som kom på 80-talet. Helt klart är att författaren hämtat mycket idéer och inspiration från den boken i alla fall. Har glömt vad den hette, Holy blood, holy Graal kanske?

Om man är intresserad av att veta vad som är sant i boken finns ett antal böcker som heter Knäck Da Vincikoden, typ.

Jag tyckte boken var helt ok om man betraktar den som en deckare. Väldigt lättläst och ibland tycker jag det är skönt med såna böcker.

Köpte hans andra bok, Änglar och demoner och tycker den är mycket sämre. Jag tror denna bok skrevs före Da Vincikoden men förlaget tyckte inte det var värt att ge ut den men när författarens namn blev känt var det väl ok att ge ut den! Språket är rent förfärligt i den.
gammelnalle
hiskeligt bra bok....

Men tro vadå??? det är ju en roman.
Kollla t.ex det där med gyllene snittet.... som professorn påstår alla är uppbygd av...bl.a. avståndet mellan fot och navel i förhållande till längden...

"alltid så"
PYTTSAN !!! då är jag onormalt uppbygd..

Det var f.ö. ett teve program om just boken... där man slog hål på de flesta myter i boken.... MEN det gör ju inte att boken är sämre...

Vad säger bibeln?:

Question: "What does the Bible say about the holy grail?"

Answer: The Bible has nothing to say about the Holy Grail because the existence of the Holy Grail is nothing but a mythical legend that has been popularized recently by such heretical books as the DaVinci Code and a renewed interest in King Arthur.
http://www.gotquestions.org/holy-grail.html



http://graal.co.uk/bloodlinelecture.html


för den verkligt intresserade rekommederas en sökning på tex google:

tex sökord: Jesus and the Holy Grail


men var KRITISK!!!

Läs boken och njut, men tro inte på alla "fakta"..
Rossi
Sant och sant. Det är väl en av många teorier. Det där med Jesus och Maria Magdalena och de övriga figurerna i Bibeln kan man ju diskutera om de någonsin har funnits överhuvudtaget eller om det bara är sagor som skrivits ner.

Jag läste boken enbart som en deckare och visst var den en bladvändare men den var ingen höjdare. Personporträtten var inte alls bra till exempel.

Det som stör mig med boken är att Dan Brown hävdar att alla fakta i boken är sanna och som väl alla känner till vid det här laget så var inte det riktigt sant. Men han lyckades ju med att få uppståndelse kring boken och den säljer som smör i solsken.

Nu har to.m. Änglar och demoner, som faktiskt kommer före Da Vinci-koden, kommit i ropet igen. Temat är detsamma ....
gammelnalle
CITAT (Rossi @ 02-03-2005, 10:52)
Det som stör mig med boken är att Dan Brown hävdar att alla fakta i boken är sanna och som väl alla känner till vid det här laget så var inte det riktigt sant.  Men han lyckades ju med att få uppståndelse kring boken och den säljer som smör i solsken.

hmmm sa han verkligen så?? (jag har inte boken framför mig) jag HAR FÖR MIG att han skrev att alla Sekter, samfund, platser etc var äkta.. inte att boken var fakta... men jag kan minnas fel..


edit 11:22 kopierat ur ur Bettys länk kl 11:10

”Alla beskrivningar av konstverk, arkitektoniska verk, dokument och hemliga ritualer i romanen överensstämmer med verkligheten.”

http://www.newmaninstitut.nu/signum/pb504.htm
Anki på Öland
Hör också till dom som tyckte boken var tråkig och dåligt skriven. Jag lämnade tillbaka den efter att ha läst ungefär 1/3. Sånt hör inte till vanligheterna, brukar läsa igenom de jag börjat på om inte annat så för att se om den är lika tråkig rakt igenom.
Såg också delar av programmet på TV som behandlade sanningshalten i boken, bl.a. tog dom upp förklaringen på tavlan Nattvardens feminina ansikte, den heliga graalen mm.
Anki
Heddas matte
Håller med om att ämnet är intressant i sig men boken är dålig. Otroligt platta personporträtt och långsam och tafflig intrig.
Jag kan inte säga att jag sätter alltför stor tilltro till det han skriver, men jag tycker ändå att man ska akta sig för att reservationslöst lita på allt som sägs i ett tvprogram. Det som framställs på ett vetenskapligt sätt behöver inte vara sannare än det som framställs på ett ovetenskapligt.
cic
Tycker att boken är klart överskattad. Som många har sagt tidigare är språket lite platt. Vad som är sant och inte sant låter jag vara osagt. Jag såg också BBC dokumentären där man tog reda på sanningshalten i boken samt konstaterade att den är ett plagiat.

Fast jag bryr mig inte så mycket om sanningshalten i en roman eftersom det är just en roman. Men jag tycker att den är otroligt tjatig och jag blev väldigt besviken över att mina förväntningar hade trissats upp så.

EN sak gillade jag dock med den. Det var åtminstone till en början en riktig cliff-hanger!

Ämglar och demoner kommer jag INTE läsa.
Betty
Tror på den...? Nej det gör jag inte! Här är en av flera recentioner jag har läst: Bakom Da Vinci-koden

Klipp ur Sydsvenskan idag.
GoSatta
som det står på framsidan, kioskliteratur och det är ju precis vad det är. Otroligt dåligt skriven men rätt underhållande historia och den tar ju bara nån dag eller två att läsa.

Man får se på den för vad den är, enklare underhållning, ungefär som tv. Rätt kul blandning av bibel historia och symbolik etc. även fast det mesta är rena fabler så kanske det hjälper någon att få upp ögonen för dom intressanta ämnena, men att folk går och tror på det det är ju däremot lite läskigt, det är ju bara en roman?
Bjäbban
CITAT (gammelnalle @ 02-03-2005, 11:01)
CITAT (Rossi @ 02-03-2005, 10:52)
Det som stör mig med boken är att Dan Brown hävdar att alla fakta i boken är sanna och som väl alla känner till vid det här laget så var inte det riktigt sant.  Men han lyckades ju med att få uppståndelse kring boken och den säljer som smör i solsken.

hmmm sa han verkligen så?? (jag har inte boken framför mig) jag HAR FÖR MIG att han skrev att alla Sekter, samfund, platser etc var äkta.. inte att boken var fakta... men jag kan minnas fel..


edit 11:22 kopierat ur ur Bettys länk kl 11:10

”Alla beskrivningar av konstverk, arkitektoniska verk, dokument och hemliga ritualer i romanen överensstämmer med verkligheten.”

http://www.newmaninstitut.nu/signum/pb504.htm

ja, du har helt rätt det är så det står!
Och vist är det en deckare! Så jag tror inte heller på det...men det har ju blivit ett "herrans liv" (Sic!) så jag var mest nyfiken på vad ni övriga tycker!
Tesa
Jag gillade boken mest pga av historiska beskrivningar och teorier..."koden" var också ett spännande inslag men för övrigt så hör den ju inte till de stora litterära verken precis... rolleyes.gif Men jag tyckte den var helt OK att läsa...
Eva i Skåne
Plötsligt var den det stora samtalsämnet kändes det som, och blev en sån bok som man "måste" läsa.
Spännande, javisst, men att folk tror på det!!! blink.gif

Det som retar mig nu är att det gjorts så mycket reklam för "Änglar och demoner" så den också kommer sälja jättemycket. Det har talats väldigt lite om att det är en äldre bok, som bara inte funnits på svenska tidigare för att den inte höll måttet, även om någon annan skrev just om det tidigare idag. Nu ser förlaget chansen till stora pengar.
En av sönerna har köpt den, så jag läser väl den också med tiden, men jag hade inte köpt den själv.
ninnisky
På första sidan i boken skriver Dan Brown själv under FAKTA sista stycket:

"Alla beskrivningar av konstverk, arkitektoniska verk, dokument och hemliga ritualer i romanen överensstämmer med verkligheten."
Det kan man ju tolka som man vill!

Läste själv boken under hösten. Visst var den spännande, men när jag kommit till hälften funderade jag faktiskt på att lägga ner resten, läste dock ut den. Har sällan läst någon bok som var så tillrättalagd för en dålig Hollywood-film. Allt var så förutsägbart och otroligt!

Änglar och demoner började jag på men har lagt ner den för tillfället. Den är i min smak alltför lik Da Vinci-koden.

Det är fler böcker av honom på gång...
Kajsa
Har halva boken kvar, men har tröttnat, skruvat och hysteriskt. Retar mig mest på att jag köpte den och en annan av samma författare Änglar och demoner från Bonniers bokklubb. Lurad av en masshysteri.
Tacka vet ja Henning Mankell.
Sulawesii
Jaha.... nu känner jag mig helt plötsligt inte ett dugg sugen på att läsa den.
Känns lite som de där "Pojken"- böckerna av han.... Peltzer eller vad han heter. Otroligt populära, men, ack så dåligt skrivna (iofs har jag bara läst den första). Inget kul alls....
ninnisky
CITAT (Sulawesii @ 02-03-2005, 17:54)
Jaha.... nu känner jag mig helt plötsligt inte ett dugg sugen på att läsa den.
Känns lite som de där "Pojken"- böckerna av han.... Peltzer eller vad han heter. Otroligt populära, men, ack så dåligt skrivna (iofs har jag bara läst den första). Inget kul alls....

Jag tycker visst att du ska läsa Da-Vinci-Koden! Den är trots sina 500 sidor ganska snabbläst. Du ska bilda dig en egen uppfattning om boken, tycker jag.
Du kan under tiden tänka på att det är många som gillar den, och duuuu är kanske är en av dom.

"Pojken- böckerna" gillade jag inte heller ett dugg.
Sulawesii
Ok. Ska fundera på saken! smile.gif
kerstin z5-6
Har inte med saken att göra riktigt , men en läsupplevelse -rolig sådan är
" Priset på vatten i Finistiere" av Bodil Malmsten -en underbar bok , med en hel del trädgård som tema ..man skrattar igenkännande åt både det ena o andra .. laugh.gif finns säkert på rean nu
Susanna
Jag gillade inte heller da vinci koden. Som deckare sett kanske den kan vara hyfsat men jag retade mig hela tiden på alla felaktiga historiska detaljer. Blev också irriterad på att han hävdar att ex ritulerna stämmer med verkligheten. Den mesopotamiska / grekiska ritual han hänvisar till står till exempel för någonting helt annat. Jag läser nog inte något mer av honom.
Jejja
CITAT (Airamya @ 02-03-2005, 10:22)
Då tycker jag Marianne Fredrikssons bok : enligt Maria Magdalena, är intressantare. Djupare.

Jag tycker Da vinci-koden var en intressant bok, spännande med bra handling om än lite taskigt skriven. Jag gillar själva handlingen. Änglar och demoner var rätt okej den också, helt schysst kvällslektyr.
Jag förstår inte riktigt allt prat om man tror på den eller inte, det är ju en roman, det är inte en faktabok.

Jag håller med om Marianne Fredrikssons bok, 'Enligt Maria Magdalena', den var mycket bra!
ifibi
Jag tycker att Da Vinci-koden var en skitbok! Jag hade ganska höga förväntningar på den i och med att den fått bra kritik. Jag trodde att den skulle vara mycket djupare än vad den var, den var bara en helt vanlig deckare som alla andra. Känner mig lurad!!! mad.gif
*Felix matte*
CITAT (ifibi @ 02-03-2005, 21:44)
Jag tycker att Da Vinci-koden var en skitbok! Jag hade ganska höga förväntningar på den i och med att den fått bra kritik. Jag trodde att den skulle vara mycket djupare än vad den var, den var bara en helt vanlig deckare som alla andra. Känner mig lurad!!! mad.gif

Jag har inte läst boken... men läst en del om den.
Fiffigt att få igång så stort intresse kring en bok som eg inte är nåt speciellt tongue.gif Han får in en del slantar han som skrev den och alla de som skriver och analyserar innehållet i boken håvar också in en del tongue.gif
Så skapar man "massintresse". På liknande sätt kan man skapa masshysteri gällande något . wacko.gif
GoSatta
framsidan säger allt "kioskvältar perfektion"

det är ingen nobelprisvinnare men bra underhålling är det om man tar den för vad det är.
Ralf
Jag måste hålla med tidigare inlägg; boken är en skitbok. Sedan märkte man också att boken är skriven för att sedan bli film. Författaren har lagt stort jobb på detaljer, men bara bitvis, bitvis har det blivit kraftigt fel. Nåväl de religiösa teorierna då? Ja författaren satt antagligen med dem i sin hand o funderade på vad han skulle göra med dem. Skriva en doktorsuppsats på universitet? Nä knappast genomförbart, för mkt hål i teorierna. Publicera i en kvällstidnings helgbilaga? Inte tillräckligt lönsamt. Så det fick bli en bok med det ena tokeriet värre än det andra.
Bjäbban
Ett av morden i Da Vinci koden, går till så att en man som är allergisk mot jordnötter, blir i lurad det salt som finns i en jordnöts påse, det hälls i en drink.
Han dör, ja i och för sig står det ingen tid, men man får uppfattningen att det sker inom bara några minuter!
Är det verkligen möjligt? Dör man så snabbt efter att få i sig ett ämne man är allergisk mot?
Jag vet inget om allergi, eftersom jag tack och liv inte är allergisk. Det låter konstigt....men det är kanske så?
*Felix matte*
CITAT (Bjäbban @ 02-03-2005, 22:57)
Ett av morden i Da Vinci koden, går till så att en man som är allergisk mot jordnötter, blir i lurad det salt som finns i en jordnöts påse, det hälls i en drink.
Han dör, ja i och för sig står det ingen tid, men  man får uppfattningen att det sker inom bara några minuter!
Är det verkligen möjligt? Dör man så snabbt efter att få i sig ett ämne man är allergisk mot?
Jag vet inget om allergi, eftersom jag tack och liv inte är allergisk. Det låter konstigt....men det är kanske så?

Javisst kan du dö så snabbt som inom en enda minut om du är riktigt allergisk mot något.
Läste en gång om ett barn som köpte chokladkaka i kiosken..öppnade och tog en tugga samtidigt som han gick över gatan...han hann aldrig över sad.gif
var död innan ambulansen kom sad.gif

Ett av våra barn var nära döden när hon åt liten chokladbit...likadant när hon åt Youghurt med smultron...hon slutade andas.
Det följde några jobbiga år då vi fick vakta henne och "syna" allt hon skulle få i sig.
Allergier är inte att leka med... det har jag lärt mig sen äldsta barnet var dryga året... det var för snart 40 år sedan.... 1966.
Bjäbban
Då var det riktigt då....jag läser mycket deckare men aldrig tidigare träffat på detta sätt att mörda folk!

Deckare är en sak, när det är på riktigt måste det vara väldigt jobbigt att vara så alergisk sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Bjäbban @ 02-03-2005, 23:21)
Deckare är en sak, när det är på riktigt måste det vara väldigt jobbigt att vara så alergisk sad.gif

Javisst är det jobbigt, men man lär sig nytt varje dag.
Som mor till fyra barn med olika allergier har jag lärt mig jättemycket och inte allt känns och upplevs som lika farligt som i början då man inget visste. wub.gif
råse-marie
oj nu kom gubben och blev sur mad.gif mad.gif

............................citerar mig själv...........Jag ska läsa den efter gubben . Det är första boken som jag ser att ha läser sen vi träffades.
så den måste väl vara bra .
han säger att han läser claes Ohlssons katalog oxå laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men det tycker inte jag räknas som BOK blink.gif blink.gif blink.gif
Rossi
CITAT (gammelnalle @ 02-03-2005, 11:01)

hmmm sa han verkligen så?? (jag har inte boken framför mig) jag HAR FÖR MIG att han skrev att alla Sekter, samfund, platser etc var äkta.. inte att boken var fakta... men jag kan minnas fel..

Det stämmer säkert som du säger men grejen är den att mängder av pesoner har vallfärdat till den aktuella kyrkan för att kolla in det han beskriver och så visar det sig att det inte stämmer trots att han då har intygat att bl.a. sådana saker skulle stämma.

Det var en helsida i Sydsvenska Dagbladet för ett antal månader sedan om just detta. Turisterna blev såklart jättebesvikna.
Bjäbban
Smart kille det där! biggrin.gif
Ingen anan deckare har blivit så diskuterad och rört upp så mycket känslor åt alla håll och kanter!
”Alla” pratar om den, vilket gör att folk måste läsa för att bilda sig en egen uppfattning = klirr i kassan för författaren! tongue.gif
anna_rispan
mm, en jag känner rekommenderade mig att läsa boken just för att den ifrågasätter Jesus o allt det. Men jag sa att jag aldrig ska läsa den. Just för att det är en roman, och att det har blivit en sådan hausse. Alla har läst den! Jasså???? På gymnasiet här i stan var det en och föreläste om vad som inte stämde i boken och av alla elver som var och lyssnade var det en handfull som hade läst den. Nej, har fått avsmak för hela grejen.
Mia, zon 3
Inte måste man väl bry sig så vansinnigt mycket om sanning eller inte när det handlar om skönlitteratur? Kanske ännu bättre att kalla det för det engelska namnet - "fiction". Det säger ju vad det är. Sedan kan vi ju inte veta vad som hände vare sig för 2000 år sedan eller för 10 minuter sedan om vi inte själva var där, så visst kan det väl finnas saker som nosar på sanningen även i en sådan bok. Att Bibeln "redigerades" på 300-talet var ju ingen nyhet till exempel.
Det finns ju faktiskt Tolkien-fantaster som på allvar ger sig ut och letar efter "fornlämningar" efter det Midgård som beskrivs i "Härskarringen".... Och så har vi ju vår käre Rudbeck, som på allvar hävdade att Sverige var Atlantis....
Vill man tro så kan man tro, det är nog både på ont och på gott.
Jag tyckte det var en underhållande bok. Och "Änglar & demoner" läste jag på engelska, så det dåliga språket var inte så framträdande tycker jag. Alldeles för ofta pajar översättaren en bra originalutgåva! Jag har försökt mig på att läsa mina favoritförfattare (Jane Austen och Tolkien) på svenska, men jag AVSKYR det! Sådana språkeleganter bör absolut läsas på engelska, om man orkar med det. (Fast jag är nyfiken på ny-översättningen av "Härskarringen", ska hugga den så fort tiden räcker till....)
Oj, vad jag spårar ur! laugh.gif
gammelnalle
CITAT (råse-marie @ 03-03-2005, 06:57)
oj nu kom gubben och blev sur mad.gif mad.gif

han säger att han läser claes Ohlssons katalog oxå laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men det tycker inte jag räknas som BOK blink.gif blink.gif blink.gif

Absolut en bok!"!!!


mad.gif mad.gif mad.gif

tror även att "Napp och nytt" räknas dit...


samt inbundna årgångar av Fantomen och X9... så det så!!

huruvida inbundna årgångar av Playboy räknas vågar jag inte säga...
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 03-03-2005, 18:42)
Absolut en bok!"!!!


mad.gif  :angry:  :angry:  

tror även att "Napp och nytt" räknas dit...


samt inbundna årgångar av Fantomen och X9...   så det så!!

huruvida inbundna årgångar av Playboy räknas vågar jag inte säga...

Då måste ju Allers trädgård och Allt om trädgård också vara böcker !
För att inte tala om Biltemas och slöjddetaljers katalog.
Och serietidningen Hälge ! wub.gif

rolleyes.gif Oj, vad mycket böcker jag har läst ! tongue.gif

Eller måste dom vara inbundna för att räknas unsure.gif
mollys_matte
Jag har båda böckerna i bokhyllan, men håller just nu på å plöjer igenom en roman om Marilyn Monroe, som jag måste säga känns lite trög...

har hela tiden sett DaVinci koden som en roman, visste inte förens nyligen att det fanns någon annan tanke bakom den! men så finns det ju ett sällskap i Englad som hävdar att jorden är platt också!

Vad som verkligen hända då, för sååå längesedan, är nog inget vi någonsin kan få veta.
Det de däremot vet (tror de vet), är att erövraren Djengis khan (kan inte stava det) har ättlingar över hela världen, för tydligen så gav han sig på kvinnor överallt där han for fram, så de har spårat dna i nu levande människor världen över tillbaka till honom (tror de typ har hans skelett nånstans eller så)
Läste det i nån vetenskaps tidning, men minns inte var, tycker det verkar lite häftigt! tongue.gif
yla
CITAT (råse-marie @ 03-03-2005, 06:57)
han säger att han läser claes Ohlssons katalog oxå laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men det tycker inte jag räknas som BOK blink.gif blink.gif blink.gif

såklart en helt suverän bok

skitlitteratur i ordets rätta bemärkelse



sitta där i lugn och ro o drömma om alla bra o ha saker man skulle kunnna köpa(ifall man inte satt på muggen)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Heddas matte
CITAT (mollys_matte @ 04-03-2005, 15:52)
Det de däremot vet (tror de vet), är att erövraren Djengis khan (kan inte stava det) har ättlingar över hela världen, för tydligen så gav han sig på kvinnor överallt där han for fram, så de har spårat dna i nu levande människor världen över tillbaka till honom (tror de typ har hans skelett nånstans eller så)
Läste det i nån vetenskaps tidning, men minns inte var, tycker det verkar lite häftigt!  :P

Ha! ungefär som gustaf vasa då, som var och varannan människa verkar vara släkt med på nåt sätt.. laugh.gif
Ralf
CITAT (gammelnalle @ 03-03-2005, 18:42)
CITAT (råse-marie @ 03-03-2005, 06:57)
oj nu kom gubben och blev  sur  :angry:  :angry:

han säger att han   läser  claes Ohlssons katalog oxå  :lol:  :lol:  :lol:
men det tycker inte jag räknas som BOK  :blink:  :blink:  :blink:

Absolut en bok!"!!!


mad.gif mad.gif mad.gif

tror även att "Napp och nytt" räknas dit...


samt inbundna årgångar av Fantomen och X9... så det så!!

huruvida inbundna årgångar av Playboy räknas vågar jag inte säga...

Undrar om spännande tågtidtabeller så som Cooks tidtabeller räknas som böcker?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon