Full version: Vattenbyten eller ej?
Tilde
Hej!
Jag har alltid fått höra att man ska göra kontinuerliga delvattenbyten i dammen för att minska nitrat och få bättre syre etc. Nu säger en biolog att det inte alls är bra för att det nya vattnet inte har rätt kvalitet och för att vattnet är skiktat (olika temperaturer och olika syrehalt) och att det nya vattnet då rör om och skapar syrebrist överallt istället?!
Någon som kan bringa reda i förvirringen? Hur gör ni? Byter ni mycket vatten nu när våren kommer också?

Jättetrevligt om någon med biologikunskaper kunde kommentera!
MVH
Tilde
Hans i Mälardalen
Jag brukar storstäda på hösten, då byter jag nästan allt vatten. På våren nu så städar jag bara bort löv och annat skräp så att det ser frächt ut. En tredje städning gör jag mitt på sommaren men den är inte heller så stor.
Jag har både uv-filter, fontän och vattenfall på min lilla damm. Det betyder att fiskarna får syresatt och relativt rent vatten kontinuerligt genom cirkulationen. Därför är inte behovet av städning lika stort som det kanske skulle ha varit om jag inte hade haft någon cirkulation.

Ta gärna en titt på min lilla damm i mitt fotoalbum smile.gif

MvH
kerstin z5-6
1/3 av vatten bör bytas på våren enl litteraturen -då jag också tillsätter saltet. För fisken.
Det enda kemiska jox jag har i mitt dammvatten biggrin.gif
Lena N
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-04-2003, 17:12)
1/3 av vatten bör bytas på våren enl litteraturen -då jag också tillsätter saltet. För fisken.
Det enda kemiska jox jag har i mitt dammvatten  :D

Salt i dammen, det var nytt för mig. Salt har ju en konserverande verkan så det borde ju även kunna bidraga till att hålla vattnet friskare. wink.gif Hur mycket salt? Inte för mycket antar jag, om man inte ska odla saltvattenväxter. blink.gif
kerstin z5-6
Saltet är special -finns där de säljer dammfiskar KoI mfl.
Det hjälper fisken att hålla sjukdomar borta .
Dosering beror på dammens storlek- de vet på butiken om du beräknat ung vatten mägd du har i din damm
OBS blink.gif DEt går INTE med vanligt salt biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon