Full version: 8 mars
cic
I dag är den internationella kvinnodagen. Den manifesteras världen över för att synliggöra förtryck i alla dess former mot kvinnor.

Hur manifesterar ni kvinnodagen? Eller gör ni det inte alls?

om 8 mars

Lägger till en länk..
Copycat
..
cic
CITAT (Copycat @ 08-03-2005, 09:43)
Hejsan ! Om 8:e Mars skulle vara för jämnställdhet och mot könsdiskriminerande behandlingar, så undrar jag bara......vilket är mansdagen?
Ursäkta??..........jag hörde inte............aha, den finns inte, och det ska inte vara könsdiskriminerande då? wink.gif sleep.gif
Dom enda som skulle behöva en kvinnodag är väl dom stackars förtryckta kvinnorna som är tvingade att bära "burka" och liknande kvinnoförnedrande plagg sad.gif
I Sverige har kvinnodagen ingen betydelse, det är bara extremfeminister som möjligtvis skulle kunna försöka dra nytta av den, själv tycker jag bara att den verkar rätt löjlig unsure.gif

Det är ju för alla de förtryckta kvinnorna VÄRLDEN ÖVER som man manifesterar 8 mars!!!

Mansdagen..?? De övriga 364 dagarna..
anna_rispan
Hade tänkt gå till biblioteket här i stan. Det ska vara lite grejer där. Det kommer att bildas en tjejjour här i stan. Men tiderna krockar med träningen. Så jag manifesterar genom att träna o min sambo får laga maten idag. ( Jag lagade igår, rättvist ska det va)
Hannele
CITAT (Copycat @ 08-03-2005, 09:43)
Dom enda som skulle behöva en kvinnodag är väl dom stackars förtryckta kvinnorna som är tvingade att bära "burka" och liknande

Tja, det räcker med att vara svensk kvinna för att få 3000 kr lägre lön än
sina manliga kollegor med samma arbetskrav, utbildning och ålder. Sverige har idag bland Europas längsta lagstiftade arbetsdag. Dessutom arbetar kvinnor hemma efter arbetsdagens slut. Andelen kvinnor på högre befattningar är låg. I många punkter har utvecklingen gått bakåt, förbättringarna är små jämfört med hur det var på 70-talet.
anna_rispan
och liknande kvinnorförnedrande plagg


hmm, såna kläder finns här också
Caprice
Hmm, vet inte riktigt vad jag ska tycka...
På ett sätt tycker jag faktiskt att copycat har rätt..

Kvinnosituationen världen över är inte ens jämförbar många gånger..

Jobbar själv som "chef", och upptäckte faktiskt att jag hade 2000:-/mån lägre än manliga kolegor i samma position.

Tog självklart upp detta med "högre ort". Blev förbannad, gick in och slängde papperen på bordet och undrade hur detta kunde komma sig?
Blev ett nervöst skruvande och en konstig förklaring att de räknade in mammaledighet mummel mummel... ???

Eftersom jag bla formulerar platsannonser osv om / när vi söker folk, så menade jag att då ska vi ju självklart skriva detta där redan då...
18000:-/mån till kvinnor och 20000:-/mån till män, om ni har likvärdig utbildning...

Nu har alla med likvärdig utbildning samma lön här.... biggrin.gif


Detta är en ren omöjlighet i vissa länder, och det är dessa länder som kvinnofrågan behöver påvisas...

Själv anser jag att det många gånger i sverige handlar helt enkelt om att tjejer / kvinnor är rädda för att ta för sig... Och att säga ifrån..!
Vilket såklart många företag utnyttjar!

Har kvinnor lägre lön än en manlig kompanjon med likvärdig utbildning, så häng ut företaget! Hota med pressen om inte detta åtgärdas direkt!


Caprice
Rossi
Jag kan också hålla med Copycat samtidigt som jag givetvis inte tycker att det ska finnas t.ex. löneskillnader om man har samma resurser. Och med resurser menar jag inte bara samma utbildning. Även om man har samma utbildning så kan man ju vara olika framåt, initiativrik, samarbetsvillig etc. etc. och det påverkar ju såklart också lönen - oavsett om man är man eller kvinna.

Jag är inte mycket för det där med jämställdhetsfrågor - förmodligen för att jag inte själv är drabbad. Det ligger lite dubbelmoral i hela frågan i alla fall för oss svenska kvinnor som har det förhållandevis bra (om jag nu får dra de flesta över samma kam). Samtidigt som "vi" vill vara så jämställda så vill "vi" i samma veva i vissa situationer bli uppvaktade, få hjälp med att byta däck på bilen etc. etc. Kanske inga bra exempel men ni förstår nog vad jag menar.

Visst kan jag också i vissa situationer känna mig diskriminerad men det är ingenting i jämförelse med kvinnor i många andra länder såklart. En gång var vi på ett byggvaruhus för att få en offert på vårt garagebygge. Det rörde sig om mycket pengar. Försäljaren vi pratade med ägnade sig helt åt min man och ignorerade mig fullständigt. När vi gick därifrån så tog han min man i hand men struntade i mig. Jag kan ju säga som så - han gick miste om uppdraget.

En annan gång var vi i en köksbutik för att kolla inredning till köket. Typisk kvinnogrej kan man ju tycka ..... biggrin.gif MEN - samma sak här - försäljaren struntade helt i mig och pratade bara med min man. Inget uppdrag för honom heller!
cic
INTERNATIONELLA kvinnodagen handlar inte bara om vem som diskar eller lagar mat hemma. Det handlar inte heller bara om hur vi kvinnor har det i sverige. Det handlar om förtryck mot kvinnor världen över OCH om låga kvinnolöner i sverige.

Det handlar om att vi alla har rätt att vara MÄNNISKOR utan att tvingas vara "manliga" eller "kvinnliga". Feminism är befriande för både män och kvinnor.

/"Extremfeministen" som bara vill att INGEN ska vara förtryckt pga av sitt kön utan alla ska vara lika mycket värda.
Sulawesii
Hm. Varför ska vi inte sträva efter jämlikhet här i Sverige, bara för att de bär burka i t ex Afghanistan? Ska vi stagnera här hemma bara för att vi är längre fram än resten av världen?

Jämlikhet - ja!
Likhet - nej!
Tycker att världen skulle vara fattigare om vi bara gick omkring och var "människor".
Själv är jag helt övertygad om att manligt och kvinnligt sitter i generna till viss del.
anna_rispan
CITAT (Sulawesii @ 08-03-2005, 15:48)
Hm. Varför ska vi inte sträva efter jämlikhet här i Sverige, bara för att de bär burka i t ex Afghanistan? Ska vi stagnera här hemma bara för att vi är längre fram än resten av världen?

Ja så tänkte jag också. Bra formulerat.
Heddas matte
Jag och sonen (14 år) manifesterade med en diskussion om de olika typerna av feminism.. han tyckte att Scumfeminismen (society for cutting up men e dyl) verkade rolig.. men vi enades om att vi nog var särartsfeminister båda två. allt enligt metro-stockholms artikel på sid 3.
Tidningen Metro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon