Full version: JORDTERMOMETRAR
jost
Jag vill helst ha en som visar max och min. Är det kanske k med en vanlig sådandär digital från typ C Ohlson?
KURT
Det fungerar bra med vilken termometer som hellst. Men jag tror inte att man har någon större nytta av en min-max just för att mäta jordtemperaturen, den varierar inte så mycket under dygnet. Men å andra sidan kostar inte en min-max speciellt mycket längre.
jost
Jo, jag har gjort några varmbänkar. Vill veta innan jag sår om det ev är för kallt på natten, vi har haft minus tio i flera veckor. Så på dagen när solen gassar blir det ju otroligt hett.
Därav max och min. Jag tror att jag köper en sådandär på typ Jula. Trodde det fanns en speciell sorts termometrar för just blommor och jord..
KURT
Det finns termometrar som kallas "jordtermometer" , se tex en från Willab, men de har normalt ingen min-max funktion. Men om du skall ha den till en varmbänk, så har du rätt i att det är bättre med en min-max termometer. Men jag tror ändå inte att jordtemperaturen ändrar sig så mycket under dygnet. Däremot bör man använda en min-max termometer för att se vad det är för lufttemperatur i varmbänken under dygnet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon