Full version: "Nysvensk" ?
Sidor: 1, 2
Orchid
Jag bara undrar... nyfiken som jag är, vad ni tycker om ordet "nysvensk"?
Sulawesii
Låter lite knepigt, tycker jag. Och lite "nu ska vi vara korrekta".
Caprice
Låter fånigt...

Används det på BB...? biggrin.gif


Caprice
Ina
Är kluven... Jag som "gamsvensk" har en familj som stammar från Finland, Ryssland, Estland, Tyskland och Holland - så vitt jag vet... Detta ligger inte mer än någon/några generationer tillbaka. Det jag undrar över är ju när männsikor slutar att vara "Nysvenskar"? Min man räknas som invandrare i viss statistik, men det finns nog inte någon som vi känner som betraktar honom som nåt annat än "svensk"...
Betty
Läst på nätet:
"När det gäller nysvensk och nysvenskar finns det vissa omständigheter som gör orden lätt diskutabla, även om de i många sammanhang används helt neutralt om invandrare som har blivit svenska medborgare. Det som kanske främst talar till ordens nackdel är att det finns en klart invandrarfientlig rörelse, med rötter i 1930-talet, som kallar sig Nysvenska Rörelsen. På dess webbplats står det bl.a. så här: ”Vår grundläggande inställning är, att varje folk bör skapa sin framtid på sin egen mark. Vi kräver stopp för invandringen och föreslår repatriering av främlingarna.” Rörelsens ungdomsavdelning kallar sig Unga Nysvenskar, och mot den bakgrunden är det kanske inte så frestande för en ung invandrare att kalla sig nysvensk.

Också när nysvensk används i betydelsen ’nybliven svensk’ sker det inte sällan med negativa förtecken. Citat från en chattsida: ”Blev åter igen hotad av ett gäng ’nysvenskar’ idag... Vet någon om det finns någon trevlig stad i Sverige som INTE kryllar av... erh, ’nysvenskar’?"

Personligen gillar jag inte ordet nysvensk. Blev själv svensk medborgare för över trettio år sedan. Var jag en s.k. nysvensk då? Och i så fall; Vad är jag nu då trettio år senare? Gammelsvensk??? Näe, nysvensk är ett onödigt ord - tycker jag.
Orchid
Det var exakt det jag funderade över. Nämligen, när slutar man att vara "nysvensk"? Personligen tycker jag inte alls om ordet, men jag undrar om ni kan förstå att folk i allmänhet vill ändå ha ett begrepp som de kan använda på människor med annan etnisk bakgrund än svensk? Och, vilket är då det lämpligaste ordet?
Betty
Vad är det för fel på ordet invandrare ?
Agger
CITAT (Betty @ 11-03-2005, 16:13)
Vad är det för fel på ordet invandrare ?

Invandrare Stämmer ju bra på den generationen som kom hit, men inte på deras barn och barnbarn som är födda här.

Jag håller med, Nysvensk låter inte bra. I Finland har dom haft samma frågeställning läste jag. Nyfinländare. Även i Danmark kallas dom för Nydanskere. Men inte Nynorskar i Norge, för det är ju nåt helt annat som har med språket att göra.

Vi måste nog slå våra kloka skallar ihop, och komma på nåt fyndigt. wink.gif
Betty
CITAT (Agger @ 11-03-2005, 16:30)
Invandrare Stämmer ju bra på den generationen som kom hit, men inte på deras barn och barnbarn som är födda här.

Mina barn och barnbarn är svenska medborgare födda här i Sverige. De kallar sig svenskar - det är ju det dom är... rolleyes.gif
Agger
CITAT (Betty @ 11-03-2005, 16:49)
CITAT (Agger @ 11-03-2005, 16:30)
Invandrare Stämmer ju bra på den generationen som kom hit, men inte på deras barn och barnbarn som är födda här.

Mina barn och barnbarn är svenska medborgare födda här i Sverige. De kallar sig svenskar - det är ju det dom är... rolleyes.gif

Jaa! JAG tycker dom är svenskar, alla som är födda här.

Om jag flyttar till Holland t ex. så blir ju inte jag holländare, jag är och förblir svensk. Men får jag barn där så blir DOM holländare, absolut smile.gif
Jag skulle inte vilja att dom kallades för invandrare då. Det var ju JAG som "vandrade in" inte dom.

Visst är det så?
cic
Är vi inte alla världsmedborgare ..? blink.gif Varför är det så viktigt att dela in människor i fack? Kvinnor, män, svarta, vita, hundmänniskor, kattmänniskor... *suckar*
Agger
CITAT (cic @ 11-03-2005, 17:05)
Är vi inte alla världsmedborgare ..? blink.gif Varför är det så viktigt att dela in människor i fack? Kvinnor, män, svarta, vita, hundmänniskor, kattmänniskor... *suckar*

Ja, exakt, men det är lååååång väg dit.
Orchid
Jag kan hålla med om att jag önskar att vi alla vore världsmedborgare, men låt oss vara lite realistiska, verkligheten ser nog lite annorlunda ut..

Jag inget behov av att dela in någon i något fack, det var bara en fråga, eftersom det är ett mänskligt fenomen.. att alltid ha ett behov av att dela in olika människor i olika fack.

Att vilja att verkligheten såg ut på ett sätt är en sak, men att verkligheten ser ut på ett annat sätt - det är en annan sak.

Jag har respekt för det en del säger, nämligen att alla som är födda i Sverige är svenska. Men, jag har ändå lite svårt att tro att det gäller alla.
En flicka eller pojke från Somalien som är född här men som talar dålig svenska lär knappast betraktas som svensk, även om hon är född här och inte känner någon annan värld än Sverige.
Ina
CITAT (cic @ 11-03-2005, 17:05)
Är vi inte alla världsmedborgare ..?  :blink:  Varför är det så viktigt att dela in människor i fack? Kvinnor, män, svarta, vita, hundmänniskor, kattmänniskor... *suckar*

Det är vi! Jag brukar använda det ordet rätt ofta... är väl inte sådär värst förtjust i fackindelningan i alla lägen jag heller - det är väl därför jag funderar en del över den, tror jag... smile.gif
cic
CITAT (Orchid @ 11-03-2005, 17:14)
Jag kan hålla med om att jag önskar att vi alla vore världsmedborgare, men låt oss vara lite realistiska, verkligheten ser nog lite annorlunda ut..

Dessutom så har jag inget behov av att dela in någon i något fack, det var bara en fråga, eftersom det är ett männskligt fenomen.. att alltid dela in olika människor i olika fack.

Att vilja att verkligheten såg ut på ett sätt är en sak, men att verkligheten ser ut på ett annat sätt - det är en annan sak.

Med resonemanget att verkligheten ser ut på ett visst sätt, och att det är orealistiskt att vilja förändra, kommer välden alltid vara orättvis.

För 10-20 år sen hade frågan kanske ställts: "Negrer, vad tycker ni om det ordet?" Nu säger man inte så eftersom vi med tiden omvärderar ord och uttryck och vårt samhälle förändras.

"Världen blir mindre" brukar man säga eftersom vi kan röra oss mer. Borde man då inte se oss alla som medborgare av världen?


En tanke bara..
cic
Orchid: Du hann redigera ditt inlägg under tiden jag skrev, därför är inte hela ditt inlägg med i citatet.
Caprice
CITAT (Betty @ 11-03-2005, 16:13)
Vad är det för fel på ordet invandrare ?

Tycker diskussionen är lite fånig.. Ungefär som att man inte ska säga städerska, utan det heter lokalvårdare.. wink.gif

Städerska eller inte, huvudsaken är ju att man har jobb..
Och inte bli jobbet finare för att det heter lokalvårdare..

Håller med Betty, vad är det för fel på "invandrare"..?
Flyttar jag ifrån sverige till spanien, så är jag utvandrare ifrån sverige, och invandrare i spanien.. Det är väl inget konstigt med det..?

Invandrare är man när man kommer till sverige....
Föds man i sverige utav föräldrar som är invandrare så är blir man svensk..


Caprice
Betty
CITAT (Caprice @ 11-03-2005, 17:37)
Föds man i sverige utav föräldrar som är invandrare så är blir man svensk..

...till skillnad mot katten som födde en kull i stallet... laugh.gif laugh.gif wink.gif
pejori
CITAT (Betty @ 11-03-2005, 17:44)
CITAT (Caprice @ 11-03-2005, 17:37)
Föds man i sverige utav föräldrar som är invandrare så är blir man svensk..

...till skillnad mot katten som födde en kull i stallet... laugh.gif laugh.gif wink.gif

undrar vad invandrarna själva tycker i frågan? huh.gif huh.gif
har vänner som är invandrare direkt och i både andra och tredje led smile.gif smile.gif
dom ser sitt modersland som hemland och uppfattar både sig själva och sina barn fortfarande som...... det land dom nu är ifrån... rolleyes.gif rolleyes.gif

betty...vilken liten söt häst det måste ha blivit biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
Monica M zon 4
Jag är väl halvnysvensk då?! Fast jag föredrar nog att kalla mig svensk! smile.gif
Betty
CITAT (Betty @ 11-03-2005, 16:49)
CITAT (Agger @ 11-03-2005, 16:30)
Invandrare Stämmer ju bra på den generationen som kom hit, men inte på deras barn och barnbarn som är födda här.

Mina barn och barnbarn är svenska medborgare födda här i Sverige. De kallar sig svenskar - det är ju det dom är... rolleyes.gif

Jag ser det land jag är född i som mitt modersland och Sverige ser jag som mitt hemland för jag är ju svensk medborgare och har mitt hem här.
Orchid
cic: jag redigerade inget särskilt. Dessutom så vet jag inte vart du fick det ifrån att jag tycker att det är orealistiskt att vilja förändra världen, det var inte alls det jag skrev eller menade. Jag tror på att man ska jobba för att förändra världen, men inte utifrån önsketänkande, utan snarare utifrån ett realistiskt perspektiv.

Och invandrare kan man faktiskt inte använda som benämning för alla med annan etnisk bakgrund, för det finns MÅNGA som inte valt att "invandra" utan blivit tvungna att FLY, så som Stig Dagerman säger "jag valde inte flykten, flykten valde mig" dvs. de valde inte flykten utan flykten valde dem.
Samtidigt kan man ju undra, vad kallar man flyktingar vars barn är födda i Sverige för? Hela mitt syfte med den här frågan var för att jag själv är vad man i dags läget kallar för "invandrare", men jag är inte alls tillfreds med den benämningen eftersom mina föräldrar inte hade något annat val än att fly till detta land, och jag har hört ordet nysvensk allt mer o mer.. och då ville jag veta vad ni tycker om det ordet.
Ja, det är lätt för er som säger att man inte ska placera folk i fack, MEN faktum är att man alltid blir placerad i fack. Det är så verkligheten är, och då vill jag inte bli placerad i fel fack.. så som jag tycker att invandare är fel fack för mig.
Aja, strunt samma jag har väl delvis fått svar på min fråga beträffande vad ni tycker om ordet "nysvensk".
Orchid
..
pejori
visst får du ha dina åsikter wub.gif
men JAG tror att många blir placerade i ett fack bara för att dom SJÄLVA placerar sig där huh.gif huh.gif
och det var ju trots allt du som ställde frågan om ordet "nysvensk"
då får du aceptera att andra också vill få ha sina åsikter ifred. rolleyes.gif

men är du född, bor, lever, arbetar och dör du i sverige så är du svensk sen var ditt ursprungsland är, är en helt annan fråga.
Orchid
Det håller jag absolut inte med om, att man blir placerad i fack eftersom man själv placerar sig i ett visst fack. Visst, kan det stämma till en viss del ibland.. men långt ifrån alltid.

Och, jag vilket tecken har jag visat på att inte låta andra ha sina åsikter ifred? Jag brukar behandla folk så som jag själv vill bli behandlad, så om jag säger att jag vill ha mina åsikter ifred så är det givet att jag låter folk ha sina åsikter ifred också.
Sulawesii
Älskar andra länder och kulturer, men, jag är stolt över att vara svensk!
yla
om jag flyttar utomlands så lär jag bli kallade svenskan
eller hon från sverige o det är ju alldeles sant
antagligen skulle jag då någon frågade mej vart kommer du ifrån säga stolt
jag kommer från sverige
jag tror att invandrare o utvandrare har sitt hemland ,,modersland stolt i sina hjärtan
o inte har något emot att bli kallade turken
afrikanen egyptiern eskimån eller så eller dansken

men är man född i landet eller kommit som mycket liten då tror jag man i sitt hjärta blir svensk o vill bli kallad svenslk
för det är ju där man har sitt hjärta
likadant för oss lokalt var kommer du ifrån aha lappland skåne halland sörmland
eller solna perstorp
lidingö
tror man gillar att vara stolt över sina rötter var dom nu än rotades
o stolt kan berätta ja där jag kommer ifrån så är det på det här viset

det är ju det som berikar
o ger oss större insikter o variationer i livets alla skeden
fybubblan om alla va stockholmare va laugh.gif
Berith
CITAT (oldwolfie @ 12-03-2005, 06:43)
fybubblan om alla va stockholmare va laugh.gif

laugh.gif ja fy farao!


Bra sagt Wolfie, håller med om alltihopa. rolleyes.gif
pejori
CITAT (oldwolfie @ 12-03-2005, 06:43)
om jag flyttar utomlands så lär jag bli kallade svenskan
eller hon från sverige o det är ju alldeles sant
antagligen skulle jag då någon frågade mej vart kommer du ifrån säga stolt
jag kommer från sverige
jag tror att invandrare o utvandrare har sitt hemland ,,modersland stolt i sina hjärtan
o inte har något emot att bli kallade turken
afrikanen egyptiern eskimån eller så eller dansken

men är man född i landet eller kommit som mycket liten då tror jag man i sitt hjärta blir svensk o vill bli kallad svenslk
för det är ju där man har sitt hjärta
likadant för oss lokalt var kommer du ifrån aha lappland skåne halland sörmland
eller solna perstorp
lidingö
tror man gillar att vara stolt över sina rötter var dom nu än rotades
o stolt kan berätta ja där jag kommer ifrån så är det på det här viset

det är ju det som berikar
o ger oss större insikter o variationer i livets alla skeden

instämmer helt och fullt i det du säger rolleyes.gif rolleyes.gif

är också oftast stolt över att vara svensk, och skulle aldrig förneka mina rötter smile.gif
och tänk så mycket trevlig mat och annat som våra invandrare och flyktingar har berikat oss med
rolleyes.gif
pisanggoreng
Vår dotter är svensk-indones.

När vi är i Sverige är hon svenska, och när vi är i Indonesien är hon indonesiska. smile.gif

Tror inte det räcker med en tillhörighet längre. Visst, hon är svensk medborgare, men det är ju bara en politisk benämning som vi ändå inte rår över (medborgerskap förs visst över via mannen i det här fallet). Den verkliga identiteten har ju så många andra aspekter.

(Med andra ord tror jag nog att man kan vara både "svensk" och "irakier" till exempel...)
Anki på Öland
Båda mina döttrar har en far som kommer från Storbrittannien och är alltså Brittiska medborgare. Dom är födda i Sverige och har alltid bott i Sverige och det enda dom märker sin utländska bakgrund på, är när dom reser, då har dom Brittiska pass. Och att dom inte får rösta i riksdagsvalet.
Jag själv har aldrig haft en tanke på att dom är utländska på något sätt och det har nog inte dom heller. Dom är båda svenskor på alla tänkbara sätt, dom har bara en annat pass.

Ett tankeexperiment...... om deras pappa kommit från t.ex. Irak så det hade synts på dom att dom hade utländsk bakgrund, vad hade dom varit då............?

Anki
pejori
fortfarande dina svenska barn smile.gif smile.gif smile.gif
Tesa
Min pappa räknas som invandrare eftersom hans mamma var född i Norge...fast av svenska föräldrar....så hon var väl "Nynorsk" då...(det är bara det att Nynorsk är en dialekt... rolleyes.gif )
..så jag är ju invandrarbarn då...fast vi inte hittat några fler utlandsfödda i hela släktlängden 16 generationer tillbaka...vad jag vet..
Undrar vem som räknas som "ursvensk"???
Själv anser jag ju att jag är urinvånare och borde ha samma status som samer och indianer och aboriginer och så.... rolleyes.gif
Magnolia
Problemet med alla samlingsbegrepp är ju att man när man använder dem oftast drar den (ibland) felaktiga slutsatsen att alla som ingår i begreppet har något gemensamt.

Om man pratar om INVANDRARE (eller nysvenskar) så måste det ju betyda att det finns något som är gemensamt för alla invandrare - varför skulle annars begreppet finnas? Men vad har egentligen Anki på Ölands döttrar gemensamt med en iranier i Kiruna? Kanske att allihopa gillar ostbågar (tex) - är det då något som "invandrare" gör?

Vi kan ju hålla på och hitta på klassifikationer hur mycket vi vill, men i slutändan är det ändå ingen som passar in i definitionen.
pejori
CITAT (Tesa @ 16-03-2005, 13:34)
Undrar vem som räknas som "ursvensk"???

inuiterna rolleyes.gif rolleyes.gif
(samerna alltså) wub.gif
pisanggoreng
Inuiter och samer ska inte blandas ihop..!

Inuiter kallas även eskimåer, däremot.
pejori
CITAT (pisanggoreng @ 16-03-2005, 18:23)
Inuiter och samer ska inte blandas ihop..!

Inuiter kallas även eskimåer, däremot.

hade för mej att det var samma laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 16-03-2005, 19:38)
CITAT (pisanggoreng @ 16-03-2005, 18:23)
Inuiter och samer ska inte blandas ihop..!

Inuiter kallas även eskimåer, däremot.

hade för mej att det var samma laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif gör jag som trott att ni i "södern" fått lära er lika mycket om folket i norr som vi fick lära oss om de södra delarna av landet och dess befolkning. rolleyes.gif
renate
CITAT (Berith @ 12-03-2005, 09:03)
CITAT (oldwolfie @ 12-03-2005, 06:43)
fybubblan om alla  va  stockholmare  va laugh.gif

laugh.gif ja fy farao!


Bra sagt Wolfie, håller med om alltihopa. rolleyes.gif

Bra oldwolfie;
Jag är invandrare från Tyskland och valde Sverige som mitt nya hemlad.
Är inte ens svensk medborgare men känner mig rätt svensk ändå.
renate
CITAT (Anki på Öland @ 15-03-2005, 21:37)
Båda mina döttrar har en far som kommer från Storbrittannien och är alltså Brittiska medborgare. Dom är födda i Sverige och har alltid bott i Sverige och det enda dom märker sin utländska bakgrund på, är när dom reser, då har dom Brittiska pass. Och att dom inte får rösta i riksdagsvalet.
Jag själv har aldrig haft en tanke på att dom är utländska på något sätt och det har nog inte dom heller. Dom är båda svenskor på alla tänkbara sätt, dom har bara en annat pass.

Ett tankeexperiment...... om deras pappa kommit från t.ex. Irak så det hade synts på dom att dom hade utländsk bakgrund, vad hade dom varit då............?

Anki

Dina döttra,vad annat.
*Eko*
Nysvensk?

1) man är människa
2) vilket land man bor i, flyttar till, föds i, hamnar i, kan bero på många olika omständigheter som man inte kan rå för
3) vi brukar ha en förkärlek för att kategorisera -
4) men säg mig
spelar det egentligen en roll om man är nysvensk eller gammalsvensk---
??????????????????? wink.gif
lavendel2
Eko!
Så sant wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif !
Lavendel
*Eko*
Lavendel!!!!!

(JÖsses - du måste dofta gott!!!)

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif


Tack! att du delar min åsikt!

(själv stinker jag krämpor!)
Hannele
CITAT (Orchid @ 11-03-2005, 16:48)
Jag bara undrar... nyfiken som jag är, vad ni tycker om ordet "nysvensk"?

Hur länge är man det? Hur många generationer?
Pirum
Jag tycker att "nysvensk" är ett fult ord, rent språkligt alltså. Som "gratäng", "leverpastej", "raggmunk" etc.

"Svensk" är svårt ja...det var väl nån som sade att Sverige fortfarande var ett omodernt och rätt inskränkt stamsamhälle, och att det ligger djupare hos oss än "nationen", och "nationalitet". En medlem av stammen blir man bara om stammen accepterar en, på ena eller andra sättet, genom att följa stammens konventioner osv. Hur som helst, jag orkade inte lägga hela den utläggningen på minnet.

För min egen del har jag inga problem att se invandrare som "svenska" även om de råkar vara födda utomlands. Men jag gissar att det beror på hur de beter sig. Är Henrik Larsson svensk? Cornelis Vreeswijk? Herman Lindqvist? Jan Guillou?

Eftersom jag får ont i huvudet av att tänka så har jag rationaliserat ner det till följande : Håller man på svenska landslaget i fotboll och ishockey, oavsett motståndarland, då är man svensk smile.gif
LadyG
Då är jag en dålig svensk, för jag håller på den som ligger under smile.gif
cic
CITAT (Pirum @ 04-10-2005, 16:44)
Eftersom jag får ont i huvudet av att tänka så har jag rationaliserat ner det till följande : Håller man på svenska landslaget i fotboll och ishockey, oavsett motståndarland, då är man svensk smile.gif

laugh.gif laugh.gif Så talar en vis filosof! laugh.gif laugh.gif
Gillan
CITAT (LadyG @ 04-10-2005, 16:46)
Då är jag en dålig svensk, för jag håller på den som ligger under smile.gif

Då är du i alla fall inte lik min syrra laugh.gif

under hela vår uppväxt hejade hon på
Sovjet, - Eftersom de var de enda som vann blink.gif

Det var en ständig fajt oss emellan om det, eftersom
jag "naturligtvis" hejade på Sverige laugh.gif laugh.gif
Linda_A
Jag tror att man blir svensk när man själv ser sig som svensk.

Även om du råkar vara född i 25 generationen och har alltid bott i sverige, men ändå ser dig som finsk och pratar bättre finska m.m. så är du finsk.

Som någon sa det finns en del invandrare som inte vill bli svenska på det sättet.
Mycket handlar om vilja för min del.

Jag själv har en spansk pappa (kom hit på 70talet) och en mamma som är född i sverige av tyska föräldrar som kom hit efter andra världskriget.

De ser sig som svenskar och vi barn ser oss som svenskar. Alltså anser jag att vi är svenskar men med en historia/bakgrund ifrån andra länder men ändå svenskar.

Sen vet jag inte om alla håller med men så är det ju jämt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon