Full version: Kallt i varmbänken!
josohl
Jag har 5 pallkragar staplade på höjden och isolerade runt om med 5 cm tjockt pordrän (frigolitskivor man egentligen har runt husgrunder). Bilder finns i mitt album om nån vill se. Jag fyllde den med ett 40-50 cm tjockt lager halmblandad hästskit (superfärsk, jag mockade själv ut den...) för två veckor sen. Jag hällde på två hinkar med 40-50 gradigt vatten och lade på ett cirka 20 cm tjockt lager jord som var någon plusgrad. Sen lade jag på locket och hoppades att värmen skulle starta. Men det är fortfarande kallt, närmare bestämt stelfruset numer... Vad gjorde jag för fel? För kallt ute? Skulle jag inte lagt på jord direkt? Vad skall jag göra nu?
Betty
Från Odla.nu's Frågor & Svar:
Fråga:
När på året är det bäst att starta upp en varmbänk?
Svar:
Det beror på var i Sverige du bor, men här i Stockholmstrakten i mars, i Skåne i februari och i övre Norrland i april. Det bör inte bli mer än minus tio grader i luften utanför bänken för då kan det bli problem att hålla frosten utanför även om man täcker glasen med isolerande material.

Enligt denna Odla-artikel lägger man inte tillbaka jorden förrän processen är igång och temperaturen är uppe i 40-50 grader. Och det tar någon vecka.
josohl
Jag bor strax söder om Göteborg, så det bör ju inte ha varit för tidigt på året, även om det varit ovanligt kallt.
Så dumt att jag lade på jorden direkt då! Jag kanske skall ta bort den nu och vattna med varmt vatten igen? Eller var tror ni?
bergslagen
Hej
Kände att det var något som saknades,halmen.
Kollade på info. som Betty föreslog och det verkar stämma.
Nyfiken som jag är,varför slog du på vatten?
M
josohl
Halm är det såklart med! Hästskiten är uppblandad med halm, det är helt enkelt det jag mockade ut från hästens box under 4 dagar. Vattnet hällde jag på eftersom de rekommenderar det på "Gröna rum".
Se: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=507

På en annan sida på SVt står det f.ö. att man skall lägga på jorden direkt!
Se: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1122...rt53141=0&sd=10

Har någon egna erfarenheter av varmbänk som kommit igång direkt och hur gjorde i så fall ni?
Vad tycker ni jag bör göra nu för att få igång min varmbänk? Börja om från noll eller försöka att ta bort jorden på toppen?
Susanne i Linköping
Utan att någonsin själv ha testat varmbänk dristar jag mig till en gissning: din varmbänk är för liten och för dåligt isolerad för att det ska funka i de låga temperaturer som vi har än. Kylan kommer in från alla håll, bara delvis dämpad av isoleringen, och värmen som alstras av mikroorganisationerna i dyngan räcker helt enkelt inte till.

Har du lagt någon isolering ovanpå (mattor el dyl)? Om inte, så är det raka spåret ut för värmen den vägen.
bergslagen
Det var så jag menade med halmen,som isolering alltså.
Jag har sett hur det lagts på ett ganska tjockt lager.
M
tomba
Jag saknar två saker, -gropen och -tjokt lager halm ovanpå gödseln. Men annars borde du vänta tills utetemperaturen låter förbränningsprocessen komma igång av sej själv. Jordtempmätare är oumbärlig. Stapeln ovan jord ser dock lite hög ut, har ngn synpunkter på detta? jag är dock så långt norrut att jag får vänta länge än. (zon 6-7)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon