pisanggoreng
Hej,

Jag är i stånd att förändra grönsakslandet till ett pallkrageland, och har redan målat 10-12 pallkragar och köpt marktäckväv.

Men nu undrar jag om det finns någon anledning att behålla en del av grönsakslandet i "traditionell" form..? Jag läste just att vissa grönsaker har väldigt djupa rötter, och då lär väl marktäckväven stoppa dem (om man bara har ett par pallkragar högt)..? Ska man kanske inte ha marktäckväv, utan istället stå ut med "lite" ogräs..?

En annan sak: Blir det väldigt torrt väldigt snabbt i pallkragar..?

Och finns det några andra orsaker att inte odla i pallkragar?

Tack på förhand.
evelina
Hej!

Det hela beror ju på vilka grönsaker du ska odla och hur många pallkragar du sätter på varandra.
Jag odlade förra året för första gången i pallkragar och tycker att morötterna ,bönor.rödbetor och alla rotfrukter ,västeråsgurka blev bättre när jag odlar på friland.
Däremot sallad,mangold,dill, persilja,lök ,vitlök,örter
asiatiska grönsaker, squash m.m. blir kanon i pallkragar.
Jag odlar mycket potatis på friland. Så om jag vore dig skulle jag spara lite land att odla annat i.
Ja det torkar ut fortare tycker jag i pallkragarna och räkna med att jorden sjunker i dom.

Fördelen med pallkragar är ju att man kan börja odla tidigare.
Jag satt sådana gröna metall saker som man har till blommor för att dom inte ska ramla omkull i varsin ende på med täckväv fäste enkelt med klädnypor och allt eftersom det växte var det bara att höja metall sakerna (eller vad dom heter)
biggrin.gif Detta är min erfarenhet det finns säkert massor åsikter från andra.
KURT
Tänker du sätta pallkragarna i ett befintligt grönsaksland så har du egenligen ingen anledning att använda markväv. Det använder man för att stoppa rotogräs, och det har du förhoppningsvis inga nu? Jämfört med att "vanligt" upphöjt grönsaksland (av samma storlek) så bör det torka ut MINDRE i pallkragar eftersom träsidorna hindrar uttorkning. Däremot kan ju pallkragar dela upp grönsakslandet onödigt mycket i små delar.
pisanggoreng
Tack för båda svaren.

Du har nog rätt KURT i att jag inte behöver använda markväv. Det är förmodlingen tom bra att inte göra det, då rötterna kan gå djupare om det skulle behövas...

Det här med att grönsakslandet blir uppdelat i mindre delar tycker jag bara är bra, då man förmodligen kan hålla lite bättre koll på det..

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon