Trädgårdsmannen
Hej allihop!

Igår anordnade Botaniska i Göteborg en rundvandring i Trädgårdsföreningens Palmhus, mycket intressant!

Vandringen var inriktad på Exotiska Nyttoväxter och det var en härlig känsla att komma in i mittendelen där det är hög temperatur och hög luftfuktighet.

Frågvis som jag är verkade jag för övriga i gruppen nog lite stollig för jag frågade lika mycket om Palmshusets konstruktion som dom frågade om de växter vi tittade på... wacko.gif wacko.gif

Intressant att få veta massor av detaljer kring växter som banan, kokos, oljepalm, kanel, muskot, bomull, sharon, carambole etc.

Jag visste exempelvis inte att den banan som vi äter inte frösås (det är den s k mjölbananen som är ersättning för bl a potatis som har stora frön som kan frösås) utan skjuter rotskott, samt att en enda planta på 1 år växer från ingenting upp till taket på Palmhuset, det är ett högt växthus skall ni veta som inte varit där!!!

Jag frågade om dom har djupa planteringsbäddar eller hur det ser ut "under" Palmhuset och fick då veta att dom har bara vanlig "Göteborgsmark" under utan något speciellt och att rötterna på vissa stora palmer går ända ner i marken och suger sitt vatten och behöver knappt vattnas...
Ingrid på Västkusten
Jupp - sådant skulle man ha va?
Är Botaniska nästa på 'menyn' :-)
Fasiken vad man får mersmak efetr sådant :-D sådant hus vill jag ah när jag blir stor ;-))

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Jo sa ju set att bananer blir stora fort biggrin.gif
Tur man inte bor nära det huset då... laugh.gif
Christoffer
Sharon, bomull och kanel skulle jag vilja se där, har tydligen missat det. Står de i en speciell sektion?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon