Full version: pumpor
vickeva
Hur djupt behöver pumpor, och kan man peta ner mer än en i varje krage? Ungarna vill så gärna så pumpor, och ha lite tävling vem som får den största, så jag tänkte att de skulle få varsin pallis för det. Hur mycket plats behöver en pumpa, båda i sidled och i djupled?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror kanske på vilken typ av pumpa det är det finns både svagväxande och starkväxande sorter, men med tanke på att de ska tävla om den största antar jag att det är en starkväxande sort som får stora pumpor. 1-2 plantor i riktigt näringsrik jord i en pallkrage borde vara lagom. Hur stor den blir beror lite på vädret och hurpass bra man gödslar och vattnar dem men 5-6m brukar rankorna kunna bli så de brukar kunna ta upp en ganska stor yta i slutet av sommaren.


Hur djupt de vill ha det är jag osäker på jag odlar mest i komposthögen men de brukar vilja ha en STOR jordvolym.
Susanna
Jag läste i en bok om odling av jättepumpor. Där rekommenderas minst 10 kvm till varje planta! Dessutom behöver de tydligen 300 liter vatten per dygn och mängder med gödsel för att bli gigantiska. Jisses! I denna bok stod det också om en man som odlade morötter i stuprör för att de skulle bli så långa som möjligt. Rekordet ligger tydligen på 5 meter....Tyvärr minns jag inte vad boken hette.
vickeva
Oj, fast såååå stora pumpor blir det inte:)
Tror ni att jag kan ha två pallisar djupt och så ingen markväv i fall rötterna skulle vilja krypa längre ner?
Ska jag köpa kogödsel och fylla dem med, och i så fall, vilken sort. Man hör så mycket jämt om att man inte ska köpa dålig jord, men hur ska man veta vilken som är bra?
Åsa, mälardalen zon 2
2 pallkragar, ingen markväv, + påskogödsel(går bra med billiga sorter ex. 4-5 påsar för 100kr) + regelbunden vattning och gödning under sommaren borde fungera utmärkt. (+håll tummarna för en varm sommar, förra sommaren var bedrövlig när det gällde pumpaodling)

Vilken sort pumpa har ni tänkt odla?
Susanna
Jag odlade mina pumpor direkt i kögödsel från påse förra året. Hade köpt en sort som innehöll 80% kossa. Fast jag hade mina på friland så djupet vet jag inte så mycket om. Tänk däremot på att bara låta en pumpa per planta gå fram om du vill att de ska bli stora. Gäller dock att tänka på att den verkligen är pollinerad först, innan man stoppar de andra från att växa.
vickeva
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-03-2005, 20:59)
Vilken sort pumpa har ni tänkt odla?

Vanlig haloweenpumpa, vinterpumpa, cucurbita pepo, står det att den heter. Jag siktar inte på rekordpumpor, bara att barnen ska kunna tävla med varandra. Tänkte att vi skulle peta ner dem i jord efter påsk, för nu åker vi till stugan i morgon, och då är här ingen som pysslar om dem.
Susanna
Jag brukar inte sätta mina pumpor förrän i början av maj. De brukar växa rätt fort och trivs inte inne i små krukor alltför länge. Vilken zon odlar du i? Pumpor brukar vara värmekrävande och det gäller att inte sätta ut dem för tidigt.
VUB
hej
varsina pallkragar per planta rekommenderar jag. de ÄLSKAR och bre ut sig, de blir otroligt vackra i sitt växtsätt. jag provade förra året första ggn och plantera i pallkrage, bla. (en planta fick växa där, de resterande levde fritt i trädgårdslandet och frodade sig under fiberduk)gott resultat (trots sommaren som ngn beklagade sig över)
så... lycka till!
/Ullagumman som älskar pumpamarmelad om vintern!

litet tillägg,
jag bor i zon 5 och planterar de i april och i maj/juni får de komma ut.
fiberduk är att rekommendera även när de växt till sig stora, de älskar som skrivet värme;)
Susanna
Mmmm...jag älskar också pumpamarmeladen. Har den i min yoghurt varje morgon. Och på macka med ost är den också god. Och i pannkaka osv osv osv.... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon