Full version: Gräsmatta
Karin i Göteborg
Hejsan!

Har ni några bra tips på hur man bör förbereda sin gräsmatta inför vår/sommarsäsongen?

Alla tips mottages med tacksamhet!

Mvh / Karin
Hannele
Tja, nu på våren krattar jag bort löven.
Maskarnas fest slut! Nåt mer gör jag aldrig.

hälsar
den lata trädgårdsmästaren tongue.gif
gräskarln
Hej,

Själv funderar jag på att sprida ut (men ej mylla ner) 3 cm grov sand
ovanpå min gräsmatta som ligger på lerjord. Men jag vet inte om det funkar. Vad tror Du ?

Vänligen

gräskarln
Hannele
Inte alltför finkornigt; blanda väggrus med kornstorlek på upp till 10 mm i ytskiktet.
Järfälla
Men ska man inte topdressa??? (köper färdig. Men kompost, sand och torv är väl samma sak?)
Ingen näringstillförsel? (vilken gödsel är bäst på våren?)
Lite kalk?

När ska man göra allt detta? Går det bra redan nu (i Sthlms-området)?
Eller ska man vänta tills gräsmattan kommit igång så man får ner det mellan stråna?
Ska det vara "regn i luften" eller går det bra i torrt väder?

Vertikalskärning?

Själv tänkte jag gå på med grepen och lufta där det är hårt packat (gångar).

Jag är sugen på att sätta igång nu, när man ändå inte kan göra så mycket annat, men man ska väl vänta va?!

(Gamla gräsmattor är värre att sköta än alla rabatter och buskar tillsammans tycker jag. ska nog anlägga mer rabatter i sommar!)
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gör heller just ingenting heller med gräsmattan, gräs växer bra även utan kalk, gödning och toppdressning.

Kalka är det nog bara trädgårdsbutiken som tjänar på. Gräsmattan växer oerhört bra även om man har lågt pH. Själv odlar jag i jord med lite lägre pH och gräsmattan växer bättre än önskat, jag vill ha lite glesare gräsmatta där vårlökarna trivs bättre än vad de gör i en tät gräsmatta. Fast gillar du maskrosor så kan du kalka de brukar trivas utmärkt i jord med lite högre pH. +Använder man konstgödning vilket inte är gynnsamt i det långa loppet så kan man behöva kalka lite ibland.
Min gräsmatta är tjock och frodig och den har inte fått någon näring på 5-6år för det mesta får gräsklippet ligga kvar så näringen går tillbaka till gräsmattan. Ibland samlar jag upp gräsklippet och använder som gödsling bland grönsakerna.

Toppdress har jag bara haft ut en gång för att fylla igen ojämnheter i gräsmattan som uppkommit pga sork. Lufta gör jag bara där det är packat ex. med grep, det brukar bara vara gången på gräsmattan som leder till komposten som blir tillpackad.


Artikel om kalkning utgiven av lantbruksuniversitetet:
http://www.slu.se/forskning/fakta/faktatra...00/Tr.00-06.pdf


Det man ska komma ihåg är att mossan grönskar före gräset, många gräsmatteägare verkar få panik när de bara ser mossa på våren med några grässtrån som sticker upp, genast springer de ut och skaffar mossrivare, mossmedel och allt annat som personalen i trädgårdsbutiken säger att de ska ha.
Tommy
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-03-2003, 14:35)
Det man ska komma ihåg är att mossan grönskar före gräset, många gräsmatteägare verkar få panik när de bara ser mossa på våren med några grässtrån som sticker upp, genast springer de ut och skaffar mossrivare, mossmedel och allt annat som personalen i trädgårdsbutiken säger att de ska ha.

... eller så tar man en Cat och schaktar bort skiten smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon