Pernilla i Nacka
Jag började att vårstäda lite i rabatterna idag. Tänkte börja med att rensa bort alla vissna sommarblommor som stått kvar och skräpat hela vintern. Högg tag i en lejongapsplanta och ryckte upp den. Rötterna såg så himla friska ut att jag provbröt i en av grenarna på plantan och den var ju inte alls död?! Det verkar bara vara bladen som vissnat.
Kan det vara så att de kan övervintra ibland och vågar man då tro att de kan skjuta nya skott och blomma i år igen.
Någon som vet?
Är ju lite onödigt att ta plats med nya frön inomhus om det står färdiga plantor i trädgården.
Och skall jag kanske klippa ner dem om jag sparar dem eller vad tror ni?????
Hälsningar en mycket förundrad
Pernilla
Hannele
Lejongap är en flerårig växt, men den är inte vinterhärdig
i Sverige och då blir den ettårig....
Åsa, mälardalen zon 2
Japp lejongap kan övervintra en bit upp i sverige. Själv tyckte jag det var ganska många plantor som brukade övervintra när jag odlade lejongap under flera år. Jag rev inte bort några lejongapsplantor innan jag kunde se om de levde eller ej på våren, när de började grönska klippte jag bort det som var dött eller fult på plantorna, de plantor som inte visade något liv rev jag bort.
e_sedell
gav de flera blommor andra året?
Pernilla i Nacka
Aha, så det kan alltså ha lyckats i vinter. Det som har varit så hiskligt kallt så länge!
Hur blev dina lejongap det andra året? Som första eller bättre eller sämre?
Svårt att veta hur mycket man skall klippa bort för att undvika att de ser skräpiga ut...
Men åh! vad roligt. Känns som en liten present och nu får jag dessutom plats med fler andra växter i trängseln i fönstren.
Tack för infon!
Hälsningar
Pernilla
renate
CITAT (Pernilla i Nacka @ 13-03-2003, 21:19)
Aha, så det kan alltså ha lyckats i vinter. Det som har varit så hiskligt kallt så länge!
Hur blev dina lejongap det andra året? Som första eller bättre eller sämre?
Svårt att veta hur mycket man skall klippa bort för att undvika att de ser skräpiga ut...
Men åh! vad roligt. Känns som en liten present och nu får jag dessutom plats med fler andra växter i trängseln i fönstren.
Tack för infon!
Hälsningar
Pernilla

tongue.gif Hos mig(zon4)har aldrig en Lejongap övervintrat,däremot frösår den sig flitig så på de viset har jag nya plantor varje år,om det blir samma färg kommer jag inte ihåg. unsure.gif Hoppas du lyckas med plantan.........önskar Renate laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Mina plantor blev större andra året + de började blomma tidigare, fast jag har alltid kört med direktsådd när det gäller lejongap, förkultiverar man och planterar ut blommande plantor kanske de inte blommar snabbare andra året.

I växtzon 1-2 ev. 3 så brukar de kunna övervintra ifall det inte är alltför blött. För mig brukade ca 50% övervintra och jag odlade då i tung uppländsk lera, vilket inte brukar vara gynnsamt för övervintring.

Hurpass mycket blommor man får + övervintringsförmågan kanske är sortberoende, har inte testat finare sorter jag köpte alltid billiga fröpåsar med blandade färger.
Ewa L
Förra hösten — dvs 2001 — tog jag frön från mina Lejongap (som jag med möda hade förkultiverat etc året innan). Våret 2002 gjorde jag samma process inomhus med dessa frön och fick en del plantor.
Gjorde samma upptäckt som du, dock tror jag att mina hade frösått sig på plats. Jag planterade ut mina "inomhusuppdragna" bredvid och de som hade skött sig själva vann överlägset! Större och kraftigare med mycket blom.
I höstas tog jag inte ens frön utan hoppas att naturen skall vara lika generös.
Jag bor i zon 3-4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon