Full version: Ny här...
Ammari
Hejsan

Har kikat in här förr men det var lääänge sen nu. Har hittat ett hus och ska i år, äntligen, få sätta upp mina pallkragar biggrin.gif Vi har ett äldre, grävt, trädgårdsland men det är ordentligt igenvuxet nu. Finns massor av fina jordgubbsplantor också...

Tänkte nog strunta i att gräva upp landet utan istället sätta dit mina pallkragar och enbart odla i dem. Vad tror ni om det? Landet är ju iallafall inte jättestort och det känns smidigare. Hur går jag till väga då? Ska jag lägga nån plast i botten innan jag ställer på pallkragarna? Kommer nog att ha kvar lite land till färskpotatis men tanken är att även ta upp jordgubbsplantorna och sätta i kragar, det blir väl några kragar till alla plantor men det får gå...

Läste att man kunde sätta ner kragar i landet också, som avskärmning och ändå ha det som någon sorts friland.

Vet inte riktigt hur jag ska börja men huvudfrågan är väl ändå hur jag ska bete mig med mitt befintliga land när jag vill övergå till att ha pallkragarna där.

Hoppas nån förstått mitt virriga inlägg smile.gif Jättetacksam för svar.
Betty
Hej och välkommen tillbaka och Grattis till hus och trädgård! smile.gif
Du säger att landet är ordentligt igenvuxet nu... av vaddå?
Du behöver inte sätta någon markduk under kragarna om det inte är aggresivt rotogräs eller sly och liknande. Du kan t.ex. lägga ett lager gamla dagstidningar i botten, de förmultnas så småningom.
Ammari
Hejsan

I landet finns nu...hmm, vad var det nu. Igenväxta jordgubbsplantor som jag ska ta upp och sätta i kragar istället. Sen är det nog mest gräs, brännässlor och tistlar...huga!

Vad är bäst? Att sätta enbart en krage på marken och fylla med jord eller flera på varandra? Spelar det någon roll med tanke på om ogräs kommer upp etc? Tänkte odla sallad, morötter, jordgubbar, rädisor m.m.

Mot en vägg tänkte jag ha tomater, gurkor (?) kanske m. fönster som "växthus". Är det förresten bäst att sätta tomater i kruka eller i pallkrage?
tomba
Brännässlor och tistlar tarvar lite bättre marktäckning. Skulle nog använda tjock rotduk, för rötterna hos dessa hårdingar tar sej igenom tegelstenar.


Grattis till huset o trädgården smile.gif
Ammari
Tackar för svar. Lääängtar till våren biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon