Sara i tyresö
Jag behöver tips!!!!

Vi har flyttat in i en lägenhet med uteplats. Den ser för dj...ig ut, och jag har aldrig varit intresserad av att fixa till den förrän nu. Den är max 15 kvm, men jag skulle vilja göra nåt åt den. Vill så en ny gräsmatta, då den som finns kan kallas moss och maskros-matta. Hur gör man bäst? funderar på att gräva ur rabatten och slänga i ny jord och så nåt fint där. Har en krusbärsbuske, hur sköter man en sån? Jag behöver tips om hur man kommer igång. Är gravid och sjukskriven så jag har all tid i världen!!
Kram Sara som är tacksam för alla tips.........
kerstin z5-6
Fundera lite på vilka färger -växter som du skulle tycka om, biggrin.gif
Rita o planera nu biggrin.gif
Ställ frågor här, ta en tur blad medlemmarnas fotoalbum -där finns ideer att låna
laugh.gif
Kanske du tom vill minska eller skippa stora delar av gräset tillslut laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sara i tyresö
Jaa, det kommer väl att ta tid att få en fin och mysig trädgård där småttingarna kan busa runt. Det blir ju inte bättre av att jag ingenting kan. Men jag ska lära mig från grunden tänkte jag...
Hannele
Har du allt tid i världen, går du till biblioteket, lånar massa trädgårdsböcker och -tidningar. Du både lär dej och får inspiration.
Rita på ett papper och fundera, vilka växter du tycker om.
Köp några penséer, de tål -7 grader. Gör trevliga grupper av dem, fundera.

Krusbärsbuskeen behöver du kanske inte göra något med... Är den väldigt gammal och tät, kan du klippa/såga bort några av de äldsta grenarna, längst ner.

Är du helt ointresserad av trädgård, så kanske anlägga en ny gräsmatta det roligaste och lättaste. Ta vara på det du har i stället?

Är det skuggigt och fuktigt? Då hjälper det kanske inte att så ny gräsmatta... mossa trivs i skugga. Maskrosorna kan du plocka bort en och en då och då, när du har lust. Se till att de inte får fröså sej.
anne
Ett trivsamt och lätt skött alternativ, Kolla mitt album där det står bilder framsidan. Kort 5,6,8,9,10 har en yta på ca 15 kvadrat. Med lite tanke arbete och böcker från bibblan kommer du nog att få en ursnygg uteplats. Mvh Anne tongue.gif
Bodiil i Värmland
När jag planerar har jag som riktmärke: Något som doftar, något som smakar, något som låter, något som syns och något som känns. Dvs. något för alla sinnena. Det 6:e får man göra som man vill med. Små barn "tittar" med fingrarna så det är bra med växter som tål en del. Ajabaja, är det i särklass bästa sättet att få barn till att avsky allt som har med trädgård att göra. När min minsta var liten satt han länge och klappade "Lammöronen".
Läs mycket, fantisera fritt och tillåt dig att drömma. En trädgård skall aldrig bli färdig. Lycka till!
Bodiil.
abborrmaster
Krusbärsbuskar e ganska lättskötta! Har själv en sån och det är alltid lika gott... ... .... ..... och ont när man trampar på taggar! smile.gif

/Simon
lilla mamma
Skippa allt som kan vara giftigt.
Fröer finns det ofta överskott hos oss här på forumet.
Jag har även plantor till fleråriga växter över, det som "de kunniga"
kallar perenner. Vill du ha?
Kom igen ni andra var lite schyssta och dela med er, snåljåpar tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon