Full version: Måla pallkragarna?
maloppa
Är också en ny intressant av att använda pallkragar, till att börja med för att ha komposten i men inser att jag kommer nog inte kunna sluta där.

Min fråga är nu: hur behandlar man pallkragarna för att de ska stå emot röta på bästa sätt utan att släppa ifrån sig en massa kemikalier till det man odlar eller till kompostjorden. Ska man använda vanlig linolja, lite tråkigt eller kan man använda någon färg eller bets?

Vill veta hur ni har gjort som använt pallkragar länge.

Tacksam för svar från en nybliven hus o trädgårdsägare på Västkusten.

Har någon tips på var man kan hitta beg pallkragar eller billiga nya i Gbg´s området så vore jag väldigt tacksam.

Vårhälsningar från Maloppa
Betty
Hej och välkommen Maloppa! Jag har målat mina pallkragar med täcklasyr och så häftar jag fast byggplast på insidan.
Kolla efter pallkragar på Gula Sidorna eller fråga på någon verkstad, industri, byggfirma eller liknande.
pisanggoreng
Jag har målat med vanlig uteträfärg, och satt byggplast på insidan.

Som någon sa för en tid sedan här så är det en del av charmen med pallkragar att de inte är hållbara i all evighet...
stina
Jag har målat mina pallkragar med falu rödfärg som huset
/Stina
Letty
Jag har målat mina med fönsterfärg. Då räcker det med ett lager! tongue.gif
Psykofarmaka
Jag ska måla mina vilken dag som helst..tänkte faktiskt falu rödfärg = billigt !
Men är det verkligen nödvändigt att måla dom invändigt ?
De bode väl egentligen hålla en herrans massa år ändå, eller vad tror ni ?
Maria i Helsingborg
Jag tror inte det är ngn som målat dem invändigt wink.gif
Täcklasyr användes det hos oss också + byggplast på insidan.
Anna G
Jag får mina pallkragar idag och ska måla dem utvändigt. Jag såg bilder här på forumet där någon hade målat sina pallkragar svarta vilket jag tyckte var ursnyggt. wub.gif Min ursprungliga tanke var därför att måla kragarna svarta, lägga gråa cementplattor i gångarna och fylla på med bark mellan dem.

Däremot har jag funderingar på om det blir för modernt och stilrent med tanke på att de ska stå på min kolonitomt tillsammans med min 100-åriga stuga... Vad tror ni? Det finns en bild på stugan i mitt album. Blir det för stora kontraster eller kan det bli häftigt just eftersom det blir en kontrast? Trädgårdslandet ligger avskiljt av häcken till höger på bilden och ligger därför inte helt intill stugan.
Ulrika i Hjuvik
Jag har inte gjort något alls med mina pallkragar, varken ut- eller insidan. Räknar med att de finns kvar ett antal år i alla fall.
Jag köpte mina på Ringön Göteborg, firman hette Multico och ligger på Kalkbruksgatan. De kostar ca 45 kr st helpall, 35 halvpall tror jag. Kan rekommenderas.
Betty
Anna G:
Om det är din egen kollonilott så är det ju upp till dig om det är fult eller fint! Det är du som ska trivas med din trädgård, sen får andra titta åt nåt annat håll om de tycker det är fult. wink.gif

Jag för min del tycker att det låter som om det blir jättesnyggt! biggrin.gif
telli
Vi är åxå nyblivna ägare till ett antal pallkragar. Vi tänkte måla FaluRödfärg på utsidan, men vi har inte haft en tanke på plast till insidan...

Måste man ha det? Är det för att hålla kvar jorden eller är det för att hålla fukten bättre eller är det för att skydda själva pallen mot röta??

// A
Betty
Plast på insidan är till för att skydda virket från röta.
telli
okej, hur länge funkar det oplastat? De kragar vi har är fräscha och ser nästan oanvända ut.

// A
Anna G
Kom precis på att jag glömde köpa byggplast... Funkar det med svarta sopsäckar eller ska jag åka en extra vända till affären? Jag har armerad byggplast hemma men den tänkte jag ha som "lock" och jag har för mig att armerad plast är ganska dyr i jämförelse med vanlig.
Betty
Funkar alldeles utmärkt med tomma jordsäckar, sopsäckar eller annan plast! smile.gif
Häftas fast högst upp på insidan av kragen.
Så här ser mina kragar med lock ut:bild.
telli
Då ska jag hem o häfta fast svarta säckar inuti kragarna, imorgon ska de fyllas m koskit o köpejord!!

Sen ska här köpas frön o fixas!!!!

// a
Muguet
Smart lösning Betty !
Muguet
mkall
Är det verkligen så bra med plast?? Fukt kommer ju ner mellan plasten o trävirket ändå, o där lär den stanna länge?!!

Bara en tanke som slog mig, jag kör utan plast sleep.gif

Mvh Mattias
maloppa
Tack för alla svar!

Ibland löser det sig utan större arbetsinsats, nämnde för svärfar att jag var på jakt efter pallkragar och några dagar senare låg 10 stycken på min garageuppfart - helt gratis....

Fick tipset att blanda lika delar tjära, linolja och terpentin i en bok om komposter och det blev jättesnyggt plus att det luktar otroligt gott när man ska gå och slänga i komposten. Jag målade både in och utsida och har inte använt någon plast för att det ska bli lite luftning. Däremot kommer jag använda plast till de som jag ska odla i för att inte jorden ska åka ur och så blir det mer påfrestning med vatten i de kragarna tror jag.

Nu börjar solen titta fram så jag ska se om jag kan ta nya tag i kriget mot kirskål, läste på ogrässidan att man kan göra kirskålspaj så det ska jag prova.

Ha det härligt i trädgården och ännu en gång tack för alla svar.
Anna G
En annan bra sak med att ha plast på insidan av kragarna måste vara att de inte torkar ut så snabbt. När det är riktigt varmt borde plasten hjälpa till att hålla fukten kvar i bädden.
Hannele
Jag har int egjort något med mina gråa pllkragar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon