Alexandra
Jag bara undrar ......Varför det HELA tiden kommer nya växtsorter till butikerna och gamla beprövade sorter försvinner .....vad är det för fel på änglapelargoner och apostlalilja??? Jag anser att de gamla sorterna oftast känns mer "personliga" än de nya maffiga hybrider i butikernas hyllor. Är det nån som tycker som jag??? Det är fritt fram att diskutera och ha åsikter!!! biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Umm - jag måste erkänna att jag gillar de nya men inte på bekostnad av de gamla! Önskar en mångfald och ett utbud - inget vill jag skall försvinna ( utom möjligtvis --njae - tar det en annen gång :-) )

Hälsar ingrid
Nette
Hej Alexandra!
Tycker som du men tror delvis att det har blivit lite slit och släng när det gäller blommor. Förut hade man mer tålamod att vänta på att ens växter skulle bli stora eller blomma. Idag ska de vara färdiga ifrån början och när blomningen är över slängs de. Jag inbillar mig också att äldre växter är mer tåliga än nya vilket inte är lika lönande för handeln. Men detta är bara min egen uppfattning. Jag har bla liljor som jag haft i 20 år. Min vännina slänger blommor i parti och minut och köper nytt. Antingen så tröttnar hon på dem eller så tar det för lång tid innan det händer nåt tycker hon. Men visst finns det fräsiga nya sorter också.
Kajsa
Det är väl en stor industri som ska hållas i gång. Tycker det är mer "slit & släng" med krukväxterna, på väg genom mataffären tar man en Begonia, Våreld eller en Chrysanthemum, dom står längre än en blombukett.
Sedan ut på komposten.
I trädgården har vi väl alla en massa perenner, liljor, rosor som kommer år efter år, stommen i rabatterna. Jag har grävt upp mina Dahlior i 20 år!
Men annars är jag svag för nyheter så jag ger bort en del som är "vanliga"
eller som jag tröttnat på.
Tänk på all Dagliljor som finns nu i alla färger, ja det bara måste bli en lila eller rosa!
Kajsa wub.gif
Alexandra
Ja, tyvärr så har det blivit lite slit och släng över en del växter. Krysantemum köper ju de flesta som en slit och släng blomma, som man har 3 - 4 veckor och sen så bort med den....
Jag har en granne som alltid köper 4 likadana växter som hon ställer i sina två köksfönster. 4 Krysantemun eller 4 liljor eller 4 begonior, 4 våreld....listan kan göras lång rolleyes.gif Jag avskyr hennes enformiga fönster! Blä! Hon är en typisk företrädare för slit och släng.
Just det här att göra ett arrangemang med många likadana växter i likadana krukor ser man överallt, inte minst i inredningstidningarna. Det ska väl förmedla en känsla av harmoni. Jag tycker att det ser gräsligt ut -huga!
Nå kanske tycker grannen i sin tur att mina fönster ser för j_____a ut! tongue.gif
Nej nu har jag "babblat" nog! Nu skall jag iväg och köpa sticklingar!!!! (många olika sorter för mångfaldens skull biggrin.gif )
Kajsa
Håller med, men en del växter kommer tillbaka som alla Fuchsior & Pelargoner. Många sorter har fått en renässans idag. Mina älsklinspelargoner förra sommaren var"Turkish Delight" och "Happy Thought" båda kom i slutet av 1800- talet. Och dom klarade vintern galant i mitt varma förråd. Det är väl två överlevare!
För oss som gillar växter finns det så mycket mer idag att välja på,
och det kan göra en köpgalen.
Kajsa rolleyes.gif
fiffigafrun
Nja, jag både håller med och inte... Jag hör till dem som har flera likadana krukor på rad med t ex svärmorstungor i mina köksfönster t ex. Tycker det ger en rolig och maffig effekt. Men jag är ingen krukväxt människa och inne har jag mest vad många kanske skulle kalla "stela" och tråkiga fetbladsväxter just för att de är tåliga.

I trädgården vill jag kanske ha det mera vildvuxet, mjukt, "romantiskt" och lummigt men där sköter ju naturen själv om den mesta vattningen t ex. Men jag gillar nog ändå mera klassiska "mormorsväxter" som känns mer naturliga och inte så konstlade som alla nya hybrider.

Där är jag nog också mer allätare och gillar allt från vita pelargoner och rosor till stora gräs och hostor. Men det är väl bara bra om utbudet utökas eftersom smaken är som baken. Det är ju mångfalden som många gånger är så intressant...
Ina
Jag kan tänka mig att en del gamla växtsorter trivs sämre i dagens bostäder. I många hem är det nästan lika varmt året om och många undrar hur dom skall göra med växter som vill ha 12-15 grader på vintern. Det löste sig automatiskt tidigare!! wink.gif
Sen tror jag att det ligger lite i tiden med slit-och-släng-blommor. MAn kan se samma trend inom många andra områden också. Titta på matutbudet - det finns kokt ris i påse att köpa.... wacko.gif blink.gif

Jag tycker att det kan vara jättesnyggt med likadana blommor i en rad.... fast det är en nyansskillnad som är svår att sätta fingret på. Jag tycker att "svärmorstungefönstret" låter ganska läckert, men skulle nog tycka som Alexandra om jag hade en granne som gjorde som hennes.... Vad som är skillnaden är svårt att säga.... kanske det att svärmorstungefönstret är ett personligt val och "slitochsläng-föntret" är ett, vad skall jag kalla det, pådyvlat kommersiellt val...... Äh, jag vet ju inget om Alexandras granne, hon kanske har gjort ett högst pesonligt och medvetet val.... JAg skulle dock inte klara av att ha många av samma sort - jag vill ha alldeles för många sorter för att det skall vara praktiskt möjligt!! laugh.gif
Ralf
CITAT (Ina @ 15-03-2003, 17:02)
Sen tror jag att det ligger lite i tiden med slit-och-släng-blommor. MAn kan se samma trend inom många andra områden också. Titta på matutbudet - det finns kokt ris i påse att köpa.... wacko.gif blink.gif

Påminner om en kollega som behövde kokboken för att göra omelett.

ondigt inlägg som inte har något med urspungstråden att göra som kan raderas om nån vecka
Posse
CITAT (Alexandra @ 14-03-2003, 20:12)
Jag bara undrar ......Varför det HELA tiden kommer nya växtsorter till butikerna  och gamla beprövade sorter försvinner .....vad är det för fel på änglapelargoner och apostlalilja??? Jag anser att de gamla sorterna oftast känns mer "personliga" än de nya maffiga hybrider i butikernas hyllor. Är det nån som tycker som jag??? Det är fritt fram att diskutera och ha åsikter!!!    :D

Det är väl som med kläder och alla möjliga prylar.... tillverkarna strävar ständigt efter att skapa nya behov och ny efterfrågan... sad.gif

Och eftersom det saluförs mängder med mer eller mindre "utvecklade", dvs manipulerade, växter nappar tydligen konsumenterna.
Vissa människor hungrar ju ständigt efter "något nytt" och "det senaste". huh.gif
abborrmaster
och samtliga diskutioner om kannabis tas bort av ingemar...
Gunvor Nilsson
CITAT (abborrmaster @ 15-03-2003, 18:11)
och samtliga diskutioner om kannabis tas bort av ingemar...

Ursäkta, men tycker du det är konstigt???? Du skulle bara veta vad bruket av droger leder till! Men det skulle du inte vilja veta! Inte bara den som brukar droger råkar illa ut det drabbar också den missbrukandes familj! wacko.gif
abborrmaster
konstaterade...
Gunvor Nilsson
just det! En beprövad fostermamma!
Alexandra
Angående min granne, så är det inte bara fönstren som ser likadana ut! Även familjen går klädd i likadana kläder, pojkarna har likadana jackor och byxor, alla i familjen bär likadana solbrillor (PUH)!!!

rolleyes.gif

Jag vet inte---det är kanske ett medvetet val hon gör, men det verkar ju ligga en hel del ångest i det. Det är kanske rädslan för att avvika eller så som får vissa personer att ha likadana fönster, lagom häftiga märkeskläder o.s.v. Vad tycker ni? sleep.gif
abborrmaster
ba så ni vet så kör jag alltid kaftan...
Alexandra
Underbart Simon! En av mina elever bar sari hela förra sommaren.. kan det vara nåt för dig Simon? rolleyes.gif
abborrmaster
okej jag ljög... biggrin.gif
abborrmaster
Men det är ingen omöjlighet... Skulle kunna ha hänt smile.gif För tillfället e jag lite tråkit med tajta braller o maidentröja...
abborrmaster
kilt övervägde jag för nåra år sen, börjar överväga det igen men nu när det e lite kyligt så måste väl bollarna lida lite unsure.gif ?
Posse
CITAT (Alexandra @ 16-03-2003, 16:53)
Angående min granne, så är det inte bara fönstren som ser likadana ut! Även familjen går klädd i likadana kläder, pojkarna har likadana jackor och byxor, alla i familjen bär likadana solbrillor (PUH)!!!

rolleyes.gif

Jag vet inte---det är kanske ett medvetet val hon gör, men det verkar ju ligga en hel del ångest i det. Det är kanske rädslan för att avvika eller så som får vissa personer att ha likadana fönster, lagom häftiga märkeskläder o.s.v. Vad tycker ni?  -_-

På TV kan man rätt ofta se att barn och ungdomar i en hel del andra länder har skoluniforn - det tycker jag är bra ! smile.gif
abborrmaster
CITAT (Posse @ 16-03-2003, 17:44)
det tycker jag är bra ! smile.gif

Pffff... vad tjurbajs du pratar...
Alexandra
Jag har även en elev som bär kilt...det gäller att vara modig och ta ut svängarna Simon !!!! laugh.gif
abborrmaster
Jooo.... Jag gillar den där kilt-grejen ba de att de e fan för många som kör med kilt! Men kör han med kal... Just det hoppas jag att du inte vet.. I vilket fall så ska jag inte köra med kalsonger! Men jag får nog vänta till aprill... Gåshud o grejer...
abborrmaster
Frågor om kilt: 1.Det e det skotska rödrutiga mönstret som gäller annars blire bara tantit va? 2. Vad kostar det? Har hört summan 100 när jag frågade om summan för några år sen... 3. Finns det nån kiltsida o var fan köpR man kilt? 4. Borde man kanske sy en kilt?

nån som kan besvara nån?

/Simon
abborrmaster
kom igeeennnnnn..... Svara på nån av das frågen!!!!
Posse
CITAT (abborrmaster @ 19-03-2003, 23:23)
kom igeeennnnnn..... Svara på nån av das frågen!!!!

CITAT
4. Borde man kanske sy en kilt?


Om du vill ha en, borde du väl det. wink.gif
abborrmaster
mmkaj.. Då får jag väl fråga om mönster o tyg o skit på tygaffären inte sant?

kanske att jag skipper o fråga efter skit... Men det kan ju va bra o ha till blommstren..

/Simon
Sylvia
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 14-03-2003, 20:16)
Umm - jag måste erkänna att jag gillar de nya men inte på bekostnad av de gamla! Önskar en mångfald och ett utbud - inget vill jag skall försvinna ( utom möjligtvis --njae - tar det en annen gång :-) )

Hälsar ingrid

Nu blir ju en annan riktig nyfiken...???
Louise i Göteborg
Absolut Sylvia, vad är det Ingrid vill ha bort?
Ingrid på Västkusten
hehehe - det trodde Ni va :-D

Nix - säger jag itne LOL LOL!

Hälsar Ingrid
fiffigafrun
Oj oj, nu är jag nog riktigt "ute" alltså... Jag som BÅDE har flera likadana krukor med svärmorstunga OCH dessutom klär mina två småkillar i likadana kläder ibland. Jag tycker bara det är fint/gulligt faktiskt.

Men vi går dock inte hela familjen i lika träningsoveraller eller nåt sånt. Det tycker då jag är urtöntigt... ;-)

På tal om likadana krukor etc, så har jag bl a planterat kaktusar i tre konservburkar som det varit Kalles Kaviar i. Till min egen lilla Kalle förstås... Är det också "töntigt" då eller? blink.gif
Posse
CITAT (fiffigafrun @ 20-03-2003, 23:45)
Oj oj, nu är jag nog riktigt "ute" alltså... Jag som BÅDE har flera likadana krukor med svärmorstunga OCH dessutom klär mina två småkillar i likadana kläder ibland. Jag tycker bara det är fint/gulligt faktiskt.  

Men vi går dock inte hela familjen i lika träningsoveraller eller nåt sånt. Det tycker då jag är urtöntigt... ;-)

Åtminstone för några decennier sedan såg jag ibland unga, troligen förlovade eller möjligen ganska nygifta par som bar i princip identiskt lika plagg från topp till tå. huh.gif

Klädvalet stärkte antagligen parens upplevelse av Bibelns "och de tu ska vara ett", men jag tyckte nog att det såg lite kusligt ut... som om de respektive människornas olika personligheter utplånats. sad.gif

Om man ändå ska bära kläder, är det då inte trevligare och naturligare att kvinna och man väljer plagg mer individuellt ? unsure.gif
Nutten
För att återgå till den ursprungliga diskussionen: alla gamla sorter är inte alltid bäst och nya växter är inte alltid av ondo! Nya sorter kommer till för att utveckla önskvärda egenskaper ex. öka plantornas blomningsrikedom, motståndskraft mot skadegörare mm. Sedan är det faktiskt roligt med nya sorter också!! Det kan uppstå riktigt spännande färger och former smile.gif

Att så många kör på slit- och slängmetoden tror jag beror på att de inte orkar sköta om sina växter. Att det tar tid för vissa växter att komma igång igen, beror oftast på att de har blivit retarderad, dvs tvingade att växa så de blir mer kompakta (vilket innebär mer lättransporterade). Har det då använts en kemikalie till retardering, så tar det tid innan den har brutiits ner.

Gamla sorter av olika växter finns delvis bevarade i gamla trädgårdar, genbanker och botaniska trädgårdar. Så alldeles hopplöst är det inte att få tag på gamla sorter heller, om det nu är det man är intresserad av!!
Cilla
Med fruktträd var det både bättre och sämre förr... Man kunde en hel del om dem och deras skötsel, men man kunde inte odla virusfritt. Nu kan man det, men kunskaperna hos oss köpare är lägre.

Bästa fruktträden är de som är odlade som E-plantor, dvs har en sådan etikett på sig. Dessa är virusrensade och står under utomstående kontroll så att de är sortäkta, har bra härdighet mm.

Bästa äppelträden om man vill ha ett kronträd (stam med krona) som lever länge är ett träd som står på så kallad fröstam. Vilken sort (kronan med frukt) man väljer spelar ingen roll. Dessa måste man oftast beställa hos handlaren, eftersom alla äppelträd med krona som de köper in står på A2 grundstam. De gamla äppelträd vi ser i trädgårdarna idag (äldre än 1960-tal) är satta på sådan grundstam. Träd satta på A2 har betydligt kortare levnadstid.
Alexandra
Jag hade faktiskt ingen aning om att det var kortare livslängd på de nya stammarna! Man vill ju gärna plantera sina träd för evigheten sleep.gif och en livslängd på 30-40 år är alldeles för lite.....Var får man tag på "riktiga" träd som lever länge (frukträd alltså)?
Karin i Peking
Angående diskussionen om gamla och nya växter.
Jag har en salig blandning i mina fönster. Gammalt och nytt om vartannat.
Blommande och inte blommande.
Cilla
CITAT (Alexandra @ 10-04-2003, 15:27)
Jag hade faktiskt ingen aning om att det var kortare livslängd på de nya stammarna! Man vill ju gärna plantera sina träd för evigheten sleep.gif och en livslängd på 30-40 år är alldeles för lite.....Var får man tag på "riktiga" träd som lever länge (frukträd alltså)?

Hur länge äppelträd satta på A2 kan leva vet vi inte, de började säljas på 1960-talet. I äldre handlingar lovar odlarna ca 40 år, nu finns det folk som tror att den kan leva och bli kanske upp till 100 år. Jag tillhör dem som inte tror att de i snitt kommer att leva så länge, tycker mig se ålderstecken redan på 30-åringarna.

Eniga är nog alla om att de äppelträd vi köper idag (satta på A2) har betydligt kortare livslängd än fröstammarna som kan leva i flera hundra år och som är de grova, härliga äppelträd vi ser i trdägårdarna idag.

Äppelträd satta på fröstam (oavsett fruktsort alltså, detta gäller roten) beställer man av sin handlare. Kan denne inte få fram dem beställer man av Julita, Nordiska genbanken, Alnarps genbank eller närmaste ställe där det finns en genbank.

Alternativet är att man på hösten stoppar ned kärnor i kruka eller i jorden på något undanskymt ställe i trädgården. Nästa år omplanterar man de skott som kommit upp på ett ställe med bra jord och ljus. Året därpå kan man ta ett årsskott (yttre kvist) av en äppelsort som man gillar och ympa på det lilla träd man tagit fram.

Då får man ett äppelträd satt på fröstam med den fruktsort man vill ha - som kan leva i flera hundra år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon