Full version: Saknar Saltön
Snöflinga
Så tomt på måndagskvällarna, ser fram mot följande avsnitt rolleyes.gif
Även om jag läst böckerna och vet hur det går tongue.gif

Bra skådespelare, den ende som inte stämde för mig var polisen Krister. Förväntade mig typ, Stefan Ljungberg, tror han heter så wink.gif vet ni vem jag menar, en big Göteborgare med sångröst ?
Monica M zon 4
Det kommer fler avsnitt så småningom! De ska spela in de sista böckerna också. Jag gillade också serien.

Det är nog Stefan Ljungkvist du menar.
Berith
Och jag saknar det inte alls! biggrin.gif Ledsen alla Saltö-fantaster, men det blev inte alls så mysigt och härligt som jag hade hoppats på (se gärna den tidigare tråden, där jag var såååå positiv!). Jag tyckte mycket om Mannheimers tidigare serier, Svenska hjärtan och Solbacken, men i Saltön fick hon inte riktigt "liv" i personerna. Det kändes att dom inte var hennes skapelser, om ni förstår vad jag menar....

Men men.... kommer det en uppföljare kanske jag bänkar mej igen. wink.gif
Eva i Skåne
Jag instämmer med Snöflinga smile.gif

Jag tror jag läste att nästa omgång ska komma hösten 2006 unsure.gif . Det känns långt dit.

Jag håller även med om polisen Krister. Han är ju en tönt i tv-serien .
jenilo
jag håller med berith. jag gillade inte alls serien. böckerna kändes bättre.
amaira
CITAT (Berith @ 30-03-2005, 08:09)
Och jag saknar det inte alls!

Inte jag heller.
Å andra sidan - jag och TV ... wacko.gif

Läste början här, då, och blev nyfiken, så jag tittade på reprisen av första avsnittet. Mycket förväntansfull.
(Ser ni vad ni påverkar mig?! rolleyes.gif wub.gif )

Den första kvarten var absolut ingenting, och jag började ge upp.
Något långtråkigt.

Sedan - inom loppet av fem minuter grät två olika kvinnor, och ännu en var olycklig. Fascinernade huh.gif !

Sedan var jag inne i det hela. (inte överdrivet imponerad, men i alla fall)
Såg nästa avsnitt, men lyckades med att missa de två följande, även missa repriserna. (Klockan ett på dagen, eller nåt, vem hamnar i närheten av teven då? Ja, det kanske man gör, men inte jag.)

Tittade i alla fall på sista avsnittet i måndagskväll.
ohmy.gif . Och?

Nänä, jag och teve... Det hela var väl "som folk är mest" - och det kan de gärna få hålla på med, för mig. Ganska långtråkigt.

Men så är jag också "kärringen mot strömmen" rolleyes.gif . Sorry. wub.gif
mulle
Det har definitivt inte sagt klick mellan TV-programmet Saltön och mig men däremot så är jag
FULLSTÄNDIGT, PLADASK, TOTALFÖRÄLSKAD i den UNDERBARA SKÄRGÅRDSMILJÖN!
Landskapet är så vackert att jag blir alldeles yr och övertygad om att det är ett av mina resmål inom snar framtid.
Vet ni någon bra hemsida med logi-alternativ etc.? I vilken kommun på er västkust har programmet spelats in?
Mulle
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Caprice
Saltön var inte så bra som jag trodde den skulle vara...
Var lite seg i handlingen, lite klicheartad...

Att visa lite otrohetsaffärer, gamla gubbdirektörer med unga tjejer, och viktproblem känns lite förlegat...
Och vad var poängen med sonen som visade sig vara gay..? Skulle det vara chockerande, eller..?

Jag vet att Carin Mannheimer kan bättre...

Men visst var den helt ok att titta på, såg alla avsnitten...
Miljön var fantastisk, vissa karaktärer underhållande..

Och när väl fortsättningen kommer så kommer jag säkert titta på den med..
Det finns mycket som är sämre att titta på... biggrin.gif



Caprice
Castea
CITAT (mulle @ 30-03-2005, 13:01)
Det har definitivt inte sagt klick mellan TV-programmet Saltön och mig men däremot så är jag
FULLSTÄNDIGT, PLADASK, TOTALFÖRÄLSKAD i den UNDERBARA SKÄRGÅRDSMILJÖN!
Landskapet är så vackert att jag blir alldeles yr och övertygad om att det är ett av mina resmål inom snar framtid.
Vet ni någon bra hemsida med logi-alternativ etc.? I vilken kommun på er västkust har programmet spelats in?
Mulle
wub.gif  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:

Hittade information på denna länk: http://www.vastsverige.com/vt_templates/ar...e.aspx?id=10775

Saknar serien enormt redan... Jag tycker det var mycket liv i rollgestaltningarna, jag. Tyckte mycket om Blomgren.
Eva i Skåne
Det var väl som folk är mest, skrev Amiara.

Exakt smile.gif . Det är det som tilltalar mig. Ganska normala människor med problem som vem som helst kan råka ut för.

Vardagsmänniskor, vardagstempo, vardagsproblem.
Där känner jag igen mig bäst wub.gif

Jag har ingen lust att drömma mig bort i amerikanska glamourösa överklassvärldar.


Tänk vilken tur för underhållningsbranchen att vi har olika önskningar. rolleyes.gif
Sulawesii
Jag hade inga förväntningar alls. Och blev glatt överraskad.
Tesa
CITAT (Snöflinga @ 30-03-2005, 01:01)
Förväntade mig typ, Stefan Ljungberg, tror han heter så wink.gif vet ni vem jag menar, en big Göteborgare med sångröst ?

Han är ju polis i Strömstad........då kan han ju inte jobba på Saltö heller!!!

(Han är Larsson i en serie polisfilmer som filmats i Strömstad efter böcker av strömstadbon Gösta Unefeldt...Polisen som inte ville svara, Polisen och pyromanen m.fl...)
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 30-03-2005, 17:19)
Det var väl som folk är mest, skrev Amiara.

Exakt smile.gif . Det är det som tilltalar mig. Ganska normala människor med problem som vem som helst kan råka ut för.

Vardagsmänniskor, vardagstempo, vardagsproblem.
Där känner jag igen mig bäst wub.gif

Jag har ingen lust att drömma mig bort i amerikanska glamourösa överklassvärldar.


Tänk vilken tur för underhållningsbranchen att vi har olika önskningar. rolleyes.gif

Instämmer! biggrin.gif wub.gif
Berith
Jaa, instämmer jag också. Gillar också allt det där, det vardagliga med helt 'normala' människor. wub.gif rolleyes.gif Men här fanns ingen som jag riktigt tog till mej, jag fick inget riktigt grepp om personerna. Kanske att det var skådespelarnas fel - alla passade kanske inte så bra till sina roller? unsure.gif

Jag veeet inte! biggrin.gif Men som sagt, blir det en fortsättning ska jag nog följa den också, måste ju få veta hur det går.
mulle
Halloj, NÅGON måste ju veta var på östkusten Saltön har spelats in...????
sad.gif
Mulle
Milex
CITAT (mulle @ 31-03-2005, 09:12)
Halloj, NÅGON måste ju veta var på östkusten Saltön har spelats in...????
sad.gif
Mulle

Öskusten?

Nä! Saltön är inspelad på framsidan biggrin.gif Grundsund heter orten. Ligger nedanför Lysekil.
mulle
Jag menade ju västkusten men koordinationen är inte som den ska när fingrarna helst skulle gräva i rabatterna...
Tack! Nu ska jag kolla turistsidorna på dessa orter, kanske blir det en hummerpremiärresa....
rolleyes.gif
Mulle
amaira
CITAT (Eva i Skåne @ 30-03-2005, 17:19)
Det var väl som folk är mest, skrev Amiara.

Exakt smile.gif . Det är det som tilltalar mig. Ganska normala människor med problem som vem som helst kan råka ut för.

Vardagsmänniskor, vardagstempo, vardagsproblem.
Där känner jag igen mig bäst wub.gif

Jag har ingen lust att drömma mig bort i amerikanska glamourösa överklassvärldar.


Tänk vilken tur för underhållningsbranchen att vi har olika önskningar. rolleyes.gif

CITAT
Jag har ingen lust att drömma mig bort i amerikanska glamourösa överklassvärldar.
Nej HUVVA! ohmy.gif

Sånt står jag inte ut med två minuter ens!



CITAT
Exakt  :) . Det är det som tilltalar mig. Ganska normala människor med problem som vem som helst kan råka ut för.

Vardagsmänniskor, vardagstempo, vardagsproblem.


Ja precis vad jag menade. Menade inte att det skulle vara dåligt. Jag är bara inte särskilt intresserad...

Men jag har svårt för teve över huvud taget. Gillar vetenskapsprogram, en del dokumentärer, och vissa naturfilmer.
Tittar på nyhetera emellanåt. Och en och annan film slinker ner.

En serie som jag tyckte var helt fantastiskt jättebra, var Glappet som gick för kanske tio år sedan. I fyra delar. Har den på video.

Den var så himla härlig! Både djup och tankeväckande, "ärlig", spontan, och full av humor samtidigt. Mycket skratt, både från dem och från mig som åskådare. Mycket "igenkännande" och minnen.

Serien följde två tonårstjejer i "glappet" mellan barn och vuxenvärlden. Det fanns också ett stort "glapp" mellan de två tjejernas självkänsla och syn på sig själva och världen och hur de lyckades med sin entre i vuxenvärlden...

Nån som såg? Nån som minns?
Ewa L
CITAT (mulle @ 31-03-2005, 10:32)
Jag menade ju västkusten men koordinationen är inte som den ska när fingrarna helst skulle gräva i rabatterna...
Tack! Nu ska jag kolla turistsidorna på dessa orter, kanske blir det en hummerpremiärresa....
rolleyes.gif
Mulle

I en tidigare tråd konstaterade vi att det gula huset som Emily kvartade bredvid är KFUM-gården på Fiskebäckskil. biggrin.gif

Den är alltså inte bara inspelad på en och samma plats utan lite häran och däran.
carol
CITAT (Castea @ 30-03-2005, 15:04)

Miljöerna är filmade på Skaftö, Grundsund och Fiskebäckskil. Men det finns många andra ställen längs Bohuskusten som också är fina, tycker jag.

Vi har snackat om detta förut:
Saltön på SVT1 ikväll
Milex
CITAT (carol @ 31-03-2005, 12:55)
Men det finns många andra ställen längs Bohuskusten som också är fina, tycker jag.

Jäpp!! biggrin.gif
*Molly*
CITAT (amaira @ 31-03-2005, 10:58)
En serie som jag tyckte var helt fantastiskt jättebra, var Glappet som gick för kanske tio år sedan. I fyra delar. Har den på video.

Den var så himla härlig! Både djup och tankeväckande, "ärlig", spontan, och full av humor samtidigt. Mycket skratt, både från dem och från mig som åskådare. Mycket "igenkännande" och minnen.

Serien följde två tonårstjejer i "glappet" mellan barn och vuxenvärlden. Det fanns också ett stort "glapp" mellan de två tjejernas självkänsla och syn på sig själva och världen och hur de lyckades med sin entre i vuxenvärlden...

Nån som såg? Nån som minns?

Ja vilken underbar serie Glappet var, den gick i repris nåt år senare. Låten Burnin med Cue (Niclas Hjulström) var ledmotiv, jag köpte den och på omslaget står att den är utgiven 1997 så serien är väl ungefär från den tiden. Hoppas på en ny repris wub.gif
cic
ÄLSKADE glappet! Har också på video. Tittar kanske en gång om året.. Man blir varm i hjärtat av bra skådespeleri och bra manus.
Hannele
Viveka Lärn har skrivit en kokbok om Saltön.
Berith
CITAT (Berith @ 30-03-2005, 08:09)
Och jag saknar det inte alls!  :D Ledsen alla Saltö-fantaster, men det blev inte alls så mysigt och härligt som jag hade hoppats på (se gärna den tidigare tråden, där jag var såååå positiv!). Jag tyckte mycket om Mannheimers tidigare serier, Svenska hjärtan och Solbacken, men i Saltön fick hon inte riktigt "liv" i personerna. Det kändes att dom inte var hennes skapelser, om ni förstår vad jag menar....

Men men.... kommer det en uppföljare kanske jag bänkar mej igen. wink.gif

Håller med mej själv! biggrin.gif Utom kanske det där sista, hoppar nog över uppföljaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon