Full version: Squash i pallkrage
Leontina
Hej!
Har länge velat odla squash men har ingen bra trädgårdsjord, så nu har jag slagit på stort och köpt pallkragar till detta projekt.

Min fundering är nu hur många kragar ska jag ha på höjden och kan man bottna med lite obrunnen hästdynga blandad med halm och sedan hälla påsjord ovanpå det?

Och så har jag för mig att jag läst någonstans att man kan stoppa ner en bit dräneringsslang och vattna i den i stället för att hälla på ovanifrån. Är det något att rekommendera eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för alla råd och tips, man vill ju att det ska bli så bra som möjligt redan från början smile.gif .

Tackar på förhand gör
Yvonne i Sala
jes / københavn
Hej !

Jeg er med her.
Jeg har en meget dårlig jord, fyldt med rigtig mange sten og så har jeg tænkt om man kan odla squash i spand (hink) og grave denne ned i jorden og fylde på som Yvonne skriver
Hvormeget plads skal der være til rødder m.m.

Mvh
Jes
jes / københavn
Hej

Er der ingen som ved ?

mvh
Jes
Åsa, mälardalen zon 2
Hur stor jordvolymen ska vara beror nog på vilken squash det är du ska odla det finns både starkväxande och svagväxande sorter, det finns sorter som rankar sig och det finns sorter som är mera i buskform. Starkväxande sorter brukar kräva mera plats både under och över jord än svagväxande.


Man kan även odla i en komposthög eller jordhög ifall man har mycket sten och inte vill gräva.

Där dushen är i denna bild så växer det rankande squash och pumpa hos mig i komposthögen


ah56
Jag odlade in pallkrage för första gången förra året. Jag byggde en pyramid och hade squashen överst. Dvs tre kragar hög. Det här blev resultatet
Eva i Skåne
Jag har odlat squash i pallkrage, bara en krages höjd. Det räckte, men den behöver näringsrik jord. Sen bredde plantan ut sig långt utanför pallkragen över gräset, men i en pallkrage kan man nog få plats att sätta två plantor.
Ullet
Jag odlade både pumpa o squash i pallkrage förra året o det blev rätt hyfsat. Tyvärr var det kallt ända in i slutet av juli så trots att jag hade skyddat läge blev det inga jätteskördar av det ena el det andra. Men jag hade squashen i en två pallkragar hög o pumpan i en tre kragars. Mkt kogödsel, med enbart lite vanlig jord på toppen, fick enormt mkt annat vid mitt första försöka att odla i pallkrage.

Åsa, så läckert o praktiskt att ha en dusch i odlingen!*apar efter tror jag*
L8 B.
Jag har tre kragar på höjden - lite enklare med ogräsborttagning. Dock lite pyssel när det behöver grävas om - men inget stort problem. Jag har obrunnen stallgödsle och halm i den första och andra lådan sedan vanlig jord ovanpå - för gurkliknande saker. Annars har jag jord i hela trevåningen. Vattnar som vanligt - men det kanske inte är så dumt med dränerinsgsslang - det är en tendens att det fort torkar ut - när det är så måmga sidor ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon