Full version: Julgranen klädd!
Sidor: 1, 2
Hannele
En underbar solig varm dag igår, jag passade på att klä den lilla granen ute. Maken blev förskräckt, men jag lovade att vänta med att tända den...
Elvy
Bra vara ute i tid!!!! Det är snart advent och mörkt
som attan, när inte solen wub.gif skiner.
Har ingen liten gran, så det blir en köpesort blink.gif
Fialotta
Hej! Jag har oxå startat lite med stjärnor som lyser i rabatten, fem stycken med klasar av stjärnor...riktigt läckert nu i mörkret...jag bor långt ut i skärgården utan gatlampor så jag gör allt för att lysa upp lite!
Är det nån som kan berätta om hemligheten med era fina signaturer...har provat men får inte till nån sån snygg som ni har...blir avis :wacko:
Ann
Såg något riktigt fint i går.
En rosenbåge klädd med murgröna, i den en ljusslinga, med små lampor och på varje lampa, var en torkad japansklyktablomma ( Physalis) ner -stucken. Det var den vackraste ljusslinga jag har sett.
Och inte är det för tidigt, det är ju mörkt ute nu, på kvällarna.
tongue.gif Jag har inga japanska lyktor, men tänker tigga till mig några och klämma in i rosenobelisken. Sedan ska jag sitta vid köksfönstret och njuta. rolleyes.gif Ann
Sylvia
Jag har en bild i min artikel Aktuellt i november http://www.odla.nu/artiklar/november.shtml där syns det några kvistar i vas med en ljusslinga och japanska lyktor på den annars mörka verandan. Fördelen med att de står inomhus är att de varken blåser bort eller blir blöta och ruttnar.
Katrina
Men ooooooo så fiiiint!

Så där, med lampor i de japanska lyktorna, skulle jag ha gjort om det varit
Judekörs som växt i rabatten....men det visade sig vara tomatillos! biggrin.gif
Hannele
Rosenbåge med ljus låter häftigt! Om inte i år, så nästa...
(Japanska lyktor får jag nog också samla in i tid - mysigt till holleween.)
Ann
CITAT (Sylvia @ 03-11-2002, 17:31)
Jag har en bild i min artikel Aktuellt i november http://www.odla.nu/artiklar/november.shtml där syns det några kvistar i vas med en ljusslinga och japanska lyktor på den annars mörka verandan. Fördelen med att de står inomhus är att de varken blåser bort eller blir blöta och ruttnar.

Precis så Sylvia. Jätte tjusigt wub.gif

"Snyggt, men inte pråligt, sa f-n, när han målade svansen ärtgrön." tongue.gif

Ann.
Solblomma
tongue.gif Och dina trädgårdstomtar, då?
Är de på gång?
Hannele
Maken fick ett lätt anfall, när jag började plocka fram tomtar från garaget... wub.gif
Men trollet med lyktan står och vakar nu!
Virgo
hej,

Jag förstår honom!
Julgran o tomtar i brjan på november!! ohmy.gif
Dagen före julafton är det dags, inte en minut tidigare!
Hannele
Och leva i total mörker fram till dess?? unsure.gif
(Tomtarna fick jag ju inte ta fram för maken - och ingen har tänt några ljus ännu...)

Vi har kommit på gamla dagar, att inte fel att tvätta alla gamla dammiga gardiner till jul åtminstone - och
en heltidsarbetande fyrabarnsfar hinner ju inte göra allt dagen före jul... tongue.gif
Virgo
Hejsan,
Man får välan dela upp arbetet lite, eller hur!
Mor lagar maten, far leker med barnen. tongue.gif

Jo det kan vara jobbigt och jag saknar inte den tiden då alla 4 barnen bodde hemma. Nu kommer dom med sina barn och det är ännu mera liv. wacko.gif
Mariann
God idé detta med att "klä" granen medans någon "värme" finns.
Tack! Skall snarast gå ut och göra det.
Louise i Göteborg
Men min "julgran" måste bindas in först och det gör så ont att jag drar mig för att börja. Sen är det förstås både kallt och taggigt sad.gif

Förklaring: Jag har en pyramidställning med en klängros som vintertid leker gran, perfekt form. Nu spretar den åt alla håll så bindas måste den, inte bara för att se ut som en gran.

Detta är taggigt och en balanskonst värdigt en trapetsartist. Idén är bättre i teorin än i praktiken, åtminstonde borde man ha valt en mindre taggig ros. huh.gif
Hannele
Nu har jag äntligen tänt vår lilla julgran ute,
och det har snöat så vackert på den!! smile.gif
Betty
...och vi som hade tänkt hinna med att skaffa en gran idag men hann inte... wub.gif de´e´så mycke´nu... hur ska man hinna med allt??? och inte en enda julklapp har jag köpt ännu... wub.gif USCH vad stressad jag blir!!! Näää, nu dricker vi lite glögg och tar nya tag i morron!!! tongue.gif
Louise i Göteborg
Har vi inte kommit överens om att vi INTE har trädgården till att tävla och skapa stress med??? huh.gif

Inte julen heller, skål och god natt rolleyes.gif
Betty
wub.gif Jooo, det har du rätt i Louise...glömde visst det i brådskan... wub.gif ska skärpa mej... wub.gif
Ina
Jag blir ledsen när jag märker att folk stressar inför julfirandet, inte så mycket för egen del utan för deras skull. Själv tänker jag knappt i de banorna längre. Det jag gör, gör jag för att det skänker mig glädje. Jag bakar lite för att det luktar så gott med julkryddor och nybakt. Sätter upp adventsstjärna för att det gör mig glad att titta på den, framför allt när jag kommer hem med bilen och det är helt mörkt. Då ser man stjärnan och "husljuset" på håll - det är lycka att veta att 'Där bor jag!'. Adventsljusstake, några av barnens alster från skola och pyssel, kanske fixa en ny duk i julfärger....
Jag storstädar inte, köper inte massa julklappar. Sätta upp julgardiner behöver jag inte, det finns ingen plats över för gardiner i mina fönster, det är fullt med krukväxter... wub.gif Det är knappt så den stackars adventsstjärnan får plats!
Nu hoppas jag bara att jag inte uppfattas som självgod, de som trivs med ruschandet innan jul eller av andra skäl fortsätter med det skall göra det med gott samvete!
Trevlig 1:a advent tillönskas alla på forum! biggrin.gif
Hannele
Vad är det för stress om man tänder sin utegran till 1:a advent??
Otroligt mysigt med snö på!
Den står där ute och växer hela året... lite julfint nu.
Virgo
Hej,

Ja Herregud!! bara det inte blir som i USA! Hela huset dekorerad med olika färgade o blinkande lampor och hohoande jultomtar och bjällerklang dygnet runt i en hel månad.
Eva i Skåne
Virgos inlägg gav mig en tankeställare.
Jag har alltid också avskytt det amerikanska prålet, men visst påverkas man lite för varje år unsure.gif I år har vi införskaffat en grön ljusslinga och virat runt staketet.
Helen i Skåne
Ja du Virgo! Jag höll på att köra av vägen igårkväll när jag körde genom byn. Uppe på taket, på skorstenen närmare bestämt sitter en lysande tomte och sedan "rinner" ljusslingorna kring skorsetene och ner över taket... är inte DET amerikanskt så vet jag inte... wacko.gif Lite väl mycket för mig!
Berith
Häromdan såg jag i en trädgård en gran som var klädd med kulor och annan brôte - närapå nästan fruktansvärt fuuult! huh.gif
Hannele
I sin egen trädgård får man väl göra som man vill...?? unsure.gif
Hur roligt var jularna i Sverige för femtio-hundra år sedan? Hejja USA!!
wub.gif
Virgo
"God Jul!"

CITAT
Hur roligt var jularna i Sverige för femtio-hundra år sedan? Hejja USA


Det var faan så mycket roligare då. Nästan alla barn trodde på tomten. Det var inte lika stressigt som det är nu. Ingen prestationsångest, familjen sjöng julsånger och hade trevligt. Slapp Kalle Anka. Stressa med julbordet innan "tomten" kom med svindyra presenter, som bara var roliga några timmar.
levande ljus i granen. Hemlagad julmat. Inga Mamma Scan´s köttbullar.
Far eller mor läste sagor för barnen. Morfar sov i finfåtöljen. Mormor stickade strumpor.

Och framförallt man slapp detta USA jul eländet.
Ina
Jag har levande ljus i granen, kan inte tänka mig något annat! Har också lyckats göra mig av med prestationsångesten. Läser gärna sagor (även när det inte är jul) trots att äldsta sonen blir tonåring nästa födelsedag. "Indoktrinerar" dessutom mina barn energiskt, så det finns nog hopp för framtiden, Virgo! smile.gif
Virgo
Hej,

Ja man bör hålla de gamla jultraditionerna vid liv.
Louise i Göteborg
Det var säkert roligare jular för hundra år sen om man hörde till de som tomten verkligen kom till,ångesten inte handlade om att få nån' mat överhuvudtaget, sjungandet inte bara bestod i fars fyllebröl,det fanns några ljus alls och nån kunde läsa för barnen................
Berith
Som nån sa:
det är inte säkert det var bättre förr bara för att det är sämre nu! blink.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Jag har effektivt försökt hålla julandet ifrån mig detta år, men idag (jag är hemma efter en pärs med maginfluensa) har jag fått städdille tongue.gif

Eftersom jag haft två "hyresgästkatter" varav en LÅÅNGHÅRIG! boendes hos oss ett par veckor, är det skööönt att få bort alla pälstussar och kattsandsstenar!

Och då, plötsligt så springer jag runt och lägger på lite röda dukar, och OJOJ så mysigt det blir!

Kanske, kanske, blir det jul i år också! wub.gif rolleyes.gif
Virgo
hej,

Ja, tyvärr finns sådana jular fortfarande.
Berith
CITAT (Virgo @ 06-12-2002, 14:52)
hej,

Ja, tyvärr finns sådana jular fortfarande.

Hej Wille! Hurdana jular då?! blink.gif Såna med juldukar, dammtussar, kattsand, maginfluensa, städdille eller mys...? Va...? unsure.gif
Monique
Berith skrev att det fulaste hon sett var en julgran i en trädgård, fullt påklädd med kulor och en massa bröte.
Vojne vojne, det är precis vad jag gjort de senaste åren, flyttat ut granen
klätt den med röda kulor, snöflingereflexer,glitter och små lampor.
Kors vad jag tycker min gran är fin, förra julen var det dessutom en dm snö på den.
Om jag får till det skall jag skicka in en bild på "eländet" laugh.gif
Brukar fixa till det runt Lucia, till en del grannars förskräckelse och någras förtjusning.
Hundarna visar sin uppskattning genom att pinka på den och grannens katter leker med dekorationerna. rolleyes.gif
*Felix matte*
Vad mysigt du måtte ha det, med klädd gran ute.
I min finns (än så länge) bara lampor.
Toppstjärnan blåste iväg förra året så jag får köpa ny.
Stor tomte med ljuslykta i hand vaktar granen.
Får ta mej en funderare om jag skall fixa dit några kulor
och lite glitter.
Du är nog hundars och katters favorit
eftersom de så öppet visar sin tacksamhet.
Jag väntar med spänning på bild.
Berith
Jag vill också se den bilden...! rolleyes.gif

När jag var till torget häromdan och kollade in julkommersen drattade jag nästan omkull när jag passerade killen som sålde trädgårdstomtar! För där stod en stooor tomte, runt metern hög, med jackan på vid gavel och fullt beväpnad! wub.gif
Katrina
Ähum...."fullt beväpnad"? ohmy.gif
Menar du vad jag tror att du menar...? wub.gif

Vojne, vojne - vad gör människorna med den stackars tomten?
Berith
Jooodå! Det menar jag... wub.gif
Virgo
hej,

Ibland blir svaren lite konstiga då de kommer in för sent.

@ Berith
så här menar jag.

CITAT
Det var säkert roligare jular för hundra år sen om man hörde till de som tomten verkligen kom till,ångesten inte handlade om att få nån' mat överhuvudtaget, sjungandet inte bara bestod i fars fyllebröl,det fanns några ljus alls och nån kunde läsa för barnen................

svar
Ja, tyvärr finns sådana jular fortfarande.
Berith
Jaaahaaa! Du menade såååå...! wub.gif
*Felix matte*
Julen förr i tiden: Visst var den väl bättre.
I dag är vi bundna av det egna.

Gran och klappar, mat på borden
Dockor och bilar, inga problem
Vem visste väl att
i den stora horden
fanns dem som inte
hade ett hem.
Vi firar och njuter
vräker i oss mat
Utan att tänka
på dem som har tomma fat.
Monique
Bild på granen: Ni som är lite mer bevandrade i datavärlden, hur gör jag ???
Försökte på en sida som bara har "fotoalbum" men inte fungerade det.
Var skall jag lägga bilden för att kunna föra över den hit ??
Har sparat bilden i "mina dokument" microsoft word.
Tacksam för hjälp är jag inte bara för granen utan också för kommande bilder till palkrageklubben.
Berith
Åh, det här måste vi ju bara få se! smile.gif

Vilken sida med fotoalbum var det? alltomtradgard.se är en sida där det är lätt att lägga in bilder och föra över hit! Testa där så tar vi steg två sen om det är nåt som inte funkar! rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Monique @ 06-12-2002, 23:24)
Bild på granen: Ni som är lite mer bevandrade i datavärlden, hur gör jag ???
Försökte på en sida som bara har "fotoalbum" men inte fungerade det.
Var skall jag lägga bilden för att kunna föra över den hit ??
Har sparat bilden i "mina dokument" microsoft word.
Tacksam för hjälp är jag inte bara för granen utan också för kommande bilder till palkrageklubben.

Logga in på www.alltomtradgard.se och bli medlem där. då har du album där du kan lägga in bilder som du sedan kan föra över till odla.nu. Så gjorde jag efter tips jag fick här.
Monique
Tackar allra mjukast för tips, fotoalbumet jag provade var en Amerikansk sida, det varkar lättare att hålla sig i Sverige.
Provar på sön.em nu skall jag packa för att fara till Hufvudstaden i morgonbitti.
Natti natti sleep.gif
Katrina
Men OBS! OBS! OBS!

Du måste spara bilden i bildformat (.jpg eller .gif t ex).
Det går inte att ha den sparad som ett Word-dokument och sen lägga in i album.
Monique
Nu jä.........r MIN JULGRAN

Med mycket möda, svett och tårar + mycket hjälp från Berith som fått instruera mig på förskolenivå för att få till det med bilden.
Har lärt mig mycket men, " ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man kan "



Hoppas det är några här på forumet som också tycker min utegran är fin, ni andra får sälla er till mina grannar som ojar sig runt Lucia varje år.

wub.gif TUSEN TACK BERITH för att du tog dig tid. wub.gif
En hälsning till Felix matte som genast förstod det fina med utegran.
Berith
Du kunde!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Jag sa ju att du skulle klara det!

Det är ju en jättefin gran, inte alls sån som jag hade sett och inte tyckte om!!


Nu väntar jag bara på fler bilder... smile.gif smile.gif smile.gif
*Felix matte*
Hej Monique!
Vilken gran!!!!! En sån vill jag ha
Vi fick inte tag på så fint ex. detta år.
Inte har jag hunnit få några kulor i min men en toppstjärna
ligger här och väntar på att sättas upp (har blåst rejält i flera dar)
Jättefina Labbar du har. wub.gif
Bilden på Felix och dotterns labb är gammalt scannat
före digitaltiden. De älskar varann, Liten & Stor

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon