Full version: Fnatt
snofsan
Jag begriper inte vad som har flugit i katten Tullan. Hon har alltid snällt och fint besökt lådan med kattsand och skött sig med andra ord.

För en månad sedan ungefär upptäckte jag jord utanför blomkrukorna i ett fönster, några dagar senare utanför två jättekrukor som står på golvet och i förrådet var det jord kring alla plantor på vinterförvaring.

En gång såg jag när hon satte sig och kissade i den ena krukan på golvet. Jag tog henne i nackskinnet och fräste åt henne på kattors vis, men hon blev förstås sur och rev mig på handen.

Då gick jag till Willy´s och köpte en massa grillpinnar och stoppade ner dem i jorden men i helgen såg mina barn hur hon bara vek undan dom böjliga pinnarna och baxade in sig emellan dom. Suck.

Min Qumkat (?) ser ut att tappa alla blad och den andra golvkrukans typ "gummiplanta" har ochså börjat vissna i stället för att sätta fart nu så här på våren.

Min katt är steriliserad, 11 år gammal och har aldrig burit sig åt så här.

De dagar hon går i krukorna springer hon runt hela tiden, än skall hon ut och när hon är ute vill hon in och när hon varit inne en stund vill hon ut igen och så håller hon på i ett par dagar i stöten och slickar sig i rumpan stup i kvarten.

Är det någon som vet vad det är för fel med en katt som bär sig åt på det sättet?

En bekymrad Snofsan


sad.gif
zaaritha
Urinsten??
Virgo
Gå till veterinären med katten. Det nåt galet med den.
snofsan
På er låter det som något riktigt allvarligt.

Borde hon inte ha ont om det är urinsten?

Är det vanligt hos äldre katter?
zaaritha
Katter visar oftast inte om de har ont!!
Kissar hon normalt--alltså "normal" mängd?
Eller småskvätter?
Har något ändrats i ert hem, nyligen??
AvalonC
Ring till en vetrinär eller djursjukhus och fråga, att fråga kostar inget...
Plus att du blir lugnare på kuppen... *ler*
snofsan
Det har varit lite mera folk hemma än vanligt, det är det enda.

Ja, det har sett ut som om hon svårt att kissa och att det blir bara småskvättar.
snofsan
CITAT (AvalonC @ 01-04-2005, 23:25)
Ring till en vetrinär eller djursjukhus och fråga, att fråga kostar inget...
Plus att du blir lugnare på kuppen... *ler*

Det ligger mycket i vad du säger.

Få se om veterinären svarar i morgon.
zaaritha
Småskvättar: urinsten--tyvärr!.
Äter katten torrfoder??
snofsan
Nej, inget torrfoder utan burkmat och ibland hemmalagat +en och annan ostskiva. Men hon dricker inte särskilt mycket vatten, vilket vi har undrat över. Kattor behöver ju också vätska fastän det är en hel del gelé i burkarna nuförtiden.

Kommer urinsten i periodvisa anfall?

Vad gör veterinären åt en sådan sak? Krossar stenarna med ultraljud? Eller finns det något lösningsmedel man kan tillföra maten tror du?
zaaritha
Vår katt blev opererad, det tog tre dygn!
Men--katten blev inte frisk--helt--igen, tyvärr!
Inte veterinärens fel--alls!
Så--beställ tid hos veterinär!!
Lycka till!!! Det går säkert bra!
snofsan
Vilken av dina gosiga katter var det som blev opererad?

Jag kollade i ditt album. Mysiga katter du har. Och de små är sååååå söta!

Tack för dina råd.

Jag skall genast i morgon kontakta veterinären och sedan hålla tummarna att allt går bra.

Snofsan smile.gif smile.gif
hera
Antigen kan det vara att katten protesterar mot något en förändring eller nåt eller kan det oxå vara urinvägsinfektion.
Det hade min katt när hon började göra lika dant .
Försök o kolla upp det så fort som möjligt annars kanske katten vänjer sig att kissa på det mest kontigaste ställen .
Exotic
Kan vara urinvägsinfektion om det värkar vara svårt att kissa.
men som dem andra skrev ..
Tag kontakt en vetrinär.
mollys_matte
CITAT (zaaritha @ 01-04-2005, 23:32)
Småskvättar: urinsten--tyvärr!.
Äter katten torrfoder??

Vet inte om de tvar så du menade, men om du menade att torrfoder ger urinsten så måste jag abra säga att så icke är fallet.
Inte om man ger kvalitetsfoder! Däremot så har det gett det för, och då foder av sämre kvalitet som inte innheåller rätt mängder med vitaminer och mineraler, men det har inte varit just för att det varit torrfoder utan för att sammansättningen i foderet är fel!
Det är en vanlig missuppfattning att de får urinsten av torrfoder, även veterinärer har trott det, men nu har de tvisat sig att så icke är fallet, utan det har berott på dåligt foder helt enkelt! (Han veterinären på 4ans veterinärerna berättade det för några veckor sedan)
pejori
tippar på urinvägsinfektion smile.gif smile.gif
när det gör ont att kissa, är det lådans "fel" och hon går någon annanstans smile.gif smile.gif
vet. besök är nödvändigt wub.gif
Kathy
CITAT (mollys_matte @ 02-04-2005, 09:56)
CITAT (zaaritha @ 01-04-2005, 23:32)
Småskvättar: urinsten--tyvärr!.
Äter katten torrfoder??

Vet inte om de tvar så du menade, men om du menade att torrfoder ger urinsten så måste jag abra säga att så icke är fallet.
Inte om man ger kvalitetsfoder! Däremot så har det gett det för, och då foder av sämre kvalitet som inte innheåller rätt mängder med vitaminer och mineraler, men det har inte varit just för att det varit torrfoder utan för att sammansättningen i foderet är fel!
Det är en vanlig missuppfattning att de får urinsten av torrfoder, även veterinärer har trott det, men nu har de tvisat sig att så icke är fallet, utan det har berott på dåligt foder helt enkelt! (Han veterinären på 4ans veterinärerna berättade det för några veckor sedan)

Vad är "bra" resp "dåligt" torrfoder? unsure.gif
Tips på sorter?
pejori
bra torrfoder finns hos vet. och zooaffärer. smile.gif
dom är speciellt sammansatta och finns för olika behov. smile.gif
tex. särskild persermat..eller mat för katt/hund med känslig mage osv.
dålig mat är enl. MIN uppfattning.. alla lågprisfoder...
ejjan
Prata med veterinären om vilket foder som passar din katt bäst. Vi har foder från just veterinären som är bra för innekatter och katter som tidigare har haft urinsten (vår ena katt har haft det sad.gif )

Vårt foder heter Specific. Fodret är dyrt men det är mycket mat i det, katterna blir mätta på lite. Lycka till smile.gif
mrsgreen
Fullfoder (ej torrfoder!!) som tex Iams, Hills och Royal canin, är i längden billigare per måltid än skräpmaten (burkmat + torrfoder) ni köper från ICA, Konsum eller annan vanlig affär.

Jag har 3 katter och köper en säck Hills varannan månad till ett pris av 500kr, då vet jag att de får all den närig de behöver och till ett betydligt billigare pris än om jag köper burkmat och torrfoder från ICA.
Dessutom tar katterna upp mer av fullfodret än skräpmaten.
De gör mindre i och det luktar mindre om lådan.

Dyrare kan det kännas i inköp men billigare i längden!
Fullfodret är bättre sammansatt näringsmässigt än "skräpmaten".

Testa att lägga större stenar i de krukor hon går i, men att söka veterinär är nog en bra idee!

En av mina honor hade en period där hon satte sig precis utanför lådan och gjorde sina bestyr.
Varför har jag ingen aning om, lådan var inte smustigare än vanligt och sanden är alltid samma märke.
Efter en tid gick hon på lådan och gick där tills hon gick bort.

Lycka till..
smile.gif
snofsan
Tack för alla fina svar och erfarenheter.

På måndagen blir det veterinären OCH slut med burkmaten.

Jag skall försöka få tag i Specific eller Hills om veterinären tycker det är lämpligt för katten.

Det är ju bra om hon blir mätt på lite för hon börjar bli lite väl rund.

biggrin.gif Snofsan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon