Full version: Citrus...
joli
Jo... jag minns att när jag hade min första apelsinväxt så forskade jag en hel del om citrussläktet. Det visade sig att de inte gillar kalk.

Jag gick efter rekomendationerna och köpte sur jord och vattnade med kalkfritt vatten. Växten dog oturligen. Sedan dess har jag bara planterat citrusväxter... i "vanlig" jord. Vattnat med vanligt vatten och gödslat med vanligt gödsel... och de har aldrig klagat.

Jag fattar ingenting. Enligt beskrivningarna ska bladen bli gulgröna och se vissna ut, men det gör dem inte.

Ngn som fattar? Är de härdade eftersom de är planterade i sverige?
ec02clmy
jag har provat med köpt, kalkad, blomjord och kranvatten, kalkat, och den frodas bra.
Ingrid på Västkusten
Nej de gillar inte kalk, då kalken bygger upp i krukjorden och gör så att växten har svårare att tillgodogöra sig näring. men detta är ju en gradvis process, inget som händer över en natt. Så vattnar man och pottar om som vanligt så är det ingen fara smile.gif)
Men de är inte kalkskyende växter som pronto avlider bara an viskar ordet kalk i närheten....
:-D

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon