Anna G
Jag har hittat en koloni som jag ska köpa, har inte skrivit kontrakt men kommit överens med säljaren om pris med mera så förhoppningsvis går köpet igenom snart.

Damen som äger kolonin har sagt att hon har fått ha sallad och grönsaker ifred men att folk går in på tomten för att stjäla bland annat rabarber och att de då trampar upp resten av landet. Kolonin ligger mitt i centrala Malmö (Zenith för er som känner till det) och kan därför vara ganska utsatt... Jag funderar därför på att bygga ett trädgårdsland av pallkragar, på så sätt borde det som växer i dem inte bli nedtrampat och förstört. Hur höga brukar ni ha era pallkragar? Om jag sätter två stycken ovanpå varandra, blir det lagom höjd då eller ska det vara ännu högre? Såg bilder här på forumet hur någon hade byggt i platåer så att det bildades en sorts pyramid, det såg fräckt ut!

En annan fråga: jag skulle vilja prova att odla jordgubbar på kolonin men misstänker att de är HÖGST stöldbegärliga... Tror ni att jag kan odla dem i pallkragar, sätta på en extra pallkrage så att odlingen växter nedsänkt och sedan sätta på ett galler som jag låser fast med hänglås? Eller blir det för mörkt för jordgubbarna om de får en extra palllkrage som kant? Tomten är solig i princip hela dagen. Odlingen får ju inte växa över kanten på pallkragen för då funkar det ju inte att lägga galler på. Som galler hade jag tänkt mig någon sorts kompostgaller eller hundbursgaller som är så tätt att inte hela händer kan ta sig igenom... Hittade kompostgaller som är 70x90 cm men vet inte om de är tillräckligt stora för att täcka en pallkrage. Finns det pallkragar i olika storlekar?
Susanne i Linköping
En halvpall är 60x80 cm, annars kanske två galler kan få täcka en standardkrage på 80x120 cm?

Odla lite taggiga rosor också så kanske tjuvarna åtminstone får lite obehag som straff! tongue.gif
Anna G
Då borde gallerstorleken fungera bra! Ett galler på en liten krage eller två galler på en stor krage. Återstår att se om det blir för mörkt för jordgubbarna... Tyckte själv att det annars var en smart idé med galler, om det funkar sätter jag kanske galler på alla pallkragarna för säkerhets skull. Trist att inte kunna odla något ätbart annars.

Det finns redan rosor runt större delen av tomten men de har tydligen inte hjälpt sleep.gif
KURT
Kan man täcka över med fiberduk så kan det skydda mot stölder (men är det något som skall pollineras så är det ju inte så bra).
Anna G
En fiberduk är väl dessutom ganska lätt att ta sönder om man vill stjäla det som finns under???

Tanken med ett galler är att det krävs ganska rejäla verktyg för att klippa upp det, de flesta som pallar frukt och grönsaker är nog inte så ambitiösa att de tar med sig bultsax eller dylikt rolleyes.gif
Eva i Skåne
Nej, de som bara är ute efter bär och grönsaker kanske avskräcks av gallret, men jag tänker att det finns andra som kan peppas av motståndet och ställa till värre skada, bara för att jä...as, värre än att bli av med sin gröda.

Bara en tanke wink.gif
Anna G
Ja, jag har funderat på det. Därför var min ursprungliga plan att inte ha grönsakerna övertäckta, OM jag ska plantera jordgubbar tänkte jag prova med galler. Men först ska jag kolla med grannarna hur de brukar göra, säger de att det inte är lönt att försöka sig på jordgubbar får jag nog dessvärre lita på det... Synd att folk inte kan låta andras grejor vara ifred. sad.gif

Men oavsett får jag glädja mig åt att få en trädgård att påta i, eftersom jag bor i lägenhet nöjer jag mig ganska bra med att plantera blommor också. tongue.gif
Eva i Skåne
Lycka till wub.gif
solkatten
Fiberduk kanske inte är så dumt ändå, det hindrar inte ev. tjuvar men det hindra dom att SE vad som växer. Då kanske de drar sig för att gå runt och lyfta på alla dukar för att se om det är något ätbart. Det kanske räcker att göra små fiberdukstunnlar om inte annat stoppar det kålflugor och dylikt. Lite jämnare temperatur blir det också.
Anna G
Mmmm. Jag får fundera på saken. Som du säger, om de inte ser vad som växer där låter de det kanske vara. Var köper jag fiberduk billigt, finns det på EKO-hallen och liknande ställen?

Det viktigaste för mig över huvud taget är att få upp trädgårdslandet i knähöjd eller högre. Det gör mig inte så mycket om folk stjäl en del ätbart, bara det räcker till mig också. Däremot är det ju inte så kul om de trampar ner hela min odling bara för att komma åt rabarbern som växer längst in. Odlar jag i pallkragar är det ju lättare för dem att gå runt dem än att gå över dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon