Full version: Pallisar i sluttning
Susanne i Linköping
Bredvid den plattsatta delen av uteplatsen tänkte jag ställa ett par pallkragar att odla i, marken sluttar lite ner från plattorna. Vad skulle ni göra, gräva ur närmast plattorna eller höja upp bortre delen med något, för att få pallisarna att stå vågrätt? Det är gräsmatta där nu. Yttersta raden plattor har sjunkit ner så att de följer markens lutning. Strax intill växer en korallkornellhäck, så något slags markduk lär behövas för att hålla deras rötter borta.

Och jag funderar också på om jag ska ställa kragarna precis intill varandra eller lämna ett lagom avstånd för gräsklipparen mellan dem. Några goda råd?
gammelnalle
bara en fundering.... OM pallkragen lutar MOT söder är det väl ingen nackdel??? eller??

jag har 3 pallkragar på rad med gång-mellanrúm.. MEN har markduk även där... tycker att det har funkat. OM jag inte skulle ha markduk och det växer gräs där misstänker jag att det blir svårt att få bort gräset "på" (mot) pallkragarna utan att ha trimmer . Då skulle jag nog sätta dem mot varandra med KORTSIDORNA mot varandra...TROR att det blir för stort avstånd att nå över kanterna. (Men det är bara vad jag tror)
Eva i Skåne
Även om man kör gräsklipparen alldeles intill pallkragarna blir det en förarglig gräskant kvar som man måste ta med trimmer eller sax, så jag hade inte gjort några mellanrum.
Susanne i Linköping
Tack för era svar!

Det lutar åt att jag gräver ur lite bredvid plattorna för att sänka ner kragarna där, passar på att putta in lite jord under de plattor som sjunkit ner och ställer kragarna så plant det går. (Tyvärr gammelnalle, de lutar inte åt söder, utan mot häcken i öster, bort från huset. Däremot sluttar hela uteplatsen svagt åt söder, den lutningen får även pallkragarna ha.)

Klippa kanter får jag göra runt kragarna i alla fall så det gör ingen jätteskillnad om jag måste klippa även mellan dem, men markduk mellan dem kanske funkar. Bara det inte ser alltför anskrämligt ut, man kommer ju att sitta precis intill om man sitter ute. Markduk mellan kragar och plattor skulle också göra att jag slipper rensa/klippa gräs och ogräs som kommer upp där. Hmm... där borde jag banne mig kunna ha backtimjan annars... beslutsångest!

Går det att ha marktäckare direkt mot gräset eller växer gräset in i marktäckarna då?
gammelnalle
Tänkt LITE.......

OM du gräver ner pallkragen i slänten kommer den FÖRMODLIGEN att ruttna mycket fortare.... (men det kanske inte gör nå´t??)

NU FÅR du ännu mera beslutsångest!!!??? biggrin.gif smile.gif rolleyes.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon