Full version: Solens nedgång
mulle
Jag var inne på SMHIs hemsida och kollade solens upp- och nedgångstider.
Kan någon förklara för mig hur det kan komma sig att solen går ned ungefär samtidigt i Norrland och i Skåne men betydligt tidigare i mellersta Sverige? Enligt min logik borde dygnet vara längst i norr och bli successivt kortare ju längre söderut man kommer.
Mulle

soltider
mr bojangles
Jag hittade inte tiderna i SMHI-länken, men kan det inte ha med observationsplatsernas öst-västliga belägenhet att göra? Luleå ligger ju betydligt östligare än Skåne.
mulle
Självklart!!! Jag tänkte bara i norr-söder axel...
Tiderna finns direkt under Sverigekartan till vänter på hemsidan.
Mulle
farbror B
smhi

ser bättre här vad du menar....
kerstin z5-6
Snart kommer det inte att finnas några solens nedgångs- tider för norr -haha - laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-04-2005, 19:21)
Snart kommer det inte att finnas några solens nedgångs- tider för norr -haha - laugh.gif  :lol:  :lol:  :lol:

haha själv du! laugh.gif hur vet ni då när ni ska gå och lägga er?
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 05-04-2005, 21:06)
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-04-2005, 19:21)
Snart kommer det inte att finnas några solens nedgångs- tider för norr -haha - laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

haha själv du! laugh.gif hur vet ni då när ni ska gå och lägga er?

Ibland lägger vi oss inte laugh.gif wub.gif vi grillar...äter gott och bara njuter av ljuset...hela dygnet runt wub.gif

Här kan man se tider för solens upp o nedgång på olika orter. smile.gif
Betty
CITAT (Berith @ 05-04-2005, 21:06)
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-04-2005, 19:21)
Snart kommer det inte att finnas några solens nedgångs- tider för norr -haha - laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

haha själv du! laugh.gif hur vet ni då när ni ska gå och lägga er?

Vi norrlänningar blir väl sömnina som alla andra... tongue.gif
Men jag måste erkänna att ibland blir man väääääldigt sent där ute i trädgården wub.gif
Man förlorar sig helt i de ljusa nätterna och tappar helt "gåinochläggdig-vett"! I slutänden brukar det vara myggen som ser till att man kommer sig inomhus... rolleyes.gif
mulle
Det är väl klart att man inte sover när det är ljust.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Men ljuset i all ära - ännu mer älskar jag nog de mörka, varma, gärna lite sydländskt fuktiga augustinätterna! wub.gif
Mulle
Berith
biggrin.gif Ska testa det nån gång, att vara uppe lika länge som solen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon