Sidor: 1, 2
netaave
Vi var med om något knepigt idag, vi kom åkandes på gamla Stockholmsvägen vid ett ganska ensligt parti, vid en busshållplats mitt ute i skogen stod två bilar med ganska långt mellanrum.
Jag uppfattade en utländsk man i den första bilen, sydamerikan tror jag, vid den andra bilen som hade motorhuven uppfälld stod en kvinna även hon såg sydamerikansk ut, i bilen satt två barn.
Vi trodde hon fått fel på bilen så vi gjorde en u-sväng och stannade bakom hennes bil. Maken gick ur men jag satt kvar för vi har haft en stöldliga här i stan som härjat på stomarknadernas parkeringar, de har bett om hjälp med vägvisning via kartor och medans bilägarna som mest varit kvinnor visat på kartan har någon annan länsat handväskan inne i bilen. Jag hade det i bakhuvudet och satt alltså kvar.
Efter en stund kommer maken och säger att hon har slut på bensin, hon har inga pengar utan frågar om vi kan köpa en guldring för 100 kr, jag säger nej. Hon börjar då tjata om att vi måste hjälpa henne och tar fram ännu mer guld, tjocka halsband och armband säkert värt flera tusen kronor, hon vill ha 200 för alltihop.
Jag förklarar att vi inte har kontanter och erbjuder mig att ringa till polisen efter hjälp.
Hon blir vansinnigt arg och det börjar bli obehagligt, vi åker och jag ringer polisen. Hamnade i en telefonkö och eftersom jag hade lite pengar kvar på kortet så struntar jag i alltihop.
Vi åker tillbaka samma väg 10 min senare och då är hon inte kvar.

Gjorde vi rätt, skulle vi gett henne pengar? Guldet hade jag aldrig i världen befattat mig med, det kunde ju varit stöldgods.
*Felix matte*
Du gjorde helt rätt...och guldet var inget guld
Dessa ligor härjar över hela landet...de har också varit här i norr.
Ringarna och kedjorna är värda några tior...polisen lyckas få stopp på bedragarna på en ort ...då drar de vidare till nästa och nästa....
Ofta har de barn i bilen, bara för att vi då ska se dem som mer trovärdiga.

Stanna inte bilen nästa gång du ser liknande!
Helen B
Jag skulle inte heller gett pengar och absolut inte tagit emot guld..... Det där lät mycket skumt.
Bara det att hon blev arg när du erbjöd att ringa till polisen. Vad obehagligt. Jag vågar inte stanna och hjälpa folk vid väggrenen. Det är hemskt att det har blivit så, men jag har hört så mycket om obehagliga incidenter här i Stockholm.
Om du har tid borde du ringa polisen och berätta om detta, så håller de ögonen öppna när de kör omkring.
Förra våren ringde jag polisen när det stod en parkerad bil ( med en sovande man på passagerarsätet) på cykelvägen i skogen. Det tog inte lång stund innan de kom.
lotta_
Usch vad otäckt!! Jag skulle ha gjort precis som er och bara sett till att snabbt komma därifrån. Så tråkigt det är att man inte kan lita på folk, det kan ju faktiskt vara någon som är i nöd men när sånt här förekommer så slutar vi bry oss. sad.gif
netaave
Har gjort en anmälan via nätet.
Copycat
.!
netaave
CITAT (Copycat @ 05-04-2005, 22:31)
Hejsan ! 112 ska man väl t.o.m. kunna ringa om mobilen är helt tom på pengar?? Så säger dom hos polisen i alla fall. unsure.gif

Så akut tyckte jag inte det var, jag ringde det nya numret 114 14.
Copycat
.!
Tesa
Du gjorde helt rätt som stack....de där guldförsäljarna härjar härlängs E6.an varje sommar...
Trist för de som verkligen behöver hjälp får ju kanske ingen...
lotta_
CITAT (Copycat @ 05-04-2005, 22:37)
Hejsan Netaave ! Det är för att människor resonerar så som bedragarna kan hålla på så länge som dom gör. Om man misstänker ett brott så SKA man utnyttja 112. huh.gif

Jag tror att de flesta förknippar 112-numret med akut sjukdom eller olycka, det gör jag i alla fall.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 05-04-2005, 22:33)
CITAT (Copycat @ 05-04-2005, 22:31)
Hejsan ! 112 ska man väl t.o.m. kunna ringa om mobilen är helt tom på pengar?? Så säger dom hos polisen i alla fall. unsure.gif

Så akut tyckte jag inte det var, jag ringde det nya numret 114 14.

Bra att du gjorde anmälan.. vet inte hur det är med polisresurser i ditt län men häruppe ville polisen ha tips om man råkade på dessa bedragare... detta har pågått under minst ett års tid.
netaave
CITAT (lotta_ @ 05-04-2005, 22:39)
CITAT (Copycat @ 05-04-2005, 22:37)
Hejsan Netaave ! Det är för att människor resonerar så som bedragarna kan hålla på så länge som dom gör. Om man misstänker ett brott så SKA man utnyttja 112. huh.gif

Jag tror att de flesta förknippar 112-numret med akut sjukdom eller olycka, det gör jag i alla fall.

Det är precis så det ska användas.
Milex
Det härjade guldligor här i fjol. Polisen ville gärna att man anmälde direkt eftersom de hade svårt att få fatt i dem. Jag tror att polisen i stort sett behövde ta dem på bar gärning för att ett eventuellt åtal skulle hålla.

Polisen lyckades här till slut och i vart fall två personer blev utvisade ur Sverige.
Kathy
CITAT (Milex @ 05-04-2005, 22:41)
Det härjade guldligor här i fjol. Polisen ville gärna att man anmälde direkt eftersom de hade svårt att få fatt i dem. Jag tror att polisen i stort sett behövde ta dem på bar gärning för att ett eventuellt åtal skulle hålla.

Polisen lyckades här till slut och i vart fall två personer blev utvisade ur Sverige.

Ja, då är chansen större att polisen får tag på bedragarna om man ringer 112.
Virgo
Tyvärr är det tillräckligt många som går på dessa tårdrypande lögner och packet tjänar en massa pengar.
Träffade på en sådan i höstas på en parkering och som skulle sälja exklusiva modejackor, för han kunde inte ta med sig alla på flyget till Milano. Synd för honom, ty jag kände igenom honom sen ett tidigare möte på en annan parkering. När han hade talat om sin rövarhistoria, tog jag fram mobilen och huj vad brått han fick för att komma iväg.
Dessa typer hyr fina bilar ofta under falskt namn. Så passa er för de som vill sälja dyra skinnjackor för några hundringar.
Och anmäl dom på direkten!
Monica M zon 4
Såna här guldligor härjade i vår trakt förra sommaren. Många hjälpsamma bilister hotades och tvingade att köpa deras "guld". Anmäl dom direkt!
Ralf
Jag tror jag skulle gett henne några liter ur min reservdunk! biggrin.gif
mulle
Efter alla vägrån som har inträffat undrar jag om jag ens hade vågat stanna... Det var trevligt att ni gjorde det trots den obehagliga upplevelsen!
Mulle
kristerh
CITAT (Virgo @ 05-04-2005, 23:14)
.
Träffade på en sådan i höstas på en parkering och som skulle sälja exklusiva modejackor, för han kunde inte ta med sig alla på flyget till Milano. Synd för honom, ty jag kände igenom honom sen ett tidigare möte på en annan parkering. När han hade talat om sin rövarhistoria, tog jag fram mobilen och huj vad brått han fick för att komma iväg.
Dessa typer hyr fina bilar ofta under falskt namn. Så passa er för de som vill sälja dyra skinnjackor för några hundringar.
Och anmäl dom på direkten!

Jag råkade ut för samma sak för nåt år sedan, vid en statoilmack stog en kille som såg italiensk ut i snygga kläder, och han pratade bara engelska och hade varit på en mässsa och kunde inte ta med sig kläderna på flyget, dessutom hade han jättebråttom så man skulle få kläder till fyndpris,
jag köpte inget som tur var, man blir ju lite misstänksam, senare såg jag på efterlyst att han åkte runt o körde med samma vals överallt.
Dessutom var kläderna inga äkta kläder, han hade några visnings ex sedan om man köpte fick man kläderna i en sån där påse man har kavajen i på resor, och den innehöll inga märkeskläder utan bara lite tygtrasor.
krister
Sulawesii
Jag skulle inte ens ha stannat, netaave!
gammelnalle
Givetvis handlade du helt rätt som inte köpte nå´t. Skulle förmodligen inte ringt 112 utan något annat nummer.... Kanske dumt men jag säger bara vad jag tror jag skulle gjort.
Stannat skulle jag säkert gjort. (Men jag är ju dessutom man och VÄLVÄXT --- åtminståne åt ett håll... biggrin.gif )

Jag plockar gladeligen upp liftare oavsett HUR de ser ut... och har aldrig råkat ut för några otrevligheter...
MEN det var längesdan jag ens SÅG någon liftare...

Märkesklädesförsäljare har ochså drabbat mig... men utger man sig för att bara prata engelska med italiensk brytning och påstå att man har varit på mässa och nu skall ta flyget hem... men kör en 10år gammal SVENSK-registrerad bil.... ja då börjar man ju undra.... dessutom använder jag inte snobbkläder.... och MIN storlek lär nog inte finnas i deras "restlager"...
smile.gif smile.gif smile.gif

VAR misstänksam och uppmärksam , men MISSTRO inte alla!!!!
Caprice
Vilken obehaglig situation..! ohmy.gif

Vi har nog varit ganska förskonade ifrån såna här ligor i sverige, men tyvärr verkar de komma mer och mer... mad.gif


Självklart gjorde du rätt, netaave..!

De var ju bara ute för att blåsa er!

Bra att du har polisanmält!



Caprice
mekare
Här har polisen gått ut i lokaltidningen och varnat för dessa ligor.

gammelnalle - det finns nog inga liftare för det är ingen som plockar upp dem, t om jag som är en liten tjej som ser väääldigt snäll ut fick problem att få lift redan på 90-talet. Idag skulle det nog vara omöjligt tror jag. Jag slutade visseligen att försöka lifta för ett par år sedan.
Ani
häromdagen råkade jag och min dotter se dessa "rövare" här i Skaraborgstrakten. Vi stannade och jag frågade om de behövde hjälp. Men jag gick inte ur bilen och de försvann när jag sa att jag kunde ringa polisen så de fick hjälp. Killen visade en guldring som han sa jag kunde få i utbyte mot lite bensinpengar.
Fy bubblan, säger jag.
Ralf
Jag begriper ej vad dom ska med bensinpengar till mitt ute i skogen???
rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Copycat @ 05-04-2005, 22:37)
Om man misstänker ett brott så SKA man utnyttja 112. huh.gif

Jag hade slagit 11414. Om alla skulle ringa 112 för något som man inte ens VET om det är ett brott så skulle det bli kö till 112 och de som VERKLIGEN behöver komma fram fort får onödigt lång väntetid.
netaave
CITAT (Rossi @ 06-04-2005, 14:05)
CITAT (Copycat @ 05-04-2005, 22:37)
Om man misstänker ett brott så SKA man utnyttja 112. huh.gif

Jag hade slagit 11414. Om alla skulle ringa 112 för något som man inte ens VET om det är ett brott så skulle det bli kö till 112 och de som VERKLIGEN behöver komma fram fort får onödigt lång väntetid.

Precis min åsikt!
gammelnalle
Polisen i Östergötland sammanfattar vad vi redan skrivit:
här kan man läsa...
amaira
CITAT (Rossi @ 06-04-2005, 14:05)
CITAT (Copycat @ 05-04-2005, 22:37)
Om man misstänker ett brott så SKA man utnyttja 112. huh.gif

Jag hade slagit 11414. Om alla skulle ringa 112 för något som man inte ens VET om det är ett brott så skulle det bli kö till 112 och de som VERKLIGEN behöver komma fram fort får onödigt lång väntetid.

Eftersom jag själv inte visste, men var nyfiken (jag hade nog ringt 112 och bett att få komma till polisen) så mailade jag SOS-112-kontakt - nånting som jag fann på nätet, och frågade om just den här situationen.

Fick svaret att man inte ska ringa 112 utan 11414.
Så nu vet vi det. smile.gif
gammelnalle
När man talar om trollen!!!!!

I natt när jag skulle köra hem från jobbet såg jag på långt håll att en bil stod med varningsblinkersena på!!

Såg att minst 4 bilar passerade utan att ens bromsa till (huruvida de saktade ner utan att bromas kunde jag förståss inte se)...

Tankarna började mala... "HUR skall jag göra. " "Vilket var nu telefonnumret?" "Var det 114 14 eller 114 12? "

När jag kom tillräckligt nära kunde jag se att det var en svenskregistrerad bil. Men det behöver ju inte betyda något...
"BJÖRN!!!!! har du blivit så främlingsfientlig?"

Motorhuven var uppfälld (såg jag innan jag körde om) men ingen som försökte hejda mig. Jag rullade sakta förbi och så då en yngre man (svårt att uppskatt åldern i mörkret... men 20-25år..) Jag kunde även se att det satt åtminståne en till i bilen.....

Så vad gjorde jag???

Forstsättning kanske följer.....
pejori
CITAT (gammelnalle @ 08-04-2005, 08:59)
Så vad gjorde jag???

Forstsättning kanske följer.....

stannade och frågade om dom behövde hjälp? smile.gif smile.gif
nallar är så godhjärtade att dom inte KAN köra förbi en människa i nöd laugh.gif laugh.gif
zaaritha
Varnades t o m på Skaraborgsradion i em för dessa "guldförsäljare".
Berith
Japp! hörde det också. wink.gif
netaave
Du stannade väl Nallen? Eller var det en fälla, kunde blivit rånad kanske!
*Felix matte*
Får väl ärligt säga att jag inte skulle stannat.
Inte med den info jag har om Bilkapare mm sad.gif
Internationella ligor som försöker haffa oss... naiva Svenskar. mad.gif
amaira
Jaha ... gissar på att Gammelnalle stannade och hjälpte till, eftersom de behövde hjälp.

Alla är ju inte bovar - eller ??

laugh.gif
Gissa kan man alltid.
Ralf
Hur gör ni med dessa proffstiggare som går omkring i tunnelbana och pendletåg med tryckta inplastade lappar där dom skriver nån tragisk historia och att dom behöver pengar till operation eller nåt annat dyrt.
(Ni som bor i T-banelöst land behöver ej berätta att ni bor där ni bor.... smile.gif )
Anki på Öland
CITAT (Ralf @ 09-04-2005, 12:23)
Hur gör ni med dessa proffstiggare som går omkring i tunnelbana och pendletåg med tryckta inplastade lappar där dom skriver nån tragisk historia och att dom behöver pengar till operation eller nåt annat dyrt.
(Ni som bor i T-banelöst land behöver ej berätta att ni bor där ni bor.... smile.gif )

Även vi som bor i T-banelöst land och på landet drabbas om dessa. Dom går runt med sina inplastade lappar och knackar dörr och vill sälja en tavla eller teckningar eller något sådant.
Hur jag gör - enkelt, ingen kommer in genom min grind om jag inte öppnar den innifrån. Och det gör jag inte för dom.......
Anki
gammelnalle
Jo jag stannade!!!

och det hade deras bil också gjort....


trots ihärdiga försök med att bogsera igång den fixade vi det inte... sad.gif sad.gif sad.gif


men HUR skall den värld komma att se ut om vi inte hjälper varandra???!!!!

PS detta är inget inlägg för att klandra er som har skrivit att ni inte stannade. I den situationen hade knappast jag heller stannat. Utan mer att det faktiskt finns "ärligt" (och det är de allra flesta) folk som behöver hjälp. VAR UPPMÄRKSAMMA och försiktiga men misstro inte alla!!!!

Jag har själv (MEN JAG ÄR JU MAN) liftat från Canada till Washinton DC och tillbaka. Jag har fått punktering mitt i obygden i Marocco. Haveri med bilen ett antal gånger i Sverige. Har liftat som "gammal" i Sverige. (Trots att jag KNAPPAST ser helt ofarlig ut... ((skägg anses fortfarande som något suspekt av vissa...))

OCH JAG VILL FORTSÄTTA TRO PÅ MÄNSKLIGHETEN!!!!!!!!

KRAM till er ALLA!!!
smile.gif smile.gif wub.gif wub.gif
pejori
jag stannar också om jag kan wub.gif wub.gif
jag blev för några år sedan stående med min bil mitt ute i urskogen, sedan generatorn lagt av mad.gif mad.gif
hade ingen mobil, så jag kunde inte få hjälp. huh.gif huh.gif
alla bilar som virrat sig in på denna väg, körde förbi mej och jag blev mer och mer förtvivlad, när mörkret började sänka sig. sad.gif
DÅ kom det en som stannade och hjälpte mej. smile.gif
jag fick åka hem till honom och ringa efter bärgning, sedan körde han mej tillbaka och väntade tills bärgaren kom unsure.gif unsure.gif
då var jag glad att det fanns "nallar" fortfarande wub.gif
zaaritha
Ralf: här ute "på landet", 3 km väster om Hjo; rings det på dörren; folk som vill sälja än det ena, än det andra!!! sad.gif
Susanna
CITAT (Ralf @ 09-04-2005, 12:23)
Hur gör ni med dessa proffstiggare som går omkring i tunnelbana och pendletåg med tryckta inplastade lappar där dom skriver nån tragisk historia och att dom behöver pengar till operation eller nåt annat dyrt.
(Ni som bor i T-banelöst land behöver ej berätta att ni bor där ni bor.... smile.gif )

Jag ger aldrig någonting, tror att de flesta historierna är uppdiktade. Efter att ha blivit rånad i Rom av så kallade tiggare blänger jag bara surt på dem. Fast jag är dessutom dålig på att köpa Situation Stockholm också. Har blivit lurad av försäljarna alltför många gånger.
*Felix matte*
Ringer ju på här uppe också mad.gif en del har teckningar, andra lapp med påhittad "tragisk" historia... kvinnor har gått med inramad teckning... ena sidan blomster... den andra "prislista för diverse tjänster"
Vilken sida av tavlan som visades...det berodde på om det var kvinna eller man som öppnade. mad.gif

Många år sen jag slutade tycka synd om och ge dem pengar.
Ralf
CITAT (Susanna @ 09-04-2005, 20:52)
Jag ger aldrig någonting, tror att de flesta historierna är uppdiktade. Efter att ha blivit rånad i Rom av så kallade tiggare blänger jag bara surt på dem. Fast jag är dessutom dålig på att köpa Situation Stockholm också. Har blivit lurad av försäljarna alltför många gånger.

ja det mesta e nog uppdiktat. Hur har du blivit lurad av Situation Stockholmförsäljarna?
ninnisky
Nu i veckan ringde en polsk kvinna på dörren. Hon hann berätta att hon startat företag i stan och behövde annonsörer innan jag stängde dörren. Hos grannen ville hon sälja teckningar för att finansiera studierna..... mad.gif mad.gif
zaaritha
Man blir ju fientlig!!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 09-04-2005, 21:18)
Man blir ju fientlig!!

Inte alls! Jag (vi) har hjälpt många asylsökande... man lär sig sålla agnarna från vetet... vi får inte dra alla över en kam... som det heter.
zaaritha
Jag menade absolut ej asylsökande!!
Vad jag avsåg; är de som försöker sälja "guld" utmed vägarna!!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 09-04-2005, 21:35)
Jag menade absolut ej asylsökande!!
Vad jag avsåg; är de som försöker sälja "guld" utmed vägarna!!

OK... förstår wub.gif
zaaritha
"Tummen upp"!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon