Full version: Hur gör ni?
netaave
Tömmer ni kragarna under vintern och börjar om från början varje år, eller hur gör ni?
mulle
Jag odlar sedan sex år tillbaka i sex pallkragar.
I tre av dem har jag perenna köksväxter - olika kryddor och sparris. Där fyller jag bara på med brunnen kogödsel och lövkompost varje vår. Sparrisen får också en dos sand.
I två idkar jag "vartannatårs"-växelodling. Där har jag salladssorter och basilika, dill. (Jag vet, ett års uppehåll är enligt lärorna för kort för att odla dill på samma plats men jag slarvar eftersom den frodas och växer så bra....)
Växelodlingskragarna får delvis ny jord och gödsel varje år. För det mesta har jorden sjunkit undan och det räcker med att fylla på. Ibland tar jag dessutom bort ett par hinkar av den gamla myllan.
I en har jag mina jordärtskockor, den kragen får också rejält med ny gödsel och mylla på våren.
Mulle
KURT
Det är ju egenligen ingen större skillnad på att odla i pallgrage mot att odla i vanlig jord (förutom att det är lättare att byta jorden i en pallkrage). Man får främst ta hänsyn tll ev näringsbrist och ev sjukdomsrisk. Kan man fylla på med näring och har någon form av rotationssystem för olika växtfamiljer så behöver man inte byta jorden. Odlar man växter från samma familj i samma pallkrage så bör man byta jorden, för att undvika sjukdomar.
Ingrid på Västkusten
Hos mig sätter sig jroden alltid - så jag fyller helt enkelt på avrje år till toppen och så täckodlar jag. Gör man så och har succsessiva kulturer behöver man avrken gräva eller byta jord.

Det här med rotation av olika grödor som så ivrigt påtalas i böcker kan man ta med en nypa salt i hobbyträdgården. Det är inte stenhårt viktigt såsom andra saker å ting. Urspunget till rotation av grödor har sin grund inom jordbruket - storskaligare och mkt känsligare än hobbyodlarens glada täppa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon