amaira
Har länge försökt fota "mina" skogsmyror. Men det är inte så lätt wink.gif .
Av naturliga skäl har jag vissa "problem" med närbesök i deras stackar huh.gif .

Så nu såhär på våren, tänkte jag prova innan de blir så aktiva. Men oj ett sånt myller det var i deras stackar. Solen låg på och det var livat värre, men jag provade ändå.

Sockorna över byxbenen, så jag inte får in dom innanför byxorna i alla fall, och så tappert iväg intill stacken, fast jag hade lågskor.
På en trästubbe som stack upp ur stacken tog jag dessa foton igår.



Dom är riktigt söta ju wub.gif !

I vårsolens glans var de dessutom på "gott humör" och en smula "välkomnande nyfikna" (nåja sleep.gif "fri tolkning").



"Hallå, vem är du?" undrade flera av dem.





Det kröp och krälade lite varstans på mig - men ingen bet ??? Jag var ju beredd att hoppa därifrån snabbt som ögat, och dansa en krigsdans redan vid första bettet.

Dom verkade faktiskt SNÄLLA!

Så jag samlade ihop allt mitt mod, och satte ner handen ... ohmy.gif




I ärlighetens namn tordes jag inte titta sleep.gif , bara genom kameraögat. Men de bara hälsade snällt, så nu är vi KOMPISAR wub.gif !!

Tror ni det håller i sig? laugh.gif



Eftersom jag ändå håller på, tar jag med en utsvulten övervintrad nässelfjäril som funnit mina krokusar, och slurplar ljudligt genom sitt långa sugrör ...


Nåja, nu överdriver jag visst igen. Så bra hör jag inte rolleyes.gif . Det är min fantasi som låter värst.



Den är sliten och matt i färgerna, men har ännu en uppgift kvar i livet: Att säkra sommarens nässelfjärilsbestånd wub.gif .
gammelnalle
jaså det är så du FOTAR dem.... jag vet folk som gör nåt helt annat när de FOTAR myror.... biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif


(givetvis inte jag.... sleep.gif sleep.gif )

SNYGGT JOBBAT
mulle
Amaira, jag undrar....
Vad har du för tankar om köttätande växter?
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 07-04-2005, 09:47)
Amaira, jag undrar....
Vad har du för tankar om köttätande växter?
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Mulle

Dom går säkert att bli vän med wub.gif rolleyes.gif .


Gammelnalle då!! ohmy.gif Det där ska jag inte vidarebefodra till stacken ...

laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
som sagt: alltid lika synd om
MYR-STACKARNA

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Sulawesii
Härliga bilder! Så underbart att våren äntligen har kommit.
*solis*
Underbara bilder och så duktig fotgraf du är!
Airamya
Jösses, gammelnalle, nu fick du väl till det? Gå ut o 'fota' myr-stackarna kan tydligen göras på två sätt... Jag gillar Amairas sätt wub.gif

Väldigt vackra bilder Amaira!
Posse
Kommer att tänka på Balladen om den kaxiga myran rolleyes.gif
amaira
CITAT (Posse @ 07-04-2005, 12:35)
Kommer att tänka på Balladen om den kaxiga myran  :rolleyes:

laugh.gif laugh.gif
Berith
Fantastiska bilder amaira! wub.gif
*Felix matte*
Ímponerad! såå fina bilder amaira wub.gif
Kathy
Otroligt fina bilder, amaira!
Och dina repliker till bilderna gillar jag. wub.gif
amaira
Tack wub.gif .

Det är en sak jag undrar bara ... Är det ingen som "ryser??? Det gör nämligen JAG laugh.gif laugh.gif

Att sätta ner handen i en myrstack, är över gränsen även för mig ... unsure.gif och nu när jag har bilderna, lär jag inte göra om det.
Gossen Ruda
Trevlig sysselsättning att sitta vid en myrstack. Fast kollar man myrorna noggrannare så kommer glorian lite på sned. Deras arbete är inte så målinriktat som det pratas om, nästan lite planlöst ibland. Men det märks inte när det mesta går rätt till. Att se två jämnstarka myror som i flera minuter försöker dra samma barr åt olika håll kan se ganska lustigt ut. tongue.gif

Fast visst är det fina bilder, nästan i min klass. rolleyes.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 08-04-2005, 09:57)
Tack wub.gif .

Det är en sak jag undrar bara ... Är det ingen som "ryser??? Det gör nämligen JAG laugh.gif laugh.gif

Att sätta ner handen i en myrstack, är över gränsen även för mig ... unsure.gif och nu när jag har bilderna, lär jag inte göra om det.

Ryser??? nä inte då tongue.gif har ju vant mig vid att se allehanda kryp här på Odla... fast när de närmar sig mitt revir (min bostad) så får jag bekänna att deras liv inte är sååå mycket värt i mina ögon tongue.gif sad.gif Ropar på maken som snällt "fixar" problemet. wub.gif
Snöflinga
Oj så fina bilder, tycker att myrornas liv är facinerande, hur de bygger upp stacken och hirearkin ohmy.gif

Vilse i skogen så visar de väderstrecken ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon