Sulawesii
Jag skulle först springa och hämta mina fotoalbum. Sen allt annat med affektionsvärde. Det sista viktiga vore växterna, men, det går ju att skaffa nya om jag inte hann.
Monica M zon 4
Lådan med negativ och datorn! tongue.gif
fruberglund
Fotoalbum helt klart, gamla foton kan man aldrig få igen. CD-skivorna också med alla digital-foton. Sälis!!! (Mitt gosedjur från barndomen, betyder mycket för mig) Min brudklänning!

De flesta skulle nog ta saker med affektionsvärde. Möbler, datorer osv. går ju alltid att köpa nytt, det är väl det som är i datorn man vill spara i så fall.

Tja, jag blir nog kvar inne för det finns så mycket jag inte vill lämna, hahaha biggrin.gif
TeliaNet
bildskärm ,TV, ADSL-modemet, mina citrusar, lysrörsarmaturerna, videon, nej jag hinner aldrig få ut allt. wink.gif sad.gif .
jag släcker elden själv, försöker iallafall.
GoSatta
Bärbara datorn, foton resten kan brinna upp. Alla mina böcker ligger i källaren å den brinner inte upp hoppas jag. Annars hade jag även börjat plocka böcker om jag hade tid.
Sulawesii
laugh.gif Bra svar, teliaNet!
Ciczi
Jag hade först tagit dagböckerna och negativen. Samt CD-skivorna med digtalbilderna. Sedan min Hibbe. (Hibiskustråd) Om man läst den tråden förstår man kanske att Hibbe är min favoritblomma.
Sedan skulle jag rädda vissa högt älskade saker som min första nalle (fick den när jag var 3 dagar gammal) och andra saker med inget annat än affektionsvärde. Men viktigast av allt i ett sådant läge är ändå ens eget liv och alla andra liv som kan bli berörda.

Ciczi
Bettson
Man tror man hinner rädda så mycket när det brinner. Det gör man inte. Det man vill rädda skall man skydda innan det brinner.

När det brann hos oss så försökte jag ta mig nerför källartrappan och komma fram till vattenkranen. Jag var en meter ifrån slangen och kunde inte komma fram för varken hettan eller röken.

Bara det att inse hur fort det går att varken kunna andas eller se.
Svart rök gör att du mister orienteringsförmågan totalt och inte vet varken vad som är upp eller ner.

Ofta är det inde själva elden som gör att man inte kan gå in. Det är röken som är farligast.

Hos oss tog det bara fem minuter så var HELA huset rökfyllt med kolsvart rök från källaren ända upp till vinden. Det gick inte att gå in på flera timmar och hämta en jacka en gång.

Ända brann det bara i ett av källarens rum.

Fölr oss är det mumera ett kontinuerligt bransksyddarbete. Vi gör ingenting som vi inte frågar oss om det kan brinna.

Brandvarnare i varje rum.

Desstutom så är säkerhetskopiering ett helt nytt kapitel nu.

Jag håller på att införskaffa en bärbar dator så att jag kan ha upppackade säkerhetskopior som jag vet fungerar. Gamla kort kommer jag att inköpa en bättre färgscanner för att kopiera av.

Sökerhetskopior på CD förvaras i annan byggnad. Nästa år skall jag dessutom införskaffa ett brandsskåp att ha datamediat i . VI håller på att utreda var bransskåpet skall stå bara. Min man vill att jag skall ha det på kontoret i övervåningen för att inte frestas slarva med inlåsta kopior.

Själv frågar jag mig vad som händer om man har en totalbrand och skåpet ramlar två våningar ner. Håller mina kopior då? VI vet inte fortfarande hur man skall göra med vi funderar och utreder.

Men som sagt tro inte att ni skall hinna rädda något för det gör ni inte. Se till att det inte brinner och skaffa skyddsutrustning som gör att ni blir varanade snabbt ifall det nu tänder på. Och skydda era fotografier och annat i brandskåp eller bankfack.
Magnolia
Usch vad otäckt Bettson!

Hoppas att inte alltför mycket blev förstört.
farbror B
jag skulle rädda min katt!!
Ewa L
Jag har i flera år försökt sortera alla negativ för att kunna lägga in i mitt brandsäkra kassaskåp.
Insåg i påskas att jag aldrig kommer att bli klar med det. Lade in dem i glasskartonger, huller om buller. Om olyckan är framme kan jag sortera då.

Säkerhetskopior av viktiga saker på datorn har jag på CD. Och den förvarar jag 1,5 mil från mitt hus = på jobbet.

Självklart hoppas och ber jag om att det aldrig skall behövas.
Tesa
Lådan med alla foton och de få album jag åstadkommit och absolut de gamla kartorna på gården från 1700-talet...som jag nångång skall scanna av och sedan förvara originalen i bankfack...
Och CDar med bilder förstås..
Sen skulle jag väl försöka baxa ut de gamla möblerna som makens farfar gjort...
Fast helst skulle jag ju vilja rädda huset...
Sulawesii
Jag har tänkt att skaffa ett bankfack till mina negativ sen min son var liten. Och han är fjorton nu.....
Förstår inte varför det ska vara så svårt?? Och jäklar vad arg jag skulle bli på mig själv om album och negativ brann upp, utan att ha fixat det där facket!!!!
Sirpa
Om vårt hus brann...
Ja då är det bara tre saker är ett måste att få ut sen får det brinna bäst det vill,
för då kämpar vi som bäst med att få ut djuren i byggnaden bredvid vårt hus... sad.gif

Sakerna är Fotoalbumet,Bokföringen,Smyckena och Geväret.
Varför geväret undrar kanske någon..jo för att det behövs för att skjuta de djur som börjar brinna...
Kathy
Mina smycken.
fruberglund
CITAT (Sulawesii @ 07-04-2005, 15:58)
Jag har tänkt att skaffa ett bankfack till mina negativ sen min son var liten. Och han är fjorton nu.....
Förstår inte varför det ska vara så svårt?? Och jäklar vad arg jag skulle bli på mig själv om album och negativ brann upp, utan att ha fixat det där facket!!!!

Jag med smile.gif

Vad kostar ett bankfack egentligen och hur mycket får man plats med?
pejori
CITAT (Sirpa @ 07-04-2005, 16:31)
Om vårt hus brann...
Ja då är det bara tre saker är ett måste att få ut sen får det brinna bäst det vill,
för då kämpar vi som bäst med att få ut djuren i byggnaden bredvid vårt hus... sad.gif

Sakerna är Fotoalbumet,Bokföringen,Smyckena och Geväret.
Varför geväret undrar kanske någon..jo för att det behövs för att skjuta de djur som börjar brinna...

hej och välkommen hit laugh.gif laugh.gif
smart tänkt med geväret smile.gif smile.gif
hemskt om man ser sina djur brinna inne sad.gif sad.gif
*Felix matte*
Tar mig ut så fort som möjligt och ser till att ev övriga i huset följer med och om tid finns så tog jag med mig album och foton på cd.. allt annat är oväsentligt i sådana smmanhang.

I min bardom.. jag var 2 år.. brann huset.. jag "slängdes" ut i snön och klarade mig utan några skador.
zaaritha
Vasen jag fick av mor, innan hon dog!
Fotot på svärföräldrarna!
Plånboken.........................
Anki på Öland
Pengarna i madrassen..... biggrin.gif
Anki
pejori
CITAT (zaaritha @ 08-04-2005, 22:17)
Fotot på svärföräldrarna!

jag trodde inte du gillade dina svärföräldrar? huh.gif huh.gif

jag skulle inte ta med någonting huh.gif huh.gif
när det brinner blir det SVART!!!! man ser inte handen framför sig huh.gif huh.gif
här är det UT som gäller..(har haft brand) unsure.gif unsure.gif
ninnisky
jag skulle rädda min man, som antingen satt djupt försjunken i en bok, vid en dator eller i garaget jobbandes med en av ungarnas bilar (han är hörselskadad) Hade jag tid skulle jag rädda gamla släktfoton. Bankfacket rymmer resten av sakerna av värde, tack och lov!
Jag är dessutom paniskt rädd, inte bara för spindlar, utan även för brand. Upplevde en bilbrand, inte själv inblandad, vid 6-års ålder, och den har format mycket av mitt liv.
netaave
Handväskan, barnen och kaninen i första hand, om jag hinner även hårddisken. Smycken av värde och de negativ vi har är redan i bankfack.
zaaritha
Pejori---skrev fel!!
Menade --förstås--fotot av mor!!!!
pejori
CITAT (zaaritha @ 09-04-2005, 19:09)
Pejori---skrev fel!!
Menade --förstås--fotot av mor!!!!

tänkte väl det laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon