Malin Turinna
Jag har så dålig jordmån i skärgården och ont om plats. Undrar om sparrisen kan klara att övervintra i pallkrage och om de kan trivas att växa så?
mulle
Jag har sparris i pallkrage, den växer så det knakar! Men det blir bara tredje året nu så än så länge har jag inte skördat....
Mulle
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag odlar min sparrig i upphöjd snickrad bädd av virke så nog växer det och övervintrar.....
netaave
CITAT (mulle @ 07-04-2005, 14:11)
Jag har sparris i pallkrage, den växer så det knakar! Men det blir bara tredje året nu så än så länge har jag inte skördat....
Mulle

Ursäkta en okunnig men varför då?
vickeva
Behövs många kragar på höjden?
Lene i Fredrikstad (Norge)
CITAT (netaave @ 13-04-2005, 22:06)
CITAT (mulle @ 07-04-2005, 14:11)
Jag har sparris i pallkrage, den växer så det knakar! Men det blir bara tredje året nu så än så länge har jag inte skördat....
Mulle

Ursäkta en okunnig men varför då?

Asparges (sparris) trenger å bli voksen før den tåler å høstes av. Først året gror den til, andre året gror den litt mer, tredje året kan du høste etpar skudd fra hver plante, fjerde året kan du høste i etpar-tre uker. Fra femte året kan du høste fra skuddene kommer til slutten av juni.

Igår plantet jeg om mine asparges fra vanlig bed til pallekarmebed. Tre pallekrager oppå hverandre, jorda går opp til den andre, så kan jeg legge på gressavklipp og annet oppå uten at det blåser bort.
Her er bilde.
Muguet
Hej!
Jag tänkte flytta mina sparrisar till en pallkrage nu undrar jag
1) När är bästa tiden att på säsongen att flytta dem? Tidig vår?
2) Hur många plantor är lagom att sätta i varje pallkrage? (den stora 120x80)
Muguet
Lene i Fredrikstad (Norge)
CITAT (Muguet @ 15-04-2005, 17:02)
Hej!
Jag tänkte flytta mina sparrisar till en pallkrage nu undrar jag
1) När är bästa tiden att på säsongen att flytta dem? Tidig vår?
2) Hur många plantor är lagom att sätta i varje pallkrage? (den stora 120x80)
Muguet

Vet ikke om jeg har gjort riktig, men sånn har jeg gjort i år:
1, Flyttet nå, altså tidlig vår før de begynner å gro.
2, Jeg har seks i hvert pallekragebed, (120 x 80). Se bilde i albumet mitt under "Vinter og vår 2005".
Muguet
Okej! Jag ska nog flytta dem i feb-mars nästa år. Jag har redan fått upp sparris nu. Bor i zon 1 (söder om Malmö)
Tror du inte det blir trångt efter några år med 6 plantor i en krage ?
Lene i Fredrikstad (Norge)
CITAT (Muguet @ 16-04-2005, 21:17)
Tror du inte det blir trångt efter några år med 6 plantor i en krage ?

Det er mulig. Men det er bedre å gjøre feil enn å ikke gjøre noe, tenker jeg.

Jeg vet ikke hvor tett de kan stå. Men de har ihvertfall bedre plass i mine pallkrager enn de hadde da de sto på bakken. laugh.gif
mulle
netaave, jag har inte varit inne på forumet på några dagar och därför inte svarat...
För att sparrisplantan skall bli kraftig och få optimala rötter ska man inte skörda de första åren.
Det är bara att vackert ge sig till tåls...
blink.gif
Mulle
Ingrid på Västkusten
Fast Mulle i år är det välan LITE skattningsdags! Jag har också tredje året nu och skall se om jag får smaka lite lite lite - ett kok i alle fall :-))

I år skall jag i alla fall itne glömma å gödsla som jag glömt de andra åren, fasiken vilken skillnad det var att glömma det, sparrisen vart halva höjden bara!
mulle
Törs du, Ingrid??? sad.gif
Jag väntar nog åtminstone ett år ännu.... Eller så smakar jag bara lite....
rolleyes.gif
Mulle
Ingrid på Västkusten
Ja jag törs. Tredje året = första skördeåret om än i liten skala!
Det är ifårn år 4 soim det är 'fullskördedags' :-) så länge man sköte rom plantorna så ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon