Psykofarmaka
Nu har jag börjat skissa på mitt "pallkragelandskap"...jag ska ta bort det befintliga trädgårdslannet. Försöka platta till så gott det går, lägga på markduk och sedan starta med 10 stycken små pallisar.
Sen ska det bli lite betongplattor också...snyggt ska det bli wub.gif tongue.gif

Jag har tänkt att odla gul & röd lök
Baby leaf salladsblandning
Spenat
Morötter
Jordgubbar
Sen ska jag ha lite kryddor också...fast i en gammal trälåda.

Tyvärr så tror jag inte att jag får plats med mera sleep.gif mad.gif

Men det ska ju bli paprika & tomater också......fast i ett provisoriskt "växthus" tongue.gif

Jihoooo....va jag längtar wub.gif


Vad ska ni göra....berätta
Maria i Helsingborg
Tänk på att om du inte ställer pallkragarna PÅ jorden så kan inte maskarna komma upp i pallkragarna och "sköta sitt"......

Tomater, sallat, rädisor, rättika, bönor, piplök och spenat är det vi har planer på. Men det finns mer plats så vi får se smile.gif

Visst är det spännande och roligt!!!? rolleyes.gif
titti49zon6
Odla kryddor i mina 10 små pallkragar hade jag tänkt rolleyes.gif
har sen tidigare 10 stora som jag för närvarande använder som barnkammare till perenner smile.gif visst är det kul med pallkragar och vad mycket man kan hitta på att använda dom till-nya ideér dyker ständigt upp wub.gif
Psykofarmaka
Jag kanske bara ska ha markduk där jag ska ha pallisarna då wacko.gif ?
Fast jag hade faktiskt lite vilda fantasier om att ha ett pallkragelandskap på hjul tongue.gif rolleyes.gif

såg att det fanns gurka för frilandsodling åxå laugh.gif

Kul att det finns fler med ideer biggrin.gif smile.gif
Milex
Du får väl plocka mask och lägga i smile.gif
titti49zon6
.....anske man skulle kunna sätta pallkragen på en EU-pall rolleyes.gif
köpa hjul på Clas O -då kan man ju flytta runt wub.gif
jag skall testa tongue.gif
Psykofarmaka
CITAT (titti49 @ 09-04-2005, 08:07)
.....anske man skulle kunna sätta pallkragen på en EU-pall rolleyes.gif
köpa hjul på Clas O -då kan man ju flytta runt wub.gif
jag skall testa tongue.gif

Precis så som jag tänkt..fast köpa hjulen på Biltema tongue.gif
Gabi
Hej!

Jag tänker odla:
rödbetor
broccoli
blomkål
sockerärter
brytbönor
(jordgubbar har jag)
jordärtskockor
vitlök
rädisor
olika slags sallader
olika slags kryddor (temynta citronmeliss mm)

Morötter odlar jag i sand och gräsklipp i en speciellt tillsnickrad låda som är som tre pallkragar. Gjort av min man innan vi kände till pallisar.


Gabi biggrin.gif
gammelnalle
Hjul på pallkragar????


Har ni asfalterat??? Har ni en aning om hur TUNG en pallkrage med jord är?? För att inte tala om 2 eller 3 på höjden....

Rätta mig gärna om jag har fel..... (tycker inte om att gå omkring och ha fel)

smile.gif smile.gif smile.gif
titti49zon6
Du har så rätt gammelnalle wacko.gif
har tänkt till och bara EU-pallen väger 25 kg så det får väl bli stationära lösningar wub.gif
Psykofarmaka
CITAT (gammelnalle @ 10-04-2005, 12:01)
Hjul på pallkragar????


Har ni asfalterat???   Har ni en aning om hur TUNG en pallkrage med jord är??  För att inte tala om 2 eller 3 på höjden....  

Rätta mig gärna om jag har fel.....  (tycker inte om att gå omkring och ha fel)

smile.gif  smile.gif  smile.gif

Näpp, inte asfalterat men jag ska ha betongplattor runt om vid pallisarna laugh.gif
Jo, visst sjuttsingen blir det tungt och jag kommer nog inte flytta runt så där jättemycket på dom. Men jag tyckte det vara en häftig grej samt att det kan kanske få min pryltokiga och pendanta granne liiite avundsjuk kanske rolleyes.gif biggrin.gif biggrin.gif

Fast sen så är väl inte 25 kilo megatungt på ett plant underlag unsure.gif man svingar ju upp en 20 kg säck med hundmat på axeln laugh.gif tongue.gif
Yin o Yang
Första året med pallkragar smile.gif . I en finns det redan vitlök och gräslök, men i resten planerar jag att ha olika grönsaker sleep.gif . Igår tömde vi vår trädgårdskompost - 3 rågade skottkärror med jättefin jord - i pallkragarna. Rena dynamiten tongue.gif . Ovanpå tänker jag lägga planteringsjord - blir det bra, ni som har erfarenhet wink.gif?
Gubben var väldigt misstänksam, men när han insåg att vi kan sätta mer potatis blev han genast positivare laugh.gif
Betty
Jag har mina kragar till allt möjligt, både som upphöjda blomrabatter, kallbänkar, "barnkammare", kryddland, jordgubbsland, och som "tillfällig nödrabatt i väntan på slutgiltig placering". smile.gif
Björkmyran
CITAT (Yin o Yang @ 11-04-2005, 10:54)
Igår tömde vi vår trädgårdskompost - 3 rågade skottkärror med jättefin jord - i pallkragarna. Rena dynamiten  :P . Ovanpå tänker jag lägga planteringsjord - blir det bra, ni som har erfarenhet  ;)?

Precis så gjorde vi förra sommaren. Det blev jättebra: Hög tät dill, saftiga rädisor, sallad mm.
netaave
Jag har en kryddkrage, en rotfruktskrage med rödbetor, lög och mangold, och flera blomkragar.
Ullet
Jag ska ha:

Rädisor
Sallad
dill
zucchini
yin o yangbönor
sockerärtor el liknande
ettåriga kryddor
frilandsgurka
kanske lök (aldrig provat)
purjo
sommarlök
aubergine
Björkmyran
Jag ska plantera

Dill
Persilja
Rädisor
Piplök
Två olika sallader
Kryddor
Sockerärtor
Jordgubbar

Sen kommer man väl alltid på nåt annat, 8 pallkragar står grundade och målade en gång. Snart så tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon