Full version: Kattunge sökes
Sia
Hej!
Vi har bestämt oss att skaffa katt. Har börjat höra runt lite med vänner samt på blocket men inte hittat någon som än. Är det någon av er som har en kattunge över eller känner någon som har det så får ni hemst gärna höra av er!!
Kravet är att det är en hankatt (min sambos idé..) samt rumsren (min idé...). Gullig samt stark och frisk förstås också. Vi bor på landet så katten kommer få vara ute så mycket den vill.

Någon som kan hjälpa mig hitta min nya kompis?

KrAmiSar Sia wub.gif
Latmask
En rekommendation är att skaffa katten från ett katthem. Då kommer den garanterat avmaskad, skabbfri och vaccinerad samt man hjälper en vilsen liten stackare. Beroende på var du bor i landet så finns det katthem på många ställen.

Jag själv har fem fd underbara hemlösingar. biggrin.gif
Sia
joo, jag hörde faktiskt med djurens vänner här i stan. de hade bara 2 hankatter just nu, sa att jag kunde återkomma senare. Den ena var väldigt skygg och den andra uppfattades som ganska gammal även om de förstås inte visste exakt. Ja jo jag vet att jag kanske borde tagit hand om någon av dem, men det känns som att då kanske man tar en katt som har varit med om en massa hemskheter och blivit dåligt behandlad så att den aldig någonsin går att gosa med eller tex uppfosta att den inte får vara på bordet och sånt du vet.... Jag tror att för mig som inte haft katt sen jag flytta hemifrån är det nog bättre att börja med att ta hand om en redan trygg och glad liten misse. Men visst är det lite moraliskt dilemma över detta...
yla
kolla me dom här kanske
Fenja
Hmmm, om man skriver att man vill ha en utekatt på det forumet så blir bara en flersidig diskussion om det oansvariga i att ha utekatt... tyvärr. Många som tagit upp detta ha blivit ganska illa åtgångna så mitt tips är att inte fråga där... Annars är det ett bra forum där det finns massor av kunskap.
Tror att du får bättre respons genom en annons i dagstidningen där du bor, det brukar ju finnas gratistorg att annonsera på i olika medier också.
Mvh
Fenja
Airamya
VAR i Dalarna bor du? Jag har halva släkten där uppe o de brukar ha problem med att bli av med alla kattungar och det lär de väl inte vara ensamma om... Basunera ut bland bönderna att du vill ha en så har du snart ett tjog... wink.gif laugh.gif
farbror B
Oansvarigt att ha utekatt????
Min lilla kisse Mysli är visserligen inte ute jämt, men utflykterna blir längre och längre och snart flyttar hon ut, så när som på matskålen som får stå svalt inne.

[I]läs Falukuriren eller dalademokraten, finns säkerligen redan annonser om kattungar.
Fenja
CITAT (farbror B @ 11-04-2005, 12:24)
Oansvarigt att ha utekatt????
Min lilla kisse Mysli är visserligen inte ute jämt, men utflykterna blir längre och längre och snart flyttar hon ut, så när som på matskålen som får stå svalt inne.

[I]läs Falukuriren eller dalademokraten, finns säkerligen redan annonser om kattungar.

Jag har också nio utekatter, det är inte min åsikt! Sök på utekatt på kattforumet så kan du ta del av tidigare diskussioner och se vad jag menar rolleyes.gif blink.gif
Mvh
Fenja
pejori
söker man efter en icke renrasig katt utan stamtavla där blir man verbalt halshuggen!!!!
ska man sedan ha den ute så är det bålbränning som gäller.... rolleyes.gif
Sia
CITAT (Airamya @ 11-04-2005, 09:44)
VAR i Dalarna bor du? Jag har halva släkten där uppe o de brukar ha problem med att bli av med alla kattungar och det lär de väl inte vara ensamma om... Basunera ut bland bönderna att du vill ha en så har du snart ett tjog...  ;)  :lol:

Jo jag bor mellan falun borlänge säter och hedemora (ja ja jag sa ju att det var på landet;-) eller så kan man se det som den verkliga metropolen eftersom det är lika "nära" till flera olika städer...). Jag har hört runt med lite hästfolk häromkring och en mjölkerska tom. De flesta säger ju att jo...snart kanske det blir nåt få se är hon inte lite rund...men sen ska de ju helst vara kvar hos mammamissen nån månad också...och jag ville helst ha en ganska så snart sleep.gif wub.gif

Men jag kanske får ge mig till tåls, hålla utkik i tidningen och så.
Zitrus
CITAT (Sia @ 11-04-2005, 23:00)
CITAT (Airamya @ 11-04-2005, 09:44)
VAR i Dalarna bor du? Jag har halva släkten där uppe o de brukar ha problem med att bli av med alla kattungar och det lär de väl inte vara ensamma om... Basunera ut bland bönderna att du vill ha en så har du snart ett tjog...  wink.gif  laugh.gif

Jo jag bor mellan falun borlänge säter och hedemora (ja ja jag sa ju att det var på landet;-) eller så kan man se det som den verkliga metropolen eftersom det är lika "nära" till flera olika städer...). Jag har hört runt med lite hästfolk häromkring och en mjölkerska tom. De flesta säger ju att jo...snart kanske det blir nåt få se är hon inte lite rund...men sen ska de ju helst vara kvar hos mammamissen nån månad också...och jag ville helst ha en ganska så snart sleep.gif wub.gif

Men jag kanske får ge mig till tåls, hålla utkik i tidningen och så.

Kattungar är underbara! Men ta inte den lille från sin mamma för tidigt! Minst 12 veckor ska den vara då har mammakatten hunnit lära den den det mesta den behöver kunna!!!

Lycka till med din kattunge, när du hittat den rätta! wub.gif
Fenja
Kolla också: AnnonsDirekt
eklippet och Basar
Mvh
Fenja
pimpim
Jag har kollat läääänge på blocket och äntligen hittat en liten som vi ska hämta i slutet av maj. Sååå länge det känns, längtar så efter den lille Tussen.
Airamya
CITAT (Sia @ 11-04-2005, 23:00)
Jo jag bor mellan falun borlänge säter och hedemora (ja ja jag sa ju att det var på landet;-)

Hmmm... intressant beskrivning rolleyes.gif Skulle kunna stämma in ganska bra på mina hembygder.... Jag kommer från Gustafs tongue.gif
Jag ska höra mig för om det finns nån som har en kattunge nu. Du kan ju inte bo ALLTFÖR långt bort??
Sia
CITAT (Airamya @ 12-04-2005, 12:42)
CITAT (Sia @ 11-04-2005, 23:00)
Jo jag bor mellan falun borlänge säter och hedemora (ja ja jag sa ju att det var på landet;-)

Hmmm... intressant beskrivning rolleyes.gif Skulle kunna stämma in ganska bra på mina hembygder.... Jag kommer från Gustafs tongue.gif
Jag ska höra mig för om det finns nån som har en kattunge nu. Du kan ju inte bo ALLTFÖR långt bort??

Nix inte alls långt. va kul att min förklarin va så bra, hihi... otroligt va! Bor i Dalvik. dvs cykelavstånd till Gustafs om man är på det humöret. tongue.gif Hör gärna med dem om de vet nåt!!
Nutten
CITAT (pejori @ 11-04-2005, 12:46)
söker man efter en icke renrasig katt utan stamtavla där blir man verbalt halshuggen!!!!
ska man sedan ha den ute så är det bålbränning som gäller.... rolleyes.gif

Nja, du glömmer att folk där med nöje rekommenderar att ta en kisse från djurens vänner, kks mm...det är bara det att många opponerar sig friskt mot AVEL på huskatter, vilket inte har något att göra med att någon katt är mer värd än någon annan. Det har med sjukdomsbilden och sådant att göra. *häckar där vääääldigt mycket* Jag brukar för övrigt inte blanda mig i de där diskussionerna, det är samma sak varenda gång. Två sidor som stångar sig blodiga mot väggen ungefär.

Samma sak med utekatt, visst finns det de på forumet som blir halvt hysteriska om någon nämner något, men det har för sjutton att göra med hur man bor och en himla massa andra faktorer.

Vill bara säga det för att folk inte ska avskräckas från det forumet, för precis som Fenja sade; det finns mycket kunskap där.


Sia; hoppas du hittar din drömkatt och skaffa gärna en kompis till den också! Två katter är i de flesta fall (dock inte alla) lyckligare. smile.gif
pejori
CITAT (Nutten @ 12-04-2005, 22:16)
CITAT (pejori @ 11-04-2005, 12:46)
söker man efter en icke renrasig katt utan stamtavla där blir man verbalt halshuggen!!!!
ska man sedan ha den ute så är det bålbränning som gäller.... rolleyes.gif

Nja, du glömmer att folk där med nöje rekommenderar att ta en kisse från djurens vänner, kks mm...det är bara det att många opponerar sig friskt mot AVEL på huskatter, vilket inte har något att göra med att någon katt är mer värd än någon annan. Det har med sjukdomsbilden och sådant att göra. *häckar där vääääldigt mycket* Jag brukar för övrigt inte blanda mig i de där diskussionerna, det är samma sak varenda gång. Två sidor som stångar sig blodiga mot väggen ungefär.

Samma sak med utekatt, visst finns det de på forumet som blir halvt hysteriska om någon nämner något, men det har för sjutton att göra med hur man bor och en himla massa andra faktorer.

Vill bara säga det för att folk inte ska avskräckas från det forumet, för precis som Fenja sade; det finns mycket kunskap där.


Sia; hoppas du hittar din drömkatt och skaffa gärna en kompis till den också! Två katter är i de flesta fall (dock inte alla) lyckligare. smile.gif

håller med dej nutte...även om vågorna går höga ibland. wub.gif wub.gif
speciellt tycker jag att nykommlingarna får på pälsen wub.gif
sedan kan jag inte förstå varför min katts sjukdomsbild skiljer sig från raskatternas wub.gif
om jag har koll på min katts ursprung, och vet vem jag parar med så ser jag ingen skillnad på din eller min avel unsure.gif
jag häckar där rätt mycket också, och har sett vad som händer om någon letar efter en avelskatt
unsure.gif wink.gif wink.gif
Nutten
CITAT (pejori @ 12-04-2005, 22:58)
CITAT (Nutten @ 12-04-2005, 22:16)
CITAT (pejori @ 11-04-2005, 12:46)
söker man efter en icke renrasig katt utan stamtavla där blir man verbalt halshuggen!!!!
ska man sedan ha den ute så är det bålbränning som gäller.... rolleyes.gif

Nja, du glömmer att folk där med nöje rekommenderar att ta en kisse från djurens vänner, kks mm...det är bara det att många opponerar sig friskt mot AVEL på huskatter, vilket inte har något att göra med att någon katt är mer värd än någon annan. Det har med sjukdomsbilden och sådant att göra. *häckar där vääääldigt mycket* Jag brukar för övrigt inte blanda mig i de där diskussionerna, det är samma sak varenda gång. Två sidor som stångar sig blodiga mot väggen ungefär.

Samma sak med utekatt, visst finns det de på forumet som blir halvt hysteriska om någon nämner något, men det har för sjutton att göra med hur man bor och en himla massa andra faktorer.

Vill bara säga det för att folk inte ska avskräckas från det forumet, för precis som Fenja sade; det finns mycket kunskap där.


Sia; hoppas du hittar din drömkatt och skaffa gärna en kompis till den också! Två katter är i de flesta fall (dock inte alla) lyckligare. smile.gif

håller med dej nutte...även om vågorna går höga ibland. wub.gif wub.gif
speciellt tycker jag att nykommlingarna får på pälsen wub.gif
sedan kan jag inte förstå varför min katts sjukdomsbild skiljer sig från raskatternas wub.gif
om jag har koll på min katts ursprung, och vet vem jag parar med så ser jag ingen skillnad på din eller min avel unsure.gif
jag häckar där rätt mycket också, och har sett vad som händer om någon letar efter en avelskatt
unsure.gif wink.gif wink.gif

De som faktiskt håller koll på sin katts sjukdomsbild (har gjort tester mm) anser inte jag heller vara något fel att avla på, men folk har en förmåga att förutsätta att folk INTE har koll på det när det gäller huskatter. Förmodligen för att det finns så många förvildade och hemlösa stackare som stryker omkring i vårt avlånga land.

Att just nykomlingarna på forumet ofta råkar illa ut är tråkigt, men beror ofta på missuppfattningar från båda håll, särskilt när det gäller de mer "heta" ämnena. Okunnighet ska ju inte belönas med piska så att säga, det ger bara motsatt effekt. När jag kom som ny på forumet förra sommaren så var det inte alls så, det är något som har blossat upp under vintern märkligt nog.
Sia
Nu har jag hittat den! Vaddå? Den sötaste lilla kattpojken i världen, så klart! lite rödgulaktig, aningen långhårig är han. Han bodde tillsammans med mamma ett äldre halvsyskon och ett helt gäng syrror hos en barnfamilj inte alls långt härifrån. Om 2-3 veckor ska han få flytta hemifrån och hit till oss. mmmm... wub.gif wub.gif wub.gif
Lilla Selma
Åååhh, grattis till den lille och lycka till! wub.gif wub.gif Det finns inget härligare än katter! Jag kan bara inte leva utan dem!! wub.gif rolleyes.gif wub.gif

Hälsar Selma som gärna skulle vilja ha ett par kissar till (förutom de tre jag redan har) rolleyes.gif
Airamya
Grattis till den nya familjemedlemmen, Sia! Även om han inte flyttat in ännu... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon