*solis*
Jag har tänkt på detta förrut: att allt som jag ser utanför mig själv finns egentligen redan inuti mig wacko.gif
Att jag i själva verket aldrig någonsin ser verkligheten som den är utan jag förmår endast ser "min" egen bild av verkligheten, eftersom jag ser allt genom mina ögon och genom mina kännslor och upplevelser wink.gif

Man kan bli galen för mindre eller vad säger ni och fattar ni andra hur jag ser på det hela!?
GoSatta
alla ser självklart bara sin verklighet, finns det något annat?

om alla såg "samma" verklighet då skulle vi ju lika gärna kunna lägga oss ner och dö på en gång? vad skulle det då finnas att prata om? vad skulle det då vara föö mening med att träffa nya människor etc.?

att alla har en egen verklighet är ju hela drivkraften som gör att mänskligheten utvecklas.
*solis*
CITAT (GoSatta @ 10-04-2005, 14:15)
alla ser självklart bara sin verklighet, finns det något annat?

om alla såg "samma" verklighet då skulle vi ju lika gärna kunna lägga oss ner och dö på en gång? vad skulle det då finnas att prata om? vad skulle det då vara föö mening med att träffa nya människor etc.?

att alla har en egen verklighet är ju hela drivkraften som gör att mänskligheten utvecklas.

Det fattar jag att alla ser sin egen verklighet men jag tycker att det är lite skrämmande att jag aldrig kan hoppa ut ifrån min verklighet och titta in hos en annans verklighet wacko.gif
Dzad
Antingen har du lånat en bok om kunskapteoretisk filosofi eller så har du helt själv kommit in på ett filosofiskt spår, alltså tänkt filosofiskt och reflekterat över hur människor får kunskap.

CITAT
Att jag i själva verket aldrig någonsin ser verkligheten som den är utan jag förmår endast ser "min" egen bild av verkligheten, eftersom jag ser allt genom mina ögon och genom mina kännslor och upplevelser  
Enligt denna teoretiska riktning ser man världen subjektivt. Man gör, medvetet eller omdevetet, ett val av fenomen. Man ser alltså världen genom ett "färgat glas", som någon filosof som jag inte kommer ihåg namnet på, ungefär uttryckte saken.

Enligt subjektivismen så är värderingar något som individen själv uppfattar medan objektivismen hävdar att det finns vissa värderingar som är rätt och som inte kan kränkas.

René Descartes gick även så långt att han började ifrågasätta sina sinnen och om han verkligen kunde lita på att den kunskap han fick med sina sinnen verkligen var sann. Han kom ju alltså till slutsatsen att det enda han kan vara helt säker på är att han tänker och därmed också att han existerar.

Så, nej, du har inte bliviat galen! smile.gif
Du har tänkt i en filosofs banor och det tycker jag är berömvärt! biggrin.gif
Jag analyserar sådana där frågor mest varje dag. smile.gif


CITAT
Det fattar jag att alla ser sin egen verklighet men jag tycker att det är lite skrämmande att jag aldrig kan hoppa ut ifrån min verklighet och titta in hos en annans verklighet  


Det är väl inte så säkert att du inte kan det... Man kan försöka att se allting i så många perspektiv som möjligt och kritiskt analysera varför olika personer, inklusive du själv, tycker på ett visst sätt. Förstår du anledningen till att folk tycker på ett visst sätt (ibland finns det inga motiv utan bara grundlösa bakomliggande traditioner och normer) så har du ju analyserat andra verkligheter än din egen.
*solis*
Några filosofi böcker har jag inte läst men massor av böcker om inre utveckling av oss människor.
Så har jag tänkt att jag är ju aldrig någonsin nån annanstans än just "inom mig själv" och vart jag än tittar på så är jag även där med mitt inra så att säga eftersom jag aldrig någonsin kan gå utifrån mig själv wacko.gif
Visst flyger mina tankar överallt men även dit flyger jag med mina tankar:vem nu denne "jag" är wacko.gif
Ibland känns som att jag är överallt och samtidigt absolut ingenstans; att jag är ingenting-en ödslig tomhet wacko.gif

Jag vågar knappt tänka så djupt eftersom jag finner där just INGENTING men samtidigt ALLTING!

Tankar ifrån en snurrig Solis wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon