Stefan N
Hej!

Jag har för mig att jag nån gång här har läst att nån av er inte köper den billiga plantjorden och fyller pallkragarna med, utan köper den billiga koskiten som oftast oxå fås för 4-6 påsar för en hundring. Därför några frågor:

Är det aldrig risk för att koskiten blir för stark när man frösår?
Att det blir bättre mullhalt osv förstår jag men hur är det med näringsinnhållet i koskiten?

Ge mig gärna fler argument för att välja koskiten istället.

Mvh
Stefan N
Jejja
Måste man välja antingen eller? Jag brukar blanda den billiga jorden med koskit.
Virgo
Det är ju inte så värst mycket koskit i kogödselpåsarna. Det är lite olika andel i olika fabrikat, men ungefär 50-60% torv + resten är brunnen, förmultnad kogödsel med torv + eventuellt lite sand och barkmull några matskedar kalk och t.o.m. hönsgödsel kan det var i säckarna. Så läs innehållsförteckningen.

Jag köper bara kogödsel på påse och har inte misslyckats med sådd.
stina
Jag har i princip slutat köpa plantjorden på säck utan köper koskiten istället. Den verkar inte vara för stark att plantera i och så tycker jag den har bättre struktur. Men jag vet inte......
Caprice
Jag blandar kodynga + billig jord 50/50, funkar jättebra...


Caprice
Gabi
Det finns en bra tråd ang detta om du går till sid 2 eller 3. Vi som följde den kom fram till att man skulle odla i ren kogödsel när det gäller krukor/pallkragar. Dessutom tillföra gödsel efter ett tag. Möjligtvis blanda in lite grus för att få luckrare kogödsel. Detta fungerar utmärkt.

Gabi
Ingrid på Västkusten
Kogödsel på påse enbart fungerar superduper - > utom potatis - det blir för mkt blast :-) där kan man blanda med sand/ grus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon