AvalonC


Carisma brukar aldrig gå längre ifrån huset än att man kan ropa på henne...

Sist vi såg henne var 6 på fredagsmorronen.

Vi har ju en katt på besök som vägrar ge sig av så länge han är brunstig.
Och han märker hela huset.

Det har gjort att Carisma inte kommer hem, hon hatar den nya katten och vi vill inte ha honom här...


Något förslag på hur man jagar bort enbart honom? För jag vill ju ha kvar mina andra katter...
Jag tror nog att han försvinner hem igen när hans brunstighet är slut, men så länge vill jag inte vänta på Carisma ska komma hem...


Vi har varit och letat efter henne åt alla håll, och knackat dörr hos grannarna för att se om hon blivit instängd... Inget resultat.


Tror ni hon kommer hem igen så fort han har gett sig av..?


Vi ska hänga upp foton på henne, och om hon inte kommer hem snart ska vi ringa djurens vänner som tar hand om övergivna katter och skriva in till tidningen...
(Hon är chippad, men inte öronmärkt)

Finns det något mer att göra??? *ledsen* Älskar henne så mycket...


Sollan
Håller alla tummar! Hon avvaktar förhoppningsvis läget och kommer hem så snart hon tycker det är lugnt igen.
Vet du vem som äger hankatten kan du kanske be dem kastrera honom? Det är inte roligt när de går runt och skvätter överallt!
AvalonC


Nej, vi har även frågat våra grannar om den katten, men det är ingen som känns vid honom...

pejori
var det inte hon som var skadad och sjuk? ohmy.gif ohmy.gif
pejori
CITAT (AvalonC @ 10-04-2005, 21:45)
[color=red]


.

Vi har ju en katt på besök som vägrar ge sig av så länge han är brunstig.
Och han märker hela huset.




[

det var kanske inte så smart att ge honom mat när han kom? rolleyes.gif rolleyes.gif
det är klart att han stannar då...spika igen kattluckan så han inte kommer in rolleyes.gif
Virgo
Är hankatter brunstiga? ohmy.gif

Hankatter markerar sitt revir så länge de är fertila, dom har inga perioder.
Så bästa sättet är att jaga bort honom medelst vattenslangsmetoden. Eller fånga in honom och ge den till djurens vänner.
AvalonC


Ja, det är Carisma som hade sår på tassarna...

Men hon kunde gå helt okej när hon kom hem, och jag fick tillockmed känna på tassen och ta på benet, så hon hade inte ont...


Ska ringa djurens vänner idag... så här kan vi inte ha det...


Om jag spikar igen kattluckan så kommer inte mina övriga katter in... men det kanske är värt det...?

Plus att om Carisma väljer att komma hem, så vill jag att hon ska ha tillgång till mat...
djingis
Min lilla Goggels försvann på lördagen för två veckor sedan och var puts väck. Min lilla katt som bara vill gå ut för att göra sina behov och vill helst vara inne.
Jag hade en fjärilsfarm i min mage och grannarna hjälpte till, eller om de var trötta på min stämma då jag skrek efter henne.
Jag mådde dåligt och tittade ut gång på gång för att hoppas att hon skulle sitta på altanen där hon brukade göra då hon ville in.
Så på torsdagsmorgonen, 5 dagar efter det hon försvunnit så satt hon där- precis som inget hänt.
For in och slingrade sig runt mina ben och kelade. Hon var mager men inte uthungrad. Hm!
Så de kan vara borta i flera dagar och komma tillbaks som om inga timmar passerat alls.
kristerh
Lämna över den "brunstiga" katten till djurens vänner eller något katthem,
din katt kommer nog inte hem förrs den andra är borta, om du inte agerar snabbt kan det vara så att din katt hittar ett annat hem,
jag förstår att du är kattvän men du kan ju inte låta frammande katter komma o bosätta sig hos dig, och dessutom revirmarkera hela hemmet wink.gif
krister
pejori
CITAT (AvalonC @ 11-04-2005, 03:59)


Ja, det är Carisma som hade sår på tassarna...

Men hon kunde gå helt okej när hon kom hem, och jag fick tillockmed känna på tassen och ta på benet, så hon hade inte ont...


Ska ringa djurens vänner idag... så här kan vi inte ha det...


Om jag spikar igen kattluckan så kommer inte mina övriga katter in... men det kanske är värt det...?

Plus att om Carisma väljer att komma hem, så vill jag att hon ska ha tillgång till mat...

risken är ju tyvärr att skadorna uppkom i samband med att hon blev påkörd av en bil huh.gif
ytliga skador till trots, men har en katt skador på båda benen kan man misstänka bilolycka. och ev. inre skador också.sleep.gif
risken för skador som INTE syns är stor, så man bör nog låta en vet. titta på katten innan den släpps ut igen. wub.gif wub.gif
det är tråkigt att det händer,så jag hoppas hon kommer tillbaka wub.gif
ja..att ha en spärr på luckan är en fördel....stäng den när du åker bort och på natten. smile.gif
dina katter MÅSTE inte gå ut och in hela tiden...dom kan vara inne en stund, eller ute en stund utan tillgång till luckan....
MATA INTE KATTEN!!!!! den går aldrig hem om du fortsätter med det...
lycka till wub.gif
Ina
Försök att sjasa bort den ovälkomna katten, fräs åt honom och spruta vatten efter honom, och se till att den inte kan komma åt någon mat! Jag är ju fortfarande rädd att det är min Tosse som du funderar på att lämna till Djurens Vänner... Jag kommer gärna och tar en titt först. Tosse har varit borta från oss i igen nästan en vecka och jag hade visserligan satt halsband på honom, men det kan han ha krånglat sej ur...



PS Hankatter har inte brunstperioder utan är lika angelägna jämt...
Virgo
Dessutom så är katter väldigt bra på att dölja skador och sjukdomar, så risken är stor att hon har dragit sig undan i nåt gömställe för att ingen ska hitta henne i sitt tillstånd.

En skadad eller sjuk katt ska inte släppas vind för våg!

Är man inte som kattägare skyldig att ha uppsikt över sin katt?

jo sen är det väl bara alla andra däggdjurshonor som blir brunstiga förutom katt och hund som löper.
AvalonC
CITAT (Ina @ 11-04-2005, 11:33)
Försök att sjasa bort den ovälkomna katten, fräs åt honom och spruta vatten efter honom, och se till att den inte kan komma åt någon mat! Jag är ju fortfarande rädd att det är min Tosse som du funderar på att lämna till Djurens Vänner... Jag kommer gärna och tar en titt först. Tosse har varit borta från oss i igen nästan en vecka och jag hade visserligan satt halsband på honom, men det kan han ha krånglat sej ur...


PS Hankatter har inte brunstperioder utan är lika angelägna jämt...

Du är jättevälkommen att titta på honom...
Han syns mestadels på kvällarna, då han vill komma in i värmen...

Du har min mail, bara att bestämma en tid.... *ler*
pejori
ser inte ut att vara tosse,,, men kolla för säker hets skull ...INA wub.gif wub.gif
hennes friare har kraftigare tigreringar wub.gif wub.gif
Ina
Hej Pejjan! Jag och Avalon har redan bytt kattbilder över msn och jag tror inte att det är Toss, men eftersom han är på vift just nu är jag ändå lite nervig...
pejori
förstår det.. smile.gif
men det är rätt så stor skillnad på dom smile.gif smile.gif
är inte tosse kastrerad?... wub.gif
håller tummarna för att hans vårpromenad snart är över smile.gif smile.gif
Ina
Tosse är inte kastrerad, nej. Vårpromenaderna brukar han ju komma hem efter, men om det har hänt nåt annat kan man ju inte veta det. Sen har vi en "Romeo" här också och han och Tosse är inte såta vänner direkt. En görtjusig långhårig svartvit sak som jag inte har en aning om var den hör hemma. Men det är så det är på landet: smile.gif
AnnammA
Hej!
Hon har inte råkat komma in någonstans, till någon granne, i ett garage el t o m i en bil???
Vår kastr. katthane Gizmo är en mycket nyfiken själ, som gärna slinker in i garaget, om det råkar stå på glänt och i bilen har han sovit ett par gånger, för han skulle in där och snusa, co vi missat det när vi låst bilen. En gång var vi av med honom(då var han C.a 1 år -lite föståndigare har han nog blivit med åren rolleyes.gif ...)en el två nätter, och då hade han smitit in till en av grannarna, för att kolla in läget hemma hos dem(som tur var:kattvänner!)och sedan hade de åkt iväg ngn/ngra nätter. När de kom hem kom han framhoppande mot dem, och vi blev givetvis glada för att han inte kommit till skada. smile.gif smile.gif smile.gif
En annan gång höll en annan granne på att plocka undan skräp, som han skulle köra till tippen, i en stor säck, och när han skulle lägga säcken i bagageutrymmet i bilen var det en Gizmo som kom hoppandes ur säcken. tongue.gif ...
Nu är det ju dessutom vår och mycket ute för kattorna att intressera sig för - man märker att de lever upp mer och blir aktivare...
Hoppas att din lilla kisse snart dyker upp.
Kram
AnnA
pejori
ja det är ju det. smile.gif
tror att tosse är ute och sår sin säd.. wub.gif
men visst blir man orolig när dom inte kommer hem huh.gif
*håller tummarna*
kerstine
Jag förstår ärligt talat inte varför inte alla kattägare låter kastrera sina älsklingar. Bättre för alla berörda! Och för hanar är det ju ett relativt enkelt ingrepp...
pejori
man kanske ska ha dom i avel? wink.gif
Yin o Yang
CITAT (AnnammA @ 11-04-2005, 12:52)
En annan gång höll en annan granne på att plocka undan skräp, som han skulle köra till tippen, i en stor säck, och när han skulle lägga säcken i bagageutrymmet i bilen var det en Gizmo som kom hoppandes ur säcken. tongue.gif ...

Visst är katter vansinnigt nyfikna laugh.gif . För ett par år sedan var min gubbe och jag på utflykt för att titta på en motorcykel. Säljaren hade en makalöst vacker rödhårig misse wub.gif . Gubben provkörde, jag kelade med katten. MC:n föll inte i smaken utan vi tackade för oss och åkte iväg. Efter ett par hundra meter började bilen låta konstigt, vi trodde det var punktering, stannade men såg inget. Då öppnade vi bagageluckan och ut for den vackra röda katten som ett spjut smile.gif biggrin.gif laugh.gif ohmy.gif . Har nog aldrig sett en katt springa så fort rolleyes.gif
Virgo
CITAT (pejori @ 11-04-2005, 13:01)
man kanske ska ha dom i avel? wink.gif

En bonnkatt i avel? ohmy.gif
pejori
japp....det händer. smile.gif
AvalonC


Har varit runt hos grannarna, kollat deras förråd men ingen Carisma, vi har även hängt upp lappar runt om i samhället, och jag ska sätta in en annons i tidningen...

Får bara hoppas på det bästa...

Ringde djurens vänner för att de skulle hämta den andra katten, men de var på semester...


Känns som om det inte kan gå mer fel nu.

*Pi är otroligt mager, och vi väntar på provresultat från djursjukhuset.
*Carisma är försvunnen sedan i fredags.
*Julia är gravid och har hjärtfel så ungarna måste tas bort.
*Plus att vi har en ofrivillig gäst som märker hela huset...
SENARE INLÄGG: Djurens vänner kommer och hämtar honom imorron, just nu så ligger han i vårat garage i väntan på den snälla farbron som ska ta hand om honom tills hans matte hör av sig...
tomba
det finns kattluckor som öppnas endast för husets egna katter, en liten investering men å andra sidan kostar det väl en hel del om ovälkomna besökare förstör inredning med sitt strittande
amaira
CITAT (pejori @ 11-04-2005, 13:01)
man kanske ska ha dom i avel? wink.gif

Jojo. så där som man har "på landet" ?? rolleyes.gif
(När de springer fritt alltså)

Som en jobbarkompis i "stan" berättade för tio år sedan. Hans familj hade köpt en hundvalp från en av våra grannar. När de frågade vem som var pappan, hade mina grannar sagt.

"Jo, såhär gör vi på landet förstår ni. När tiken löper, släpper vi ut henne i skogen här."

Jag har tusen åsikter om "lös-springande katter och hundar. Men ni har nog hört allihopa redan tongue.gif .

Hur som helst, önskar jag att allt ordnar upp sig för er och era katter Avalon wub.gif .
kerstine
AvalonC, hur har det gått? har carisma dykt upp?
hoppas hoppas!
AvalonC
Ja, Carisma är hemma igen... *Överlyclig*

Men hon hade inte saknat mig det minsta, hon var bara hungrig... *snopen*
Posse
CITAT (kerstine @ 18-04-2005, 10:49)
AvalonC, hur har det gått? har carisma dykt upp?
hoppas hoppas!

Den lyckliga återkomsten meddelades redan 13-04-2005, 22:59 i en ny tråd, "Jippiiiiiiiiiiiii......., ÄNTLIGEN!!!!!!". smile.gif

Personligen tycker jag att det är mindre lyckat när man startar nya, splittrande trådar om samma "ärende". Den första tråden kommer ju ändå automatiskt upp överst när man skriver i den.
labarradepan
Katter brukar ibland försvinna så där, så han kommer nog snart tillbaka.. jag vet hur jobbigt det kan vara när de bara försvinner .

Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon