Full version: Äntligen hjälp!
*solis*
Äntligen har jag fått hjälp!
Antibiotika Doxyferm 100mg
Bricanyl turbuhaler 0,5 mg/dos
Pulmicort Turbuhaler 200 mikrog/dos

Lugnröntgen skall tas men vet inte när jag får tid.
Läkaren sa utan att ha tagit några prover att jag har astma Ju: jag fick blåsa i en apparat och fick andas in under 2 min. nån medicin,paus på 15 min och åter igen andas in medicin och efter detta blåsa i "röret" igen.
Jag blev så rädd så att jag var tvungen att sätta mig ner.
På Apoteket ställde de sig lite frågande till detta att jag skulle fått astma.
Kan man få astma så där i samband med flunsa och långvarig förkyllning?
__________________
Fenja
Astma kan slå ut när som helst! Ofta har man i så fall anlag för det och det slår ut i sitiuationer när man är försvagad. Min blossade upp i samband med medicinering med blodtryckstabletten Seloken (hur det nu stavas) och sedan igen tätt efter i samband med en lunginflammation. Så nu har jag astma jämt mer eller mindre.
Mvh
Fenja
Magdis
Jag fick tillfällig astma som höll i sig i ungefär ett halvår. Detta var när jag var 25 år gammal. Det hände mycket som jag kan sätta i samband med det så jag vet inte riktigt vad som orsakade det. För det första tog jag en herrans massa vaccinationer + gammaglobulin i samband med att jag skulle resa utomlands. Ett tag efter det fick jag nässelutslag över hela kroppen som kom och gick nästan dagligen i över ett halvår. Under denna period hade jag även en lunginflammation orsakad av Mykoplasma.
Den var säkert bidragande men jag tror heller inte att det var nyttigt att ta så där mycket vaccinationer. Aldrig mer!
*Felix matte*
CITAT (solis @ 11-04-2005, 18:53)
Äntligen har jag fått hjälp!
Antibiotika Doxyferm 100mg
Bricanyl turbuhaler 0,5 mg/dos
Pulmicort Turbuhaler 200 mikrog/dos

Lugnröntgen skall tas men vet inte när jag får tid.
Läkaren sa utan att ha tagit några prover att jag har astma Ju: jag fick blåsa i en apparat och fick andas in under 2 min. nån medicin,paus på 15 min och åter igen andas in medicin och efter detta blåsa i "röret" igen.
Jag blev så rädd så att jag var tvungen att sätta mig ner.
På Apoteket ställde de sig lite frågande till detta att jag skulle fått astma.
Kan man få astma så där i samband med flunsa och långvarig förkyllning?
__________________

Ser att du fick andas in (inhalera) med den nyaste inhalatorn som just nu testas på olika håll i landet. smile.gif

Att du fick Doxyferm tyder på att doktorn "hörde" något när han lyssnade på dina lungor eller att han med facit av Spirometrin eller PEF-mätning såg att du hade nedsatt lungfunkton och ev. inflammation i bronker el. lunga.

Varför var apotekspersonalen frågande ang. doktorns diagnos????

Att astma uppträder vid svårare förkylningar (infektioner) är inte alls unikt.
Ibland är det bara tillfälligt men i andra fall mer bestående.
*solis*
CITAT (Felix matte @ 11-04-2005, 22:04)
CITAT (solis @ 11-04-2005, 18:53)
Äntligen har jag fått hjälp!
Antibiotika Doxyferm 100mg
Bricanyl turbuhaler 0,5 mg/dos
Pulmicort Turbuhaler 200 mikrog/dos

Lugnröntgen skall tas men vet inte när jag får tid.
Läkaren sa utan att ha tagit några prover att jag har astma  Ju: jag fick blåsa i en apparat och fick andas in under 2 min. nån medicin,paus på 15 min och åter igen andas in medicin och efter detta blåsa i "röret" igen.
Jag blev så rädd så att jag var tvungen att sätta mig ner.
På Apoteket ställde de sig lite frågande till detta att jag skulle fått astma.
Kan man få astma så där i samband med flunsa och långvarig förkyllning?
__________________

Ser att du fick andas in (inhalera) med den nyaste inhalatorn som just nu testas på olika håll i landet. smile.gif

Att du fick Doxyferm tyder på att doktorn "hörde" något när han lyssnade på dina lungor eller att han med facit av Spirometrin eller PEF-mätning såg att du hade nedsatt lungfunkton och ev. inflammation i bronker el. lunga.

Varför var apotekspersonalen frågande ang. doktorns diagnos????

Att astma uppträder vid svårare förkylningar (infektioner) är inte alls unikt.
Ibland är det bara tillfälligt men i andra fall mer bestående.

Jag tror att de inte riktigt uppfattade vad som hade blivit gjort på Vårdcentralen.

Jag känner mig redan bättre och det är underbart.
Ciczi
Så bra för dig Solis.

har själv haft astma sedan jag var 13 år och det är normalt sett inga bekymmer. Jag lever som jag vill och mår toppen. Fast att glömma medicinera är inte så kul så det låter jag bli att glömma bort.

Ciczi

(som nu lämnat det 100000:e svaret på småpratet totalt sett!)
evarina
Tycker också att det är konstigt att apotekspersonalen undrade (är själv apotekare). Det är ju jättevanligt att man får astma i samband med en infektion.

Skönt att du mår bättre iaf!
farbror B
CITAT
Fast att glömma medicinera är inte så kul så det låter jag bli att glömma bort.


mm låter som en bra idé..

lägg gärna denna regel på minnet:

Glöm inte bort att komma ihåg att du har dåligt minne!


Vad får ni astman av då?
Eller sk uttrycka mej bättre, vad är ni känsliga för?
*solis*
CITAT (evarina @ 13-04-2005, 11:48)
Tycker också att det är konstigt att apotekspersonalen undrade (är själv apotekare). Det är ju jättevanligt att man får astma i samband med en infektion.

Skönt att du mår bättre iaf!

Jag tror nog att min egen berättelse om vad läkaren had gjort var så snurrig så att på grund av detta undrade apotekaren wacko.gif

Nu har jag i alla fall börjat må bättre och det är jo viktigast.
yenny
Vad får ni astman av då?
Eller sk uttrycka mej bättre, vad är ni känsliga för?
-------------------------------------------------------------------

Ja jag är känslig för dofter av olika slag.. parfymer, blommor, tvättmedel... cigarettrök är den värsta boven..
Nu när pollena drar igång är det inte heller så kul.. hostigt blir det då!


Mvh Jenny
*solis*
CITAT (yenny @ 16-04-2005, 16:12)
Vad får ni astman av då?
Eller sk uttrycka mej bättre, vad är ni känsliga för?
-------------------------------------------------------------------

Ja jag är känslig för dofter av olika slag.. parfymer, blommor, tvättmedel... cigarettrök är den värsta boven..
Nu när pollena drar igång är det inte heller så kul.. hostigt blir det då!


Mvh Jenny

Jag fick tydligen astman i samband med denna långvariga förkylning efter influensan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon