Full version: nykomling
Frida H
Jag odlade och komposterade i halvpallkragar för sisådär en tjugo år sen vid mitt första lilla torp jag bodde i. Nu har jag följt denna klubb ett tag o tänkte att nu är det dax att göra om i landet. Jag har känningar i transportbranchen o frågade i höstas om man kunde få några kragar o det fick jag o inser nu att jag har en liten förmögenhet liggande. Ca 40 st! Har köpt rödfärg som jag tänkt måla både in o utvändigt med. Har sedan tänkt klä med plast invändigt, även botten och göra några dräneringshål en bit upp för att slippa vattna så ofta, är det någon som provat det? Fylla med kompost vet jag går bra men hur mycket hästskit kan man ha i? Nu ska här odlas sallad o rödbetor o böner o allt möljligt!
gammelnalle
Välkommen !!



Dräneringshål har jag inte sett/hört talas om... det brukar fixa sig genom botten... Varför längre upp?? (Jag förstår inte din synpunkt där,,,)

Hästskit... beror nog på hur "brunnen" den är....




och sallad behöver inte speciellt mycket skit...
Frida H
Jo om jag klär allt i plast o det regnar mycket blir det ju väldigt mycket vatten.........som står kvar alltså......det kanske blir för blött.......eller?
Frida H
Glömde i all hast att tacka för välkomnandet.
Tack


Å det poppar upp frågor i huvvet hela tiden......vad är det bäst att använda bajset på?
gammelnalle
Använd INTE bajset PÅ...... utan I jorden.....

det beror på vad du skall odla. Det finns växter som vill ha mer eller mindre gödsel.

Vissa har koskit till jordgubbarna, själv föredrar jag vispgrädde.......


biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Läs gärna Ingemars råd om sökning (finns under Träd , buskar och häckar) om det är något specifikt du undrar över....

DETTA INNEBÄR INTE att du inte skall fråga här..... VI vill ha ett levande forum och utan allas vår medverkan skulle det nog fort vissna här....

så bara kom med dina frågor...
mulle
Jag tror att det finns risk för att det blir små sumpmarksrabatter av pallisarna om du plastar allt och bara gör hål längre upp!
Mulle
gammelnalle
hmmm läst på dåligt ser jag.... (JAG all'så)

plast i botten.... tycker jag verkar dumt (rätta mig gärna) där bör du ha markduk som släpper igen fukt och mikroorganismer (jag inbillar mig att även maskar kan på något underligt sätt ta sig ienom...)
Frida H
Tack för all respons
Det här med plast i botten har jag läst mig till under rubriken "vattenbäddar". Där står det om pressening i botten o dräneringsslag o sen kvistar osv. Om man då kanske skippar slangen o gör dräneringshål i plasten så får man ju ett litet vattenmagasin där.Man får väl fundera på saken. Eller odla tång.
Markduk är jag för snål (ekonomisk) för....tänkte lägga tidningar, då slipper jag släpa dem till återvinningen. biggrin.gif
aifoSSofia
Hej!
Den typen av dräneringshål har jag gjort i några stora baljor som jag tänkte odla i. I botten har jag lagt lecakulor till lite ovanför dräneringshålen och sen ett tygstycke som ska stoppa gegga från att rinna ut. På det ligger jord o gödsel. (efter modell i boken citydling). Jag har testvattnat och det rinner vatten ur hålen som det ska... hur det växer vet jag inte än ...men jag hoppas!!

Jag vet inte om det funkar på pallkragar. Det kan det nog tror jag.. men kan bli lite många kulor... testa med stanar eller något annat som inte blir lervälling!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon