Ullet
o där kom det upp en diskussion om just pallkragar. Jag vidarebefordrade tipset om 2/3 kobajs o 1/3 plantjord o det tyckte ngn var mkt o lite halväckligt. Jag vet inte om jag är lite knäpp men jag tycker ju inte kobajs är äckligt att odla i, jag ser det bara som, ja, vad ser jag det som, praktiskt! Jord är ju jord på någe' vis. biggrin.gif biggrin.gif Så det avr skönt o komma in o läsa om allas kobajspåsar, kände mig inte så ensam då. wub.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Snart är det dags även häruppe. Ser att jorden från ifjol sjunkit undan rejält, ska fylla på med kobajs (mkt kobajs blir det) o lite toppdress på ytan bara, men en krage ska tömmas o fyllas med sand, morotarna blev nästan bara blast förra året, ska prova m sand o gräsklipp i sommar.
Gunvor Nilsson
Hej Ullet! Du menar väl påsarna med kogödsel? Den är inte så stark så den kan man odla direkt i utan att blanda ut med annan jord. Det har vi haft uppe här i forumet tidigare och då var det Ingrid på Västkusten som har puffat för den. När hon hade varit med i Gröna Rum förra året och pratade pallkragar och kogödsel så tog kogödselpåsarna slut hos min 'hovleverantör' Granngården i Norrtälje!

Färsk koskit måste man kompostera först så den hinner 'brinna' innan den används och den skall nog blandas först.

/Gunvor

kolla den här tråden:

Tråd om fyllning i pallkragar
Ullet
Nej, nej... klart kobajs är koskit i påse! Sedan så är jag medveten om den brunna koskiten, stallflicka som man är i bakgrunden, men jag tycker ändå inte att kobajs är äckligt. *ler* Det är ju jord för mig. *S* Det var ju detta m koskit o påsar jag pratar mig varm för men det sågs om äckligt. *S* Undrade om jag var nån slags Grönavågen-mupp som bor på jordgolv o käkar enbart groddar eftersom jag inte tycker det är läskigt m så mkt gödsel där jag odlar min mat. biggrin.gif
Gunvor Nilsson
Jasså var det sååå du menade! Nej jag tycker inte alls det är äckligt! Den har mycket mer 'jordkänsla' till skillnad från mycket annat i 'jord'-påsar! wub.gif

/Gunvor
Eva i Skåne
Gödslat med dynga har man väl gjort i alla tider. Förstår inte hur man kan tycka kogödsel i säck är äckligt.

Det är ju "ren" näring till skillnad från konstgödning
som jag dock också använder mig av ibland
Ullet
Ja, det är ju så jag känner det också, mer naturligt än så kan det inte bli, men jag förstod det som så att de hellre ville ha "vanlig" plantjord istället för kobajs som kändes läskigt.... Jag ser ju kossabajset som nåt naturligt o inte äckligt, smutsigt el på annat sätt motbjudande, det ger mig bra skörd o är en del av kretsloppet. Blev så osäker om jag rekommenderat för mkt bajs, men jag inser att det har jag inte, det är"grönt". laugh.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Ullet @ 14-04-2005, 20:41)
...
men jag förstod det som så att de hellre ville ha "vanlig" plantjord istället för kobajs som kändes läskigt....

Undrar vad hon tror att den "vanliga" plantjorden innehåller. Den är ju ofta "naturgödslad" enligt förpackningen. rolleyes.gif
Och sen allt annat junk man hittar i de påsarna, pinnar, sten, plastbitar och annat. tongue.gif
"Drick inte vatten, fiskar kissar i det!" laugh.gif
gunde
Men ni vet väl att den händige bonden gör sitt eget gödsel... blink.gif

Är det någon som använder hönsgödsel? Luktar inte det även när det brunnit?
kerstin z5-6
Jisses .. o jag som planterar i ko dynga -rosor- o stoppar in armen i limpor .. laugh.gif laugh.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Javisst! 'Tekniskt' sett så är ju koskiten i påsarna iinte koskit längre utan mylla.
Plantjordne i påsarna är däremot enligt mitt sett att se INTE jord, det är torv!
Så vill man odla i jord så tager man koskitpåsarna - det är det närmaste man kan komma äkta vara på påse!

Och hönsgödsel fungerar utmärkt, luktar lite första dagen eller så vid regn men sedan ej. Krafsar man ner det lite snabbt i ytan luktar det inget inget inget.

Tänk om man tipsade dem att gödsla med urin. Jisses vilket liv det nog hade varit på de påskohatarna!
Ullet
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-04-2005, 21:22)
Jisses .. o jag som planterar i ko dynga -rosor- o stoppar in armen i limpor .. laugh.gif laugh.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Jamen du har väl aldrig varit riktigt som andra du heller? wink.gif wink.gif wink.gif *Säger hon som utan betänkligheter också sticker näven i allsköns skit o härligheter utan att blinka*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon