Full version: Rosen är mitt namn?
Gossen Ruda
Klurig rubrik för att locka till titt. tongue.gif Är det nån mer än jag som har funderat på varför så många växter i Sverige kallas för rosor men som inte är detta? Solros, maskros, vätteros, näckros mm. Måste finnas nån etymologisk förklaring.
farbror B
Hmm tarvar en utredning hördu, sånt här är intressant.. smile.gif
Hannele
Och kan man några andra språk, blir man förvånad över både likheter och olikheter i blomsternamn.
KOlla norska och danska, exempelvis. Finska, engelska och tyska är intressant.
renate
Det där var ja intressant,om vi översätter till tyska så blir det lite mindre rosnamn.
Solros=Sonnenblume,
Maskros=Butterblume
Näckros=Seerose
Vätteros vet jag tyvärr inte namnet på.
fruberglund
Är väl härligt att rosen blir så uppmärksammad smile.gif
Ina
Har letat som en gnu på nätet men hittar inte nån vettig förklaring! Panik! Får nog kontakta "Språket" , P1 för att kunna fortsätta att sova gott på nätterna...
ninnisky
CITAT (renate @ 15-04-2005, 11:06)
Vätteros vet jag tyvärr inte namnet på.

Har för mig att min farmor kallade vätterosen för Schuppenwurz?!?!
Fritt översatt mjällrot????? biggrin.gif biggrin.gif ganska långt från rosen!
Gossen Ruda
Nja ninnisky, Schuppen betyder väl både mjäll och fjäll och åtminstone basen på blomställningen är fjällig. Fast det gäller för tallörten också så hur skiljer man på dom i Tyskland?

Tråkigt om jag skulle förorsaka störd nattsömn hos Ina, det var inte alls meningen. sad.gif
Ina
CITAT (Gossen Ruda @ 15-04-2005, 16:55)
Tråkigt om jag skulle förorsaka störd nattsömn hos Ina, det var inte alls meningen. sad.gif

Jag överlever nog - jag blir bara så attans nyfiken... smile.gif
ninnisky
CITAT (Gossen Ruda @ 15-04-2005, 16:55)
Nja ninnisky, Schuppen betyder väl både mjäll och fjäll och åtminstone basen på blomställningen är fjällig. Fast det gäller för tallörten också så hur skiljer man på dom i Tyskland?

..... och det betyder t o m vedbod/bod om du talar dialekt, me does, men det tog jag inte med i min fria översättning biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Virgo
Och hur är det med bältros? sad.gif
Gossen Ruda
Kommer av dom röda(rosenröda) utslagen.

SAOB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon