Gunilla Altenmark
If har från och med idag helt nya försäkrings villkor!
Eftersom här finns många djur ägare så kanske detta är av intresse??
Ni som är hundägare, har kanske läst detta i nya Hund-Sport, men tyvärr blev det några fel där…

I vart fall så har if numera fast självrisk, man kan välja mellan 2000:- eller 4000:- (gäller hund och häst)
Katt har bara en självrisk nämligen 2000:-
Sedan kostar det inget mer utan man får ersättning till 100% av det som överstiger självrisken!
Premien påverkas självklart av vilken självrisk man väljer, dock inte som det stod i Hund-Sport att om man väljer den högre självrisken, så halveras premien (det gäller bara häst!)

Är fler nyheter, men har nu raderat den texten på grund av att en del ansåg detta var annons (se nedan) vilket jag ber om ursäkt för.
Virgo
CITAT
Vill du veta mer om försäkringarna eller vad det kostar, så är du mycket välkommen att höra av dig privat till mig!


Är det så If skaffar nya kunder?
Gunilla Altenmark
CITAT (Virgo @ 15-04-2005, 17:35)
CITAT
Vill du veta mer om försäkringarna eller vad det kostar, så är du mycket välkommen att höra av dig privat till mig!


Är det så If skaffar nya kunder?

Hej Virgo!
Självklart inte!
Jag ville bara inte skriva priser och sånt här, utan om någon är intresserad är de välkomna att fråga privat!
Menar inget ila med detta, utan mest för att det är en rätt stor nyhet för djurägare med fast självrisk, och jag vet att här finns många djurägare, så jag tänkte att det kanske var intressant att veta…men har kanske tänkt fel, hoppas ingen tar ila upp av detta!
unsure.gif
Airamya
Nej, det var intressant information. Jag tackar o bockar smile.gif
fruberglund
Minigrisar då, hahaha?
kristerh
Nu måste jag kolla min kattförsäkring, förnyade den för nån månad sedan och då sades det inget om dessa förändringar wink.gif
krister
*Felix matte*
Agria har jag men onekligen låter det lockande med If:s fasta priser.
Finns det möjlighet att byta till If även när det gäller hundar som hunnit bli sex år? eller gäller det bara nyteckningar ...valpar?
Gunilla Altenmark
CITAT (kristerh @ 16-04-2005, 20:57)
Nu måste jag kolla min kattförsäkring, förnyade den för nån månad sedan och då sades det inget om dessa förändringar wink.gif
krister

Du har sama vilkor som tidigare fram till ditt nästa förfallo datum, då det ändras.
Vill du kan du dock ändra tidigare! (det blir lite högre premie...)
Gunilla Altenmark
CITAT (Felix matte @ 16-04-2005, 21:05)
Agria har jag men onekligen låter det lockande med If:s fasta priser.
Finns det möjlighet att byta till If även när det gäller hundar som hunnit bli sex år? eller gäller det bara nyteckningar ...valpar?

Nej if försäkrar inte bara valpar även äldre hundar och katter är välkomna!
Men de får dock inte vara äldre än 6 år vid nyteckning....så har din hund fyllt 6 så är det försent tyvärr. sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Gunilla Altenmark @ 16-04-2005, 22:46)
CITAT (Felix matte @ 16-04-2005, 21:05)
Agria har jag men onekligen låter det lockande med If:s fasta priser.
Finns det möjlighet att byta till If även när det gäller hundar som hunnit bli sex år? eller gäller det bara nyteckningar ...valpar?

Nej if försäkrar inte bara valpar även äldre hundar och katter är välkomna!
Men de får dock inte vara äldre än 6 år vid nyteckning....så har din hund fyllt 6 så är det försent tyvärr. sad.gif

Så synd sad.gif han blev sex år i september.
Gunilla Altenmark
CITAT (Felix matte @ 16-04-2005, 22:47)
CITAT (Gunilla Altenmark @ 16-04-2005, 22:46)
CITAT (Felix matte @ 16-04-2005, 21:05)
Agria har jag men onekligen låter det lockande med If:s fasta priser.
Finns det möjlighet att byta till If även när det gäller hundar som hunnit bli sex år? eller gäller det bara nyteckningar ...valpar?

Nej if försäkrar inte bara valpar även äldre hundar och katter är välkomna!
Men de får dock inte vara äldre än 6 år vid nyteckning....så har din hund fyllt 6 så är det försent tyvärr. sad.gif

Så synd sad.gif han blev sex år i september.

Maila mig privat så får jag se om jag kan fixa det! Lovar inget, men kan göra ett försök!
*Felix matte*
CITAT (Gunilla Altenmark @ 16-04-2005, 22:50)
CITAT (Felix matte @ 16-04-2005, 22:47)
CITAT (Gunilla Altenmark @ 16-04-2005, 22:46)
CITAT (Felix matte @ 16-04-2005, 21:05)
Agria har jag men onekligen låter det lockande med If:s fasta priser.
Finns det möjlighet att byta till If även när det gäller hundar som hunnit bli sex år? eller gäller det bara nyteckningar ...valpar?

Nej if försäkrar inte bara valpar även äldre hundar och katter är välkomna!
Men de får dock inte vara äldre än 6 år vid nyteckning....så har din hund fyllt 6 så är det försent tyvärr. sad.gif

Så synd sad.gif han blev sex år i september.

Maila mig privat så får jag se om jag kan fixa det! Lovar inget, men kan göra ett försök!

Tror inte chanserna är så där över sig stora att If skulle ge mig billigare... eller alls någon försäkring eftersom jag just nu är i begrepp att prata med min vet. och beställa tid för tandstensborttagning och koll på halsmandlar eftersom Felix har dålig andedräkt..,.. så jag stannar där jag är idag... hitintills så har han inte kostat många kronor förutom vartannat års vaccination.
Bjäbban
Nej, man ska aldrig byta bolag när det är en sjukdom eller skada.
Fenja
CITAT (Virgo @ 15-04-2005, 17:35)
CITAT
Vill du veta mer om försäkringarna eller vad det kostar, så är du mycket välkommen att höra av dig privat till mig!


Är det så If skaffar nya kunder?

Jag tror att det finns en tyst överenskommelse om att det inte ska vara någre kommerciella annonser här på forumet. Det skulle bli ett ganska trist forum om det var så och svårt att dra gränsen för vilken annons som är okej och vilken som inte är det. Eftersom många har djur är det givetvis intressant information, men kanske bättre att lägga som en annons bland radannonserna på odlas förstasida? Men då kanske man får betala för det förstås....
Mvh
Fenja
Gunilla Altenmark
Förstår vad du menar Fenja….
Men eftersom här så många djurägare, så tänkte jag att själva informationen kunde vara av intresse…. men som sagt tänkte kanske fel…i så fall ber jag om ursäkt, men jag kan ju inte plocka bort tråden. (om det finns något sätt att göra det, så berätta gärna!)
Att jag skrev att de som ville veta mer kunde kontakta mig, var mest för att det inte skulle bli en massa frågor här, nu har det ju blivit det i alla fall….så nu har tagit bort all anan text än just den texten med fast självrisk, så kanske det uppfattas som lite mindre som annons???
netaave
Är det här verkligen tillåtet? Vad säger if om att du gör så här? Och varför använder du helt plötsligt ditt riktiga namn, du är ju redan medlem under ett annat namn?
Gunilla Altenmark
Detta var tydligen ett stort misstag, från min sida… huh.gif
Trodde bara att kunde vara av intresse eftersom här är så många djurägare…och detta med fast själv risk är en rätt stor nyhet!
Tänkte inte ”längre än vad näsan räcker” och ni som känner mig vet att den är kort, väldigt kort…
I vart fall så kan jag ju inte ta bort tråden, hade jag kunnat hade jag gjort det!

Att jag skrev med mitt ”riktiga” namn var så enkelt som att jag ville vara ärlig och skriva mitt namn, eftersom jag vet att det finns en del if- kunder här, varav några också känner mig.
Så enkelt var det alltså med namnet.

Vad gör jag nu?? Ska jag radera allt som jag har skrivit (det enda jag kan göra) det kommer ju att se väldigt konstigt ut, men eftersom jag inte kan ta bort tråden, men det är ju det jag kan göra..
Ralf
Gunilla gör ingenting. Det är bäst så. Ibland är det bara bäst att vara passiv. WEB-master tar nog bort tråden om han tycker att den ska bort.

"Har man trampat i klaveret är det bäst att låta foten sitta kvar där, drar man ut den blir det bara ett större hål."
netaave
Marknadsföring är iofs knepiga saker, men om alla som jobbar på provision eller har egen rörelse skulle använda allmänna forum som reklampelare, skulle vi inte få läsa annat.
Jag är också djurägare och visst kan det vara bra att få info, men den vill jag helst bestämma själv när jag ska få och vill kanske då också ha något att jämföra med.
Jag tror säkert att if:s försäkringar kan vara bra, men så länge jag inte vet om Agrias eller andra bolags villkor för samma tjänst, kan jag ju inte lita på det.
kristerh
Gunilla ;Jag tycker att din info är bra, är för bekväm för att leta info själv wink.gif
det får en sporrad att kolla runt på olika försäkringar, har ju precit förnyat min försäkring, men till nästa gång känner jag mig sporrad.
krister
farbror B
Jag oroar mej mest för det livförsäkringsbesked jag fick hem, det visar sej att kisse attt ut en försäkring på mej på 200 000 tonfiskburkar om jag skulle förolyckas, tex förgiftas av avmaskningsmedel eller annat...

*skraj*
blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Tinha
Tycker att det är jättebra med information och rubriktexten är ju ganska tydlig så de som vill ha informationen kan gå in och läsa meddelandet. Tyvärr är det ju som så att många djurägare är ganska dåliga på att läsa deras försäkringsregler och blir helt ställda när de väl uppsöker en veterinär. Ser det inte som reklam i mina ögon utan ren information.
djingis
Jag har inte if som mina djurs försäkringsbolag men tycker om att läsa dem. För info är bra tycker jag.

Jag har under 9 års tid betalat in pemier på min äldsta Leonbergerhanne och turligen har han varit frisk. Så inte en krona har Agria behövt bistå med.
Nu såhar han fått Artros på gamla dar. Men det finns medicin som hjälper och lindrar. Men 100 tabletter kostar nästan 800:- och högkostandsskydd finns inte för hundar.
Finns det försäkringsbolag som går in när det gäller medicinkostnader?
Bjäbban
borttaget
AnitaO
Fast jag gissar att det är samma villkor som det brukar om man vill försäkra in hundar som är några år gamla.
Då ska man ju ha veterinärintyg på att den är frisk, och det kostar ju även det.
Gunilla Altenmark
CITAT (djingis @ 26-05-2005, 14:59)
Nu såhar han fått Artros på gamla dar. Men det finns medicin som hjälper och lindrar. Men 100 tabletter kostar nästan 800:- och högkostandsskydd finns inte för hundar.
Finns det försäkringsbolag som går in när det gäller medicinkostnader?

Ja, det finns det!
Har man veterinär extra på if ingår kostnad för medicin!
Agria har också det, men jag kan inte Agrias villkor, så där får du fråga (tror att det är en tilläggs försäkring)
Vet inte om de övriga två bolagen som tecknar djur, Folksam och Sveland, har det, men det går ju att ta reda på!
Reserv
CITAT (Gunilla Altenmark @ 13-07-2005, 10:10)
CITAT (djingis @ 26-05-2005, 14:59)
Nu såhar han fått Artros på gamla dar. Men det finns medicin som hjälper och lindrar. Men 100 tabletter kostar nästan 800:- och högkostandsskydd finns inte för hundar.
Finns det försäkringsbolag som går in när det gäller medicinkostnader?

Ja, det finns det!
Har man veterinär extra på if ingår kostnad för medicin!
Agria har också det, men jag kan inte Agrias villkor, så där får du fråga (tror att det är en tilläggs försäkring)
Vet inte om de övriga två bolagen som tecknar djur, Folksam och Sveland, har det, men det går ju att ta reda på!

Finns det inget som säger att dom kan va´för gamla för att få ta del av försäkringar? unsure.gif På försäkringsbolagen säger dom att försäkringarna inte gäller om djuren passerat en viss ålder, så det skulle va´onödigt att betala premien. huh.gif
Gunilla Altenmark
CITAT (AnitaGg @ 12-07-2005, 14:38)
Fast jag gissar att det är samma villkor som det brukar om man vill försäkra in hundar som är några år gamla.
Då ska man ju ha veterinärintyg på att den är frisk, och det kostar ju även det.

Det beror på om du har din hund försäkrad i något annat bolag?
Då krävs inget frisk intyg vid bolags byte (men if vill ha bolag och försäkrings numer)
Blir ingen karens heller, utan if-försäkring gäller med en gång.

Är det helt oförsäkrad och yngre än 3 år, krävs inte heller frisk intyg.

Oförsäkrad och äldre än 3 år, då krävs det frisk intyg!

Är hunden oförsäkrad, blir det alltid 20-dagaras karens.
(undantag för valpar under 4 månader, de har ingen karens)
Gunilla Altenmark
CITAT (Reserv @ 13-07-2005, 10:14)
CITAT (Gunilla Altenmark @ 13-07-2005, 10:10)
CITAT (djingis @ 26-05-2005, 14:59)
Nu såhar han fått Artros på gamla dar. Men det finns medicin som hjälper och lindrar. Men 100 tabletter kostar nästan 800:- och högkostandsskydd finns inte för hundar.
Finns det försäkringsbolag som går in när det gäller medicinkostnader?

Ja, det finns det!
Har man veterinär extra på if ingår kostnad för medicin!
Agria har också det, men jag kan inte Agrias villkor, så där får du fråga (tror att det är en tilläggs försäkring)
Vet inte om de övriga två bolagen som tecknar djur, Folksam och Sveland, har det, men det går ju att ta reda på!

Finns det inget som säger att dom kan va´för gamla för att få ta del av försäkringar? unsure.gif På försäkringsbolagen säger dom att försäkringarna inte gäller om djuren passerat en viss ålder, så det skulle va´onödigt att betala premien. huh.gif

Det beror på vilken försäkring, du pratar om…
När det gäller liv försäkringen, så upphör den på if när hunden är 10 år och katten 12. (kan vara andra vilkor på övriga bolag, men tror de flesta har ungefär dessa åldrar)
Veterinär vården kan man däremot ha så länge djuret lever!
Och har man vetrinär extra så ingår medecin, ovasett hur gamal djuret är.
Reserv
Faen då! mad.gif IF har lurat mig att sluta betala ena kattens försäkring, jag hade allt man kan ha på försäkringen och det är en skogis jag har. Den jag pratade med sa att försäkringen inte gällt dom senaste åren för att hon va´för gammal (hon är 16 år), det skulle bara va´en onödig utgift om jag betalade premien för jag skulle ändå inte få ut nåt om hon vart sjuk eller behövde medicin. En del verkar inte ha tillräcklig utbildning på området, vilket gör att jag sitter med en gammal katt som skulle kunna behöva medicin så småning om och ingen försäkring. huh.gif
Gunilla Altenmark
CITAT (Reserv @ 13-07-2005, 12:19)
Faen då! mad.gif IF har lurat mig att sluta betala ena kattens försäkring, jag hade allt man kan ha på försäkringen och det är en skogis jag har. Den jag pratade med sa att försäkringen inte gällt dom senaste åren för att hon va´för gammal (hon är 16 år), det skulle bara va´en onödig utgift om jag betalade premien för jag skulle ändå inte få ut nåt om hon vart sjuk eller behövde medicin. En del verkar inte ha tillräcklig utbildning på området, vilket gör att jag sitter med en gammal katt som skulle kunna behöva medicin så småning om och ingen försäkring. huh.gif

16 år! Vad härligt! (de lär sig sina ägare utan och innan, de helt underbara fulingarna)
Nu är det så, att if inte har haft medicin tidigare, detta kom med de nya villkoren som började gälla den 15 april i år.
Men hade du då veterinär extra, så hade den förnyats vid förfallo datumet, med den nya vet. extra som även innehåller förutom mediciner och kostnader för rehabilitering, 3000:- i samband med avlivning och omhändertagande av kroppen. (ja, jag vet inget man vill tänka på precis….)
Veterinär extra innebär att man har 40.000:- till vet. kostnader /försäkrings år, men det sänks från 7 års ålder med 3.000:-/år dock aldrig under 15.000:- som man alltså har så länge djuret lever!

Vet inte hur samtalet gick med ditt ombud och vad som sas…
Men den gamla vet. extra innebar alltså inga medicin kostnader, och där sjönk inte ersättningen under 12.000:- vid vet. vård. om man tycker det är ”lönt” eller ej att betala försäkringen för gamla djur det är så olika, en del gör det andra tycker det inte….men självklart ska ombudet informera och sedan tar du beslutet om du vill ha kvar den eller ej
Reserv
Nu va´det juh inte i första hand medicinen jag var ute efter utan mera läkarvården utifall att gammflickan blir dålig. Jag ringde upp IF och fick till svar att dom inte försäkrar så gamla djur, att hon varit försäkrad förut hörde inte till saken och att jag skulle kunna fixa ett friskintyg på henne hjälpte inte det heller. Hon har inte vart dålig nån endaste gång under alla dessa år, men man bävar för att den dan ska komma nu och man kanske inte har råd att betala en nödvändig operation för att hon är oförsäkrad. Men skulle det hända så tror jag att jag river upp både himmel och jord för att IF lurade mig att ta bort försäkringen. huh.gif sad.gif
Gunilla Altenmark
Skickar ett PM till dig Reserv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon