Icka
Då har man tagit beslutet om att övergå till pallkragsodling istället för det vanliga grönskakslandet och går in i detta forum som ny medlem. Såååå.... Hej på er biggrin.gif

Rätt igenom vår trädgård har man fyllt igen en liten bäck och detta medför att det blir ett stråk med ett par cm vatten varje gång det regnar. sad.gif Precis i det stråket önskar jag en blomstrande avgränsning mot grannen. Jag har haft tanken om upphöjda krukor men ser att pallkragar kan vara ett alternativ. är det någon som har erfarenhet av odling i den miljön?

Jag tar emot alla tips med öppna armar smile.gif

//Icka
gammelnalle
Välkommen Icka!!!

var visst allt jag hade att säga..... (jag har ingen erfarenhet av dina odlingsproblem...) men jag förstår inte din fråga??? Tror du att fukten skulle påverka odlingen i pallkragen??
Lena N
CITAT (Icka @ 16-04-2005, 13:44)
Rätt igenom vår trädgård har man fyllt igen en liten bäck och detta medför att det blir ett stråk med ett par cm vatten varje gång det regnar. sad.gif  Precis i det stråket önskar jag en blomstrande avgränsning mot grannen.

Välkommen Icka! wub.gif

Varför inte ta tillvara den odlingsmiljö du har och odla växter som vill ha det vått om fötterna. De är ofta svåra i vanliga rabatter. Kolla växter för sumpzonen i dammar för att få tips om lämpliga växter.

Kom gärna igen med bilder när det blir färdigt. Helst både före och efter bilder. Alltid roligt att se andras lösningar och resultatet.
Icka
Tack för välkomnandet Gammelnalle smile.gif

Och så förtydligandet...

Ja det är väl ungefär så min fundering går. Hur påverkas odlingen av att det faktiskt blir en liten översvämning där pallkragen står varje gång det kommer ordentligt med regn. Vattnet kommer ju också underifrån eftersom det är där det riktiga problemet ligger. (Den igenfyllda bäcken)

Att själva pallkragen kommer att vara väldigt utsatt är självklart men just det där med innehållet skulle vara bra att få en bild av. Vad skulle kunna vara bra att odla i just sådan miljö och på vilket sätt. Eller kanske bara... -Är det möjligt alls?

ha det gott

//Icka
Icka
Tack Lena! För ett bra tips att fundera över och för det varma välkomnandet wub.gif

En fråga bara. Tror du att sumpväxter fungerar bättre i pallkrage än i rabatt? Vi har en rabatt med ett antal olika gräs på andra sidan tomten ( i samma bäckfåra) och det funkar rätt ok. Däremot lyser ju blomsterprakten med sin frånvaro där. Det stora problemet med rabatt är väl egentligen att jorden flyter iväg wink.gif

Må väl

//Icka
Lena N
Om det är problem med att jorden flyter iväg kanske det kan vara en idé att använda sten (typ stenfontän) för att hålla jorden på plats. När växterna etablerat sig hjälper även de till att hålla jorden på plats. Själv är jag mycket förtjust i kombinationen sten - växter.

Om det fungerar bäst med eller utan pallkrage har jag ingen uppfattning om, varierar nog med markförhållandena och växtvalet. Men om du väljer att odla prydnadsväxter i pallkrage så blir det nog snyggast om du döljer pallkragen till störst delen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon